Avtagbart.
Det är absolut inga problem att sätta dit något som du enkelt kan ta av eller sätta dit när du vill.
Du ska då se till att ramen har vridstyvhet nog. Har den det, då är det bara att sätta dit en uppsättning fästpunkter. Är du osäker ska du fråga en sidvagnsåkare.
De övre fästpunkterna är vanligen nära styrhuvudet och ett klämfäste överbåda rören funkar bra.
Det bakre övre fästet är vanligen under sadeln där rören går nedåt mot svingen och även här funkar klämfästen bra.
De nedre fästpunkterna är framför svinginfästningen och framför motorn, alternativt lämplig nedre fästbult till motorn.
För att det ska vara lätt att ta av och sätta fast ska man ha kulkopplingar på de nedre fästena och en bult på vardera fästet upptill.
Det som då alltid blir kvar på cykeln är två fästen upptill inkl klamdelen och nedtill blir det två kulor som syns vid vanlig körning.
Jobbet att montera vagnen blir då fem-tio minuter.
Elen kopplar man med hjälp av en släpvagnskoppling = Busenkelt.
Tänk på att det vid körning med vagn på INTE får sitta högerblinkers varken fram eller bak på cykeln. (Eltejpmaskering?)
Men kolla först om ramen är styv nog, annars är det SURPRIIISE som gäller...
Din andra fråga om körbarheten och köregenskaperna avstår jag från att besvara, men jag kan säga att ekipaget rätt byggt är mycket väl förutsägbart, men ytterst olika i höger och vänstersvängar. Det händer olika saker vid inbromsning och gaspådrag.
Varför inte ta kontakt med en sidvagnsåkare och be om en introduktion innan du uppfinner hjulet igen?
Vilken del av landet gäller det, eller är det Tyskland, där kryllar det av folk som kan...
Svar nog? Skicka gärna PM om du undrar mer...