Sikkim/Himalaya 25/10-7/11

Frick

New member
Jag såg resan på smc Travel och blev först ganska sugen på at åka tills jag började läsa om resan

Massa vilodagar och ca 10 mil på en dagsetapp ?

Även om väg och trafik kan göra att man inte kommer så långt på en dag så får jag intrycket av att det kanske kommer gå för lugnt för mej
Och bli lite väll mycket fritid på resan

Åker man över Khardung La Pass på resan
Som påstås vara den högsta vägen i världen?

hur många platser det brukar vara
Och kan det vara aktuellt med en snabbare grupp ?
 

Anette GL

New member
Tänk om, tänk rätt och gör...

Hösten 2005 gjorde jag och min sambo denna resa med Himalaya Bike Tour, med en duktig Roger Länngren i spetsen. Vi var 11 motorcyklar på en rad genom landskapet.

Den turen skapade skillnad. Den har satt sina fantastiska spår i vårt sinne och i vårt resande. 10 mil på en plats kan motsvara 50 på en annan. Vilotid på en plats kan motsvara en helt annan typ av vilotid på en annan. Det kan svårligen beskrivas, och bör lämpligen upplevas.

Roger Länngren, som jag utgår ifrån fortfarande är den som leder och arrangerar denna tur, är riktigt duktig på det han gör. Han hittar i dessa trakter som i sin egen ficka och turen skulle nog inte vara genomförbar utan guide. Det du upplever här på 10-14 dagar kan du inte åstadkomma själv på samma tid och/eller till samma kostnad (även om den kanske inte är försumbar).

Om du har tid. Om du har pengarna. Om du har en önskan att se ett riktigt fantastiskt landskap, på vägar som är helt osannolika - då skall du färdas i Sikkim och i Himalaya.

Indien är inte platsen att färdas snabbt på. Det finns inte förutsättningar för det, helt enkelt. Vägnätet tillåter liksom inte det.

För dig som vill åka på en annorlunda resa, som inte är en vanlig charterresa - för dig som vill njuta av fantastisk natur - för dig som vill åka mc på ett högst annorlunda, men otroligt gott, sätt. För dig är Sikkim/Himalaya en högst lämplig tur att anmäla sig till.

Så.
Tänk om. Tänk bort mil och hastighet.
Tänk rätt. Som i inställt sinne för mc-färd i en osannolikt fantastisk miljö.
Gör. Som i anmäl dig och skapa minnen för livet.

Anette Grinde
 

swischmc

New member
Jag har inte läst så noga om just denna resa, så jag är lat och frågar här.
Vilken sorts hojar kör man? Ungefär hur höga är de?
Hur fungerar det med fullt mc-ställ i Himalayas värme?

Det du skrev om resan gjorde mig nyfiken!
 

Anette GL

New member
Jag har inte läst så noga om just denna resa, så jag är lat och frågar här.
Vilken sorts hojar kör man? Ungefär hur höga är de?
Hur fungerar det med fullt mc-ställ i Himalayas värme?

Det du skrev om resan gjorde mig nyfiken!

............
Hej.

Då, när vi åkte 2005, åkte vi på Royal Enfield - 500. Jag är kort i rocken, så för min del fick en av cyklarna sänkas något för att jag skulle nå ner till marken. För övrigt var de kickstart, växlar och broms på "fel" sida och växlar åt fel håll, dvs tvärtom jmf med här. Man vänjer sig fort - liksom man oxå gör med vänstertrafiken. Störst går först och hörs du inte så finns du inte - är två viktiga regler i trafiken.

Vi åkte i fullt mc-ställ och det var inget problem. Temperaturen var ungefär som svensk sommar - vi åkte då i början av december. En av mornarna var vi tidigt uppe, med betoning på tidigt - och då var det kallt. Frostkallt. För övrigt kunde dagen starta med underställ under skinnstället. Understället kunde sedan tas av efter en stund.

Det var en fantastisk färd - med en underbar natur, otroliga vägar (även om alla vägar nog ändå inte kan kallas för vägar enligt våra mått) och en resa som skapar samtal för oss här i vår bygd än idag.

A..
 
Top