Serviceintervall Yamaha TDM 850

bosse5

New member
Hejsan alla som kan hjälpa mig !
jag ska förmodligen köpa en Yamaha TDM 850 -96 som gåt ca 3000 mil på tisdag,men vet inte så mycket om hojen,bara det att den är inreggad i sverige -03 och jag har pratat med senaste ägaren som säger att det är en kanon hoj.
vad bör jag tänka på ?
hur ofta servar man tdm,ventilspel ?
jag har hört allt ifrån 600 mil till 1000mila service och att ventilerna ska klara sig till 4200 mil ,stämmer det ?
är dom dyr att serva .
är dom trevliga att åka på?
går det bra att skjutsa på dom vid lite längre touring ?
tack för alla svar på förhand.
Bosse
 

crv

New member
Hejsan alla som kan hjälpa mig !
jag ska förmodligen köpa en Yamaha TDM 850 -96 som gåt ca 3000 mil på tisdag,men vet inte så mycket om hojen,bara det att den är inreggad i sverige -03 och jag har pratat med senaste ägaren som säger att det är en kanon hoj.
vad bör jag tänka på ?
hur ofta servar man tdm,ventilspel ?
jag har hört allt ifrån 600 mil till 1000mila service och att ventilerna ska klara sig till 4200 mil ,stämmer det ?
är dom dyr att serva .
är dom trevliga att åka på?
går det bra att skjutsa på dom vid lite längre touring ?
tack för alla svar på förhand.
Bosse
Det är trevlig hoj, har själv haft en och två vänner till mig har även ägt en 92 0ch en 97.
Ventilspel kontroll/justering har jag för mig att det är vid 4000 mil. Servicekostnader vet jag inte för det utför jag själv.

Att åka på dom är helt ok även med packning och skjuts, vridmomentet räcker väl till. Men vill man köra mer aktivt rekommenderar jag att byta gaffelfjädrar. Man får komma ihåg att det inte är en racer eller offroad och inte bäst på något men väldigt bra på mycket. Provade även att sätta på ett förhöjd ruta men det blev bara ännu mera turbulens. Försäkringskostnaden är låg för TDM.

Det man bör tänka på är att förgasarnålar och emulisionsrör kan ta slut från 1000-2000 mil med ojämn gång på motorn som följd. Men det finns bot för det med bättre kvalité på rör och nålar på eftermarknaden. Sedan är det känt att växellådorna låter vid växlingar, speciellt 2 och 3 ans växlar, men det är inget att oroa sig för. Det finns någorlunda bot för det hela och det är att hitta en olja som passar motor/låda. Jag fann att Biltemas racingolja 15/40 gav den mjukaste/tystaste växlingen, och då han jag med att prova 8 olika sorter. Säkert kommer det någon snille att säga att man inte ska använda Biltemas oljor. Men min TDM fungerade bra i 4200 mil med den och alla blir vi saliga i vår egen tro.

Sedan finns det en grej till och det är generatorn och laddregulatorn. Har varit med om det på flera TDM, om man kör med dåligt batteri som har det svårt att ta emot laddning finns risk att någon av dom nämnda detaljerna kan gå sönder. Så kontrollera att den laddar innan köp.

Granska maskinen kritiskt som vilken objekt som helst. Och anser du att allt är ok så har du fått tag på en väldigt bra hoj.

Lycka till :)
 

Falo

New member
Det är definitivt en trevlig bekantskap, själv provkörde jag en TDM850 och fick mersmak. Jag slog dock på stort, så det fick bli en TDM900 för min del.

Kan utöver carpe-tdm-forumet rekommendera http://jbx9.free.fr/TDM/index.php som har en hel del tips och tricks. Missa inte den engelska flaggan, så slipper du läsa sajten på franska.

Tråkigt det där med läckaget i framgaffeln som du skriver om i en annan tråd, men det fixar sig säkert.
 

PeterESS

New member
kam kedjan??

Behöver kamkedjan bytas kollas på TDM850 93, isåfall när?
Jag har haynes och en TDM manual på PDF (finns att ladda ner på nätet, men jag minns inte var jag hittade min, googla)
men där står inget om serviceintervall eller bytesintervall på kedjan.
På bilar, som visserligen har rem, är det ju jätte viktigt att byta i tid.
Jag blir lite osäker.
 

Jåke

New member
1.Kamkedjan behöver inte bytas såvida inget allvarligt hänt.
2. Yamaha säger 600 mil på oljefilterbyte, jag brukade köra min ca 1000 mil. Ventiljustering är mycket riktigt 4200 mil, men det skadar inte att kolla dem åtminstone en gång innan dess. De sätter sig en del första 1000 milen men justerar man dem efter det kan man sova lugnt länge :)
Övrig service är ju bara justeringar och smörjning vilket man lämligen gör varje 1200 mil eller varje säsong.
Allra viktigast på dessa är att sköta oljenivån, vilket kan vara knepigt. Klarar man inte det kan toppen drabbas av oljesvält...
3. Den kostar varken mer eller mindre än andra hojar liknande att serva om man lämnar in den :)
4. Den är en väldigt trevlig bekantskap att köra, lugn motor med massor av karaktär. Funkar utmärkt att skjutsa på då passagerarplatsen är bekväm och hojen lätt orkar med.
 
Top