Sidovagn till tyngre offroad, finns det?

gundj

New member
Om jag skulle få för mig att köpa en touringoffroadvaddomnukallas-hoj typ Africa Twin, Super Tenere och liknande, Finns det då någon sidovagn som fungerar ihop med en sådan.
Givetvis ska den då vara lika oöm som hojen och kunna ge passageraren ett gott skydd för väder och vind också.
Tanken är att vovven skulle kunna få följa med på dom lite längre turerna. Jag tror hon blir sur om hon får åka i toppboxen :)
 

Chopperbyggarn

New member
Det som inte finns att köpa kan man tillverka själv. Frågan är hur en hoj med hög tyngdpunkt och lång fjädringsväg beter sig i kurvor med sidvagn? I sidvagns cross fungerar detta men då har dom en mycket aktiv passagerare som burkar extremt mycket.

Anders.J
 

badpitt

New member
Köp en 4-hjuling

Den måste ju funka lika bra om inte bättre än vad en MC med sidovagn skulle göra.
 

UglyJazz

New member
Sidvagn Länkar

Det finns massor av vagnar som är lite mindre och smidiga också för den delen. Kolla länken nedan, där brukar det alltid finnas ett gäng hojar till salu. Man kan ju se bilderna för inspiration.

http://www.motorrad-gespanne.de/

Ser man inget som tilltalar kan man googla "gespanne" eventuellt kombinerat med "(zum) verkaufen" och då kommer det mera...

www.mobile.de kan man också hitta ett och annat på...

Åkt sidvagn (också) sedan tolv resp 25 år...
Lycka till...
 

gundj

New member
Jo jo, att hitta o köpa är inte så svårt. Frågan var mest hur det funkar rent praktiskt.
Men jag tror jag struntar i det, verkar jobbigare än jag tänkt.
Tanken var att kunna hänga av eller på vagnen efter behov.
 

UglyJazz

New member
Avtagbart.

Det är absolut inga problem att sätta dit något som du enkelt kan ta av eller sätta dit när du vill.

Du ska då se till att ramen har vridstyvhet nog. Har den det, då är det bara att sätta dit en uppsättning fästpunkter. Är du osäker ska du fråga en sidvagnsåkare.

De övre fästpunkterna är vanligen nära styrhuvudet och ett klämfäste överbåda rören funkar bra.
Det bakre övre fästet är vanligen under sadeln där rören går nedåt mot svingen och även här funkar klämfästen bra.

De nedre fästpunkterna är framför svinginfästningen och framför motorn, alternativt lämplig nedre fästbult till motorn.

För att det ska vara lätt att ta av och sätta fast ska man ha kulkopplingar på de nedre fästena och en bult på vardera fästet upptill.
Det som då alltid blir kvar på cykeln är två fästen upptill inkl klamdelen och nedtill blir det två kulor som syns vid vanlig körning.

Jobbet att montera vagnen blir då fem-tio minuter.
Elen kopplar man med hjälp av en släpvagnskoppling = Busenkelt.

Tänk på att det vid körning med vagn på INTE får sitta högerblinkers varken fram eller bak på cykeln. (Eltejpmaskering?)

Men kolla först om ramen är styv nog, annars är det SURPRIIISE som gäller...

Din andra fråga om körbarheten och köregenskaperna avstår jag från att besvara, men jag kan säga att ekipaget rätt byggt är mycket väl förutsägbart, men ytterst olika i höger och vänstersvängar. Det händer olika saker vid inbromsning och gaspådrag.

Varför inte ta kontakt med en sidvagnsåkare och be om en introduktion innan du uppfinner hjulet igen?

Vilken del av landet gäller det, eller är det Tyskland, där kryllar det av folk som kan...

Svar nog? Skicka gärna PM om du undrar mer...
 
Last edited:

gundj

New member
Tack all info.
Nu velar jag igen :)
Problemet är egentligen inget problem just nu, kommer att tillbringa närmsta halvåret utan MC.
Men jag tänkte använda tiden till att fundera på hur jag vill ha MC-livet framöver. Gammelhondan behöver sällskap helt klart :)
Ugglyjazz, Sverige eller Tyskland hade ju varit lätt, nu är det Sevilla som gäller framöver, där vill jag varken köra eller köpa något :)
 

UglyJazz

New member
Sevilla?

Ja trafikkulturen, eller avsaknaden av densamma blir tydligare ju längre bort från Nordkapp man kommer.:confused:

Du får gärna höra av dig igen om du vill i ärendet.
Vad kul att du velar igen... :)
 
Top