Sena:s Bluetooth Intercom tillåter samtal med andra fabrikat

Skribenten

New member
Hitintills så har ett fabrikat av BT-intercom inte kunnat kopplas till andra tillverkares modeller. Nu lanserar Sena en uppgradering av programvaran i sina modeller SMH10, SPH10 och SMH5 som gör att du kan koppla dessa till i stort sett vilket Bluetooth-intercom som helst. Beroende på hur det andra BT-headsetet är konstruerat så blir räckvidden mellan 200 till 700 meter.
Allt som befintliga ägare till ovannämnda modeller av Sena intercom behöver göra för att utnyttja den nya kommunikationsmöjligheten är att ladda ner och installera den nya programvaran när den blir tillgänglig i december.
 

vilde

New member
Jag o min fru använder ju Sena, funkar kanonbra. Bra med en tillverkare som utvecklar och ger ut ny programvara. Måste kolla nya uppdateringen :)
 

Skribenten

New member
Sena har ännu inte levererat version 5 av programvaran till SMH10, SPH10 och SMH5 som gör att du kan koppla dessa till i stort sett vilket Bluetooth-intercom som helst. Den presenterades redan i november men det är tyvärr vanligt att Sena är förSENAde med sina produktsläpp.
 
Last edited:

Skribenten

New member
Nu har SENA släppt programvara version 5 till sitt SMH10 headset. Enligt reklamen ska man kunna ansluta också till andra headsetfabrikat, också till den typ som används tillsammans med mobiltelefoner. Ett löfte som låter nästan för bra för att vara sant!

Jag har laddat ner programvara och den nya versionen av handbok till SMH10 och testat att para med fem olika headsets. Fick ingen kontakt med de sex olika headsets som jag testade!

Efter samtal med en utländsk kollega fick jag rådet att nollställa SMH10-headsetet och igen installera om version 5 av programvaran. Fungerade fortfarande inte, gjorde om installationen en tredje gång och då gick det att para med andra fabrikats headset.

Sen hade jag stora problem med att para samman headset när jag gick tillbaka till ett som jag testat mot tidigare.

Räckvidden mellan t ex SMH10 och Scala Rider G4 verkar ligga på cirka 10 meter, det vill säga ”vanligt” bluetooth-avstånd. Praktisk nytta av den nya funktionen har man då egentligen bara när förare och passagerare använder headset av olika märken.

Så ska du använda SENAs nya funktioner, beväpna dig med mycket tålamod och testa ordentligt hemma framför datorn innan du ger dig ut på vägarna.
 
Last edited:

Robert65

New member
Later ju lite trakigt det dar.
Har provat Scala Q2 och G4 och SMH10 och Sena ar det absolut basta nar det kommer till ljudatergivning (musik)
Givetvis kopte jag da SMH10 och blev jatteglad da jag horde om programuppdateringen men nu ar jag lite mindre glad. Synd
Tack Skribenten for ditt talamod med alla tester.
 

challe

Member
Nu har SENA släppt programvara version 5 till sitt SMH10 headset. Enligt reklamen ska man kunna ansluta också till andra headsetfabrikat, också till den typ som används tillsammans med mobiltelefoner. Ett löfte som låter nästan för bra för att vara sant!

Jag och kompisen har båda SMH10 headset och har utmärkt kommunikation över flera hundra meter. Detta gällde förra säsongen med version 4 av mjukvaran.

Efter uppgradering till 5:an fungerade styrningen av mediaspelaren i min android-telefon inte som den ska varför jag fick återgå till version 4. Det finns buggar kvar m.a.o. (Har inte provat mot andra headset.)
 
Top