Servicekostnader och bensinförbrukning!

kurvalskaren

New member
Hej! Något som jag tänkt på till och från när jag läser tester i t.ex MC-folket är hur dyrt det är att serva skotrar och motorcyklar och hur lite man lyckats få ned bensinförbrukningen på framförallt större hojar. I senaste MC-folket testar man Vespa Primavera, ett praktiskt nyttofordon för strax under 40000 kronor. Här dras det inte mycket bensin, endast 0,16 liter milen så det kan man ju inte klaga på. Däremot att servicekostnaden på 1000 mil ligger på 7159 kronor! Visserligen då hundramilasevice som kostar 1954 kronor vilket känns helt orimligt dyrt för en så enkel hoj. 500-mila kostar 576 kronor och 1000-mila hela 4629 kronor. Ok, det kostar att driva en verkstad i storstad med lokaler och personal men branschen har ju i många år gjort reklam för att man ska ersätta andrabilen med en hoj för det blir så mycket billigare.... ??? I samma nummer testas nya Suzuki V-Strom som "bara" kostar 11169 kronor i servicekostnader de första 1200 milen. Här kostar en 100-mila service 3029 kronor också helt hutlöst! Det är ju mer än vad det kostar att serva en lyxbil motsvarande körsträcka! Sedan ska man lägga på slitage av däck och kedja m.m. så blir det fruktansvärt dyrt. Nya Suzukin ska endast dra 0,48 liter milen. Min gamla GSX 1100F från 1988 med förgasare som gått 11000 mil brukar ligga på 0,5-0,6 liter milen. Mer har alltså inte hänt på 25 år när det gäller bensinförbrukning trots insprutning och annan elektronik. En av förklaringarna att det inte hänt mer är väl att vi konsumenter inte trycker på och att motorcykeln är mer ett hobbyfordon än ett nyttofordon och därför inte körs så långt varje år m.m. Men jag tycker ändå att det är märkligt att detta inte debatteras mer. Häng gärna på och kom med tankar och inlägg!

Kurvalskaren
 

gundj

New member
Intressanta frågor.
Bränsleförbrukningen drog vi ju några varv i en tidigare tråd och kom fram till att det var märkligt, sen dog väl den debatten ut.
Jag tror inte det är så många som frågar efter bränsleförbruknigen när dom köper hoj.
Aktionsradien är viktigare, och bortsett från Hampe, Bob Sweden o några till så räcker det med 30-35 mil mellan tankningarna.
Så större tank är lättare att fixa än låg förbrukning.

Beträffande servicekostnader så förvånas jag över de täta intervallen.
I bilvärlden har man gått över till långa intervaller.
Vi köpte en ny Mazda 2 förra våren. Den har en 1,2l motor på dryga 80 hk, i princip en MC-motor, även vridmomentmässigt :-(

Den har 2000 mil till första service och sedan 2000mil mellan de nästkommande.
På bilsidan kommer också långa garantitider. Vår lillbil har 10 års garanti som täcker allt utom rena slitagedelar, rätt OK faktiskt.
De flesta erbjuder ju 5, 7, 9 år och det är också bra. Finns det någon MC-leverantör som erbjuder mer än 1 år?

Jag kan förstå om man vill hålla nere garantitiderna på de värsta effektmonstren, men några modeller borde väl kunna krypa upp mot 3-årsstrecket?
 

stefan.

New member
Kanske för att jag är nyfiken på V-Strom'en reagerade jag också lite där. Service tycker jag i princip alltid är dyrt, men ~3000 kr för 1:a 100 mila servicen var i saftigaste laget! Framförallt när det man brukar göra efter 100 mil är i princip att byta olja!
 

mc4ever

New member
Hej

Joo kan bara hålla med om att service kostnaden på mc är på tok för hög!
Lämnade in min nya DL650 i våras på 100 mila service fick betala för 1,5 tim men den verkliga tiden som verkstaden behövde för att göra den var ca 45 min (fick vänta utanför). Så min fråga till verkstaden blev vad har ni gjort och inte gjort jag vill ha ett service protokoll men det fick jag inte. Upptäckte ett par dagar senare att jag dessutom fått betala för 0,5l mer olja än vad som går i den vid olje och filter byte. Vet inte vad som är gjort, betalt för annans olja? Klagade hos firman och hos KG knutsson men omöjligt få rätt "ord mot ord" så jag gör nog mina servicar själv i fortsättningen!
Sen bränsleförbrukningen på min DL 650 är väl som de flesta andra strax under 0,5 blandad körning.
PS: Detta var hos en auktoriserad Suzuki verkstad.
 

Jonkko

New member
Servar själv och den dricker allt vad jag häller i den.
Vissa saker bara får kosta lite bara man har roligt,kostar det så smakar det eller hur det nu var :lemon:
 

Chopperbyggarn

New member
Hur är systemet för service uppbyggt? Är det så att endast märkesverkstäder/av tillverkaren speciellt godkända verkstäder samt användande av originaldelar tillåts för att garantin ska gälla = ett skapat "monopolsystem"?

Påverkas andrahandsvärdet om ägaren själv eller en liten lokal verkstad utfört servicen + eventuellt använt eftermarknads delar under/efter garanti perioden?

Har småverkstäder samma rabatt möjligheter på reservdelarna som ingår i servicen jämfört med märkesverkstäder?

EN VIKTIG KONSUMENT FRÅGA: Är ni beredda att betala ett lika högt pris för en begagnad mc som ägaren själv eller en småverkstad har utfört servicen på (andrahands värde)?

Finns nog ganska gott om småverkstäder som gärna tar på sig arbetet att utföra service till betydligt lägre priser om det inte innebär krångel med tillstånd för att servicen ska räknas som giltig samt tillgång till ett lika fördelaktigt rabattsystem på reservdelarna som märkesverkstäderna har!

Har skött all service av mina hojar helt själv under de 34 år jag kört hoj och är därmed dåligt insatt i service/garanti samt service/andrahandsvärdes frågor.

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr gäller inte de undantag om märkesverkstäder MC, däremot bil. Har försökt rota i detta men aldrig kommit i mål. Nu kommer en ny ramförordning för MC som jag tror kommer att betyda förändringar till det bättre. Ska träda ikraft 2016. Återkommer när jag vet mer.
 

nir_scorpio

New member
Hur är systemet för service uppbyggt? Är det så att endast märkesverkstäder/av tillverkaren speciellt godkända verkstäder samt användande av originaldelar tillåts för att garantin ska gälla = ett skapat "monopolsystem"?

De två gånger jag köpt en sprillans ny hoj så har det varit auktoriserad verkstad och orginaldelar som gällt vid service för att garantin ska gälla. Vissa rena slitagedelar och vätskor undantagna.

EN VIKTIG KONSUMENT FRÅGA: Är ni beredda att betala ett lika högt pris för en begagnad mc som ägaren själv eller en småverkstad har utfört servicen på (andrahands värde)?

Generellt sett hade jag inte varit beredd att betala lika mycket för en relativt ny begagnad MC om endast ägaren (påstått att denne) gjort servicen. Jag vet ju ingenting om ägarens kompetens eller tillgång till nödvändig utrustning i det sammanhanget. För min senaste hoj innebar t.ex. 100-milsservicen bl.a. en ny bränslemappning för insprutningen. Den var uppsatt att gå lite fett de första 100-milen för att därefter ställas ner till en mer normal nivå. Det är inte många utanför de auktoriserade verkstäderna som har möjlighet att göra en sådan justering. Jag vill gärna se att åtminstone den första servicen gjorts av en auktoriserad verkstad/mekaniker.
 

kurvalskaren

New member
Spinner vidare på min egen tråd....

Kul att se att Maria Nordqvist var inne och berättade om nya regler för att det här med oberoende verkstäder även för MC kan bli verklighet eventuellt 2016. Hon är ju f.ö. en mycket engagerad person inom SMC i bl.a trafiksäkerhetsarbetet. Jag hoppas på att detta med konsumentfrågor kommer mer i fokus igen för jag tror det är oerhört viktigt om vi ska värva nya unga mc-åkare för framtiden. MC-branschen kommer att ta död på sig själva om de fortsätter med oseriös prissättning, dålig service och och oengagerad personal. Hur kan en enkel skoter kosta nästan 2000 kr för en 100-mila service?? Först tar man bra betalt av en kund som köper en sprillans hoj och sedan därefter straffar kunden men hutlösa servicekostnader.?? Det här vore något för MC-folket att ta upp i tidningen och vid tester av hojar. Helt enkelt interjuva verkstäder och generalagenter för att få fram en förklaring.
Själv är jag gubbe och femtio plus som imorgon skulle kunna gå in till en mc-handlare och köpa en ny hoj kontant. Men de kommer aldrig att få mig som nyköpskund av ovan nämnda skäl. Då kör jag hellre vidare med min gamla hoj som verkar kunna rulla hur långt som helst och där jag kan serva det mesta själv. Det enda jag egentligen saknar är ABS-bromsar vilket ju är helt suveränt på nyare hojar. Jag önskar att vi som mc-kollektiv och konsumenter kunde pressa fram en förändring av branschen men det verkar väldigt svårt och jag tycker de här problemen har funnits mer eller mindre i alla de drygt 30 år som jag kört hoj.

Kurvalskaren
 

Strikemaster

New member
Min x-tourer har 5 års garanti men det förutsätter service på auktoriserad märkesverkstad och original reservdelar. Service är inte billig men vad gör man om man vill behålla garantin om nåt inträffar? Man får kalkylera på risken att nåt händer kontra kostnaden för dyr service och bedöma vilket som lönar sig. Jag skulle tro att det i de flesta fall skulle löna sig att fixa det mesta själv eller anlita mindre verkstad. Varför jag inte gör det är en annan fråga som jag inte kan svara på. Jag har kollat upp två olika auktoriserade Honda verkstäder och enbart oljebyte inkl filter är hälften så kostsamt hos den ena å ändå påstår dom att de går efter Hondas rekommendationer vad gäller arbetstid och mtrl.
 
Top