Sidvagnsekipage sätter vi P för.

totted

New member
SMC lobbar för MC-parkeringar som förbjuder sidvagnsekipage! Endast tvåhjuliga fordon får parkera i (S)MC rutan. Hur bred får en mc då vara, enligt SMC? Får en Guld-Winge parkera där? Elle bara smala offroadar? Choppers är kanske för långa?

Vore det inte bra om SMC tillvaratog ALLA medlemmars intresse, inte bara precis den grupp man som tjänsteman i SMC själv tillhör?

Annars vill jag tacka för den stora REVULOTIONEN, en sidvagnsrubrik i Säljes/Köpes i SMC-Bladet. Det var bara en 10 år sedan jag bad om det.:)
 

Svampe

New member
Borde inte kommentera det här men du verkar vara på dåligt humör och vill klaga på allt.
En sidvagnsekipage är bred som en bil och bör parkera på en vanlig p-plats i mina ögon. Annars så faller idén med MC-parkeringar.
Ska mopedbilar få parkera på mc-parkeringen? Den är ju ingen riktig bil och ganska liten.
 

totted

New member
Alla är vi lika?

Borde inte kommentera det här men du verkar vara på dåligt humör och vill klaga på allt.
En sidvagnsekipage är bred som en bil och bör parkera på en vanlig p-plats i mina ögon. Annars så faller idén med MC-parkeringar.
Ska mopedbilar få parkera på mc-parkeringen? Den är ju ingen riktig bil och ganska liten.

Jo, jag känner kamplusten stegras när SMC gång efter annan ignorerar sidvagnsåkare.:mad:
Till fakta:
Ett sidvagnsekipage är för det mesta smalare och kortare än en bil. Precis som det finns olika storlekar mc, finns det olika stora sidvagnsekipage.
Det irriterar mig att en fläskig Winge får parkera, men inte en MZ 250 med vagn.
Vad SMC inte tänkt på är om jag som vanligt ställer mitt ekipage på MC-parkeringen kan jag kanske helt plötsligt bli bötfälld tack vare deras lobbyverksamhet.
Låt alla motorcyklar vara motorcyklar! (Annars faller idén med SMC)
(och mopedbilar vara mopedbilar):)
 

Avarage

New member
Orimligt!

1.) Engagera dig i styrelsearbetet i SMC, dvs. se till att bli invald och jobba för det du brinner för inom MC-intresset du har!

Du har själv påpekat att inget händer trotts att du för 10 år sedan bad om att man i MC-Folket skulle införa REVOLUTION! Så du har svart på vitt att det då inte räckte med att "säga till"!

Om ingen annan gör det du vill åstadkomma se till att göra det själv eller engagera andra som gör det åt dig!

2.) Sidvagnar på mc-parkering
Japp, jag förstår vad du åsyftar, även om jag har svårt att tro (jag säger tro för jag VET inte med 100% säkerhet) att SMC AKTIVT och MEDVETET motarbetar sidvagnsekipage!

MC-kollektivet har svårt som det är att få igenom div. ösnkemål ute i sammhället, dels för att vi är en relativt liten grupp i jämförelse med andra trafikgrupper (ex. bilister) och majoriteten styr mer eller mindre ALLTID i en demokrati vilket innebär att det tyvärr alltid finns en minoritet som inte är lika nöjda! Sådant är livet i stort och smått!

Om du/jag försöker sammla våra resp. skolklasser från årskurs 9 och bestämma ett datum för NÄR och plats för VAR vi skall ha återsamlingen är det ALLTID en minoritet som inte kan just det datumet eller på den platsen! Vi bestämmer oss då för att antingen genomföra det i alla fall så att majoriteten trotts allt får träffas ELLER att försöka hitta ett datum/plats där alla kan vilket kommer innebära att träffen ALDRIG blir av för det är en utopi att alla kan samtidigt!

Om nu organisationen SMC har jobbat för att få fram mc-parkeringar, som tidigare fullständigt tagits bort (ex. i Gbg för ett par år sedan) och efter mycket arbete lyckas få tillräckligt med utrymme att parkera 5st. 2-hjuliga mc utmed avenyn skulle börja bråka om platser som rymmer Guldvinge med sidovagn och husvagn tror jag personligen inte vi skulle haft EN enda plats för mc idag! För Guldvingen med sidovagn och husvagn är också, rent fomellt, en mc!

Jag kanske också skaffar mig en sidovagn och släp/husvagn längre fram i livet men har knappast för avsikt att parkera centralt på Avenyn varför jag ändå kommer att vara nöjd medlem i SMC TROTTS att organisationen "bara" jobbar för majoriteten av sina medlemmar!

Kör vackert där ute för oavsett om vi i vissa, mer eller mindre, bagatellartade frågor har olika syn/inställning så är vi ändå knuttar allihop och jag hälsar på dig och stannar och hjälper dig om så behövs! ;)

Mvh!
// Niklas
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Att säga att SMC motarbetar sidvagnar är att svära i kyrkan. Hade inte SMC arbetat med frågan tillsammans med de två sidvagnsorganisationerna SVEA och SSK och byggarna i SFRO, hade man inte fått registrera sidvagnar i Sverige idag. I nästan sex år har SMC försökt att få sidvagnar accepterade som ombyggda fordon och 1 juni i år kom Vägverkets nya föreskrifter som ordagrant använde SMCs egen text. Ett antal sidvagnsekipage blev godkända. Genom SMCs arbete med importfrågor har ett antal sidvagnar kunnat importeras till Sverige från EU. Det betyder billigare hojar åt svenskar som vill köra sidvagn. Det har gått så långt att Vägverkets fordonsavdelning tror att jag är sidvagnsåkare...
Tyvärr går det inte att tillgodose ALLA motorcyklister i ALLA lägen. SMC har fått mängder av klagomål om mc-parkeringar eftersom s k mopedbilar använder mc-rutor och blockerar en hel p-plats med ett fordon. Dessutom har det hänt att mopedbilarna kört ner hojar som stått parkerade på mc-rutor. I storstäder och framförallt Stockholm är det stor brist på mc-parkeringar. Trängselskattens återinförande kommer att göra bristen ännu större.
SMC har endast sett en lösning på mc-parkeringsproblemet, nämligen att mc-parkeringar ska vara för tvåhjuliga fordon. Det betyder att mopedbilar, trikar och sidvagnsekipage får använda rutor avsedda för bilar. Av 265 000 hojar i Sverige är cirka 5 000 sidvagnar. I detta läge tillgodoser vi de flestas intressen, dock inte alla. Här är länk till vår inlaga där vi svarar på många fler frågor om mc-parkeringar än den du tar upp. http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Inlaga%20p-utredningen.pdf
 

totted

New member
Ett större Sverige

Tack Maria för ditt storartade arbete för oss sidvagnsåkare, det är jag evigt tacksam för. Att SMC motverkar sidvagnsekipage var ord som lades i min mun.
Men.
Sverige är större än Stockholm och Göteborg, finns det inte en risk att tvåhjul blir en norm så att jag inte kan använda mc-parkeringen i Helsingborg?
Och.
Det hade kanske funnits fler sidovagnsekipage om dom hade exponerats mer i SMC.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för det Totted. En viktig princip då det gäller mc-parkeringar är att vi ALLTID ska ha gratis p-platser eftersom det inte finns någon naturlig plats att lägga p-kvittot på. Det har t o m Svea Hovrätt sagt i en dom.
Håller med om att sidvagnar inte synts mycket inom SMC, maila MC-Folket om fräcka byggen så kanske vi får se flera? Det finns massor av fina sidvagnar för den som av någon outgrundlig anledning vill köra med tre hjul.
 

totted

New member
Been there, done that.

"snip"
Håller med om att sidvagnar inte synts mycket inom SMC, maila MC-Folket om fräcka byggen så kanske vi får se flera? Det finns massor av fina sidvagnar för den som av någon outgrundlig anledning vill köra med tre hjul.

"kanske" är det ord som föll mig in direkt. Man vill inte lägga ner en massa jobb på att "kanske" få gehör.
För drygt ett år sedan föreslog jag redaktören personligen att en liten fast avdelning med frächa och nya sidvagnekipage kanske skulla vara något. Detta var han inte alls intresserad av.
För några år sedan ville jag ha "Sidvagnar och Tillbehör" som rubrik i "Köpes och Säljes". Det var omöjligt. Nu har det bättrat sig, men jag blir så trött på motvinden.

Usch vad det är synd om mig ;)
 
Top