SENA SMH10 Bluetooth Headset fungerar dåligt

Skribenten

New member
Med den programvaruversion som nu finns tillgänglig för SENA SMH10 hjälmheadset (mars/april 2012) så fungerar headseten dåligt på så sätt att de tappar parningen frekvent samt har en kort räckvidd mellan enheterna. Tydligen ett problem som SENA känner till eftersom varken de eller den svenske representanten har bemött klagomålen.
En uppgradering av programvaran hade lovats till början av mars men har fortfarande inte synts till.
 

Oldbiker

New member
Min fungerar bra

Med den programvaruversion som nu finns tillgänglig för SENA SMH10 hjälmheadset (mars/april 2012) så fungerar headseten dåligt på så sätt att de tappar parningen frekvent samt har en kort räckvidd mellan enheterna. Tydligen ett problem som SENA känner till eftersom varken de eller den svenske representanten har bemött klagomålen.
En uppgradering av programvaran hade lovats till början av mars men har fortfarande inte synts till.

Jag köpte Sena SMH10 sommaren 2011 och måste säga att de fungerat alldeles utmärkt. Vi har använt dem vid övningskörning. Det som jag noterat är att det är viktigt att mikrofonen är nära munnen, annars hörs det dåligt. Räckvidden har varit fullt tillräckligt för det vi använt dem till. Batterikapaciteten har varit bra, vi har kört som mest 35 mil och då har de varit uppkopplade hela tiden. Försöker påminna mig om de tappat parning mellan enheterna någon gång, kanske vid något tillfälle. Men inte så frekvent att jag reagerat på det.
 

Skribenten

New member
Det är modellen som är uppgraderingsbar via nätet som krånglar, dvs den som säljs nu. Verkar också vara den senaste programvaran som spökar. Gamla versioner, utan uppgraderingsmöjlighet, fungerar OK.

Sena har lovat en ny programvaruversion (skulle ha kommit ut i början av mars) men för mig som följt dem under åren så vet jag att de är, just det ja, sena!

Fast numera finns ju flera andra bra alternativ på marknaden för den som vill handla headset.
 
Last edited:

Skribenten

New member
Den nya programvaran, version 4 som som släpptes nu i april, verkar att ha eliminerat problemet med missad parning och kort förbindelseavstånd. Men den kom också en praktisk funktion för röstmeddelanden som anger status för headsetet, precis som hos Scala Rider och Interphone.

SENAs huvudkontor i Korea, eller den svenske distributören PMC Bike, svarade aldrig på våra mejl eller telefonsamtal i mars då problemet uppdagades. Men SENAs tidigare europeiske representant för MC-headset, som nu arbetar med industriella Bluetoothtillämpningar, engagerade sig i frågan.
 
Top