Service på hojen varje år?

Paerhc

New member
Jag kör en Honda XL700VA -2010 års modell. Hur ofta anser ni att man måste serva sin MC? Själv är jag motoranalfabet. Den ska fungera och rulla på! Det är det viktigaste för mig. Jag vill inte krångla med motorer eller meka med den själv. Så frågorna: Räcker det med att serva den om oljan är svart när man kollar (det är ett tips jag har fått) eller ska man slaviskt följa verkstäders råd att serva den varje år (de vill väl tjäna sina pengar)? Ska den servas oavsett hur mycket man kör på en säsong? För min del blir det i mesta fall kanske 200-250 mil på en säsong.
 

gundj

New member
Bra olja kostar 300-400kr för din hoj, ett filter någon hundring.
Att byta när oljan blir svart har två ger två alternativ..
1. Oljan blir inte svart på dina 200 mil, då har du valt en dålig olja och bör byta till en bra olja. Det svarta är smuts och förbränningsrester som oljan skall lösa upp och frakta till filtret bl a.
2. Oljan blir svart nästan direkt, då har du en bra olja, byt en gång om året och du får kul med hojen länge.
Övrig service är väl tändstift någon gång ibland och ventiljustering enl schema.
Jag kan inte se att det inte är värt kostnaden årligen.
 

Skye

Kör Mycket!
Min passus lite som XL fantast är väl hur länge motorn står still mellan sommar till sommar. Oljorna är idag såpass bra att de gärna håller i 3 säsonger men mellan 3-400 kr beror ju helt och hållet på mängd det behövs köpas. Ett filter håller bra mycket längre.
 

Strikemaster

New member
Bra olja kostar 300-400kr för din hoj, ett filter någon hundring.
Att byta när oljan blir svart har två ger två alternativ..
1. Oljan blir inte svart på dina 200 mil, då har du valt en dålig olja och bör byta till en bra olja. Det svarta är smuts och förbränningsrester som oljan skall lösa upp och frakta till filtret bl a.
2. Oljan blir svart nästan direkt, då har du en bra olja, byt en gång om året och du får kul med hojen länge.
Övrig service är väl tändstift någon gång ibland och ventiljustering enl schema.
Jag kan inte se att det inte är värt kostnaden årligen.

Jaha, då är alltså Motul 7100 en dålig olja eftersom den inte blir svart ens efter ca 400 mil i min Honda VFR1200X. Oljan antar en mörkröd färg, ljust röd i tittfönstret, långt ifrån svart. Vilken olja ska man hälla i den då undrar jag, Honda rekommenderar nämligen denna. Tilläggas kan att resultatet är detsamma i min Yamaha XVS1300 alltså mörkröd efter ca 400 mil.
 

gundj

New member
Jaha, då är alltså Motul 7100 en dålig olja eftersom den inte blir svart ens efter ca 400 mil i min Honda VFR1200X. Oljan antar en mörkröd färg, ljust röd i tittfönstret, långt ifrån svart. Vilken olja ska man hälla i den då undrar jag, Honda rekommenderar nämligen denna. Tilläggas kan att resultatet är detsamma i min Yamaha XVS1300 alltså mörkröd efter ca 400 mil.
Hur långt har dina motorer gått?
Smutsig olja förutsätter ju att det finns något att tvätta bort.
En motor som inte har gått så mycket eller så hårt hinner ju inte släppa förbi så mycket avgaser och smuts ner i de oljebegjutna områdena.
Båda mina hojar, 8500 resp 3500 mil skitar ner ny olja rätt fort. Likaså gammelbilen med 30000 mil på mätaren.
Nya bilen skitar inte ner oljan alls, men har bara gått 1300 mil ännu och är dessutom "long-life" vilket ju skall minska nedsmutsningen i motorn.
 

Bansaie

New member
Jag byter olja och filter varje höst inför vinterförvaringen. Kanske overkill men det är enkelt att göra själv och inte så stor kostnad.
Sen servar jag på verkstad enligt kilometertalen i serviceboken vilket brukar bli vart annat år.
 

Jonkko

New member
Byter olja och filter flera ggr per år,bra kör år blir det 4-5 ggr.
Servar/fixar allt själv vid behov eller förebygger behoven.
 

zappa

New member
Om jag nu bara håller mig till min landsvägshoj så blir det minst 1 byte per år, sedan beroende på om när jag bytte olja senast så blir det ett byte innan jag "ställer in" den för vintern. Det innebär 2-3 oljebyten per år och service 1-2ggr/år.

Brukar vara hyfsat ren olja faktiskt även på min 7300mila hoj, kör också Motul (kommer dock inte ihåg nummer).
Byter oftast oljefilter vid varje tillfälle då det är en mindre kostnad, hellre en ren och fungerande motor än en smustig och trasig... :D

På enduron så är det något helt annat och även om motorn bara ha gått 10h så blir oljan snabbt svart där.....

/Zappa
 

Avarage

New member
Kör du inte mer än 200-250 mil/säsong skulle jag följa tillverkarens rekommendationer. Dvs. läs i manualen vad Honda rekommenderar och sedan följer du det.

Hade jag ägt hojen och manual saknas/går ej att få svar på frågan av Honda hade jag bytt olja vartannat år eller ev. var 3:e år.

Mvh!
// Niklas
 

P LINDIS

New member
BMW'n brukar inte behöva så mycket mek med egna händer, en bra års-service brukar räcka.
Däremot tycker jag att grus-hojen skall det mekas och göra det mesta underhållet i egen regi,,,,
Det mesta brukar stå skrivet mek-handboken om man skulle vara lite vilsen,,,,
 
Top