kurvalskaren
New member
Hej! Något som jag tänkt på till och från när jag läser tester i t.ex MC-folket är hur dyrt det är att serva skotrar och motorcyklar och hur lite man lyckats få ned bensinförbrukningen på framförallt större hojar. I senaste MC-folket testar man Vespa Primavera, ett praktiskt nyttofordon för strax under 40000 kronor. Här dras det inte mycket bensin, endast 0,16 liter milen så det kan man ju inte klaga på. Däremot att servicekostnaden på 1000 mil ligger på 7159 kronor! Visserligen då hundramilasevice som kostar 1954 kronor vilket känns helt orimligt dyrt för en så enkel hoj. 500-mila kostar 576 kronor och 1000-mila hela 4629 kronor. Ok, det kostar att driva en verkstad i storstad med lokaler och personal men branschen har ju i många år gjort reklam för att man ska ersätta andrabilen med en hoj för det blir så mycket billigare.... ??? I samma nummer testas nya Suzuki V-Strom som "bara" kostar 11169 kronor i servicekostnader de första 1200 milen. Här kostar en 100-mila service 3029 kronor också helt hutlöst! Det är ju mer än vad det kostar att serva en lyxbil motsvarande körsträcka! Sedan ska man lägga på slitage av däck och kedja m.m. så blir det fruktansvärt dyrt. Nya Suzukin ska endast dra 0,48 liter milen. Min gamla GSX 1100F från 1988 med förgasare som gått 11000 mil brukar ligga på 0,5-0,6 liter milen. Mer har alltså inte hänt på 25 år när det gäller bensinförbrukning trots insprutning och annan elektronik. En av förklaringarna att det inte hänt mer är väl att vi konsumenter inte trycker på och att motorcykeln är mer ett hobbyfordon än ett nyttofordon och därför inte körs så långt varje år m.m. Men jag tycker ändå att det är märkligt att detta inte debatteras mer. Häng gärna på och kom med tankar och inlägg!
Kurvalskaren
Kurvalskaren