Semesterresa

pbiddy

New member
Tjenare!
Hade tänkt åka ut på en resa nu i sommar på min Kawasaki KLE500.
Jag kommer förmodligen att åka ensam då jag tyvärr är ensam om mc-intresset i min umgängeskrets.
Resan är tänkt att vara 3-5 nätter och ska starta och avslutas i Uddevalla.

Har haft lite funderingar på Norge för att se lite omväxlande natur. Hinner man med något roligt på denna tiden? Ett mål skulle kunna vara Trollstigen (den där kringliga vägen?).
Eller finns det nåt att se häromkring? Har vart runt ganska mycket med både mc och bil i närområdet (typ 20 mil runt omkring) men även på Öland och Stockholmstrakten.

Alternativen jag kan komma på är antingen Norge, upp mot Norrland (Mora-trakten), Skåne/Bleking eller Danmark.
Vad är att föredra?
Vad är en rekommenderad dagsetapp? Längsta jag har kört hittills är 25 mil (visserligen utan paus) och det kändes i röven :)

Det viktigaste är egentligen inte antalet nätter eller vad det kostar (vore däremot bra om det inte är alltför dyrt) utan att det finns saker att se, uppleva och fota. Självklart även att det finns roliga vägar att köra så jag slipper de här tråkiga motorvägarna :)
 

TMax500

Member
Resan är tänkt att vara 3-5 nätter och ska starta och avslutas i Uddevalla.... ...funderingar på Norge.... ...Trollstigen.... ...Norrland (Mora-trakten)... ..rekommenderad dagsetapp?.... ...25 mil (visserligen utan paus) och det kändes i röven... ...bra om det inte är alltför dyrt...roliga vägar ...slipper motorvägarna)

Många krav, men den kravlistan delar du säkert med de flesta av oss! :)

Norge är kaaalas. Men dyrt. Boende i hytta är hyfsat prismässigt, men allt annat... *suck* Många av vägarna över fjäll/fjordar är som på vykort. Som att köra i en turistbroschyr. Say no more!!

Sök "Norge" här på forumet, på sporthoj.com, bike.se mm så får du mängder av tips. Eller ställ en fråga på bike.no. Förlaget Cappelen har en mc-karta över Norge med markering av sköna vägar - den är bra!

Från Uddevalla har du en del motorväg innan du når fjällen, men det finns ju (som du säkert vet) alternativa krokigare vägar till Norge via Bullaren, Halden osv. Fast skall du långt upp kan det vara idé att ägna dag 1 åt att ge järnet på E6-Oslo-osv för att komma upp till de coola vägarna så snabbt som möjligt. Du kan även skippa Oslo och ta tunneln under Oslofjorden och på så vis komma ut "på landet" lite snabbare.

Eller färjan Sandefjord-Strömstad kl 16.30 på hemvägen. Välbehövlig vila och rejäl buffé inför sista biten hem... Hemma i U-valla kring kl 20 sista dan! Fritt val! :)

Pausa!! Sträck på benen. "Gympa" på 50-streckorna så håller ben och bak längre. Du har ju en allroad, nästintill, så du kan ju stå på fotpinnarna och köra ett par kilometer då och då. Det gör underverk för cirkulation i ben och bak. Kör själv kaféracer och vet hur det kan kännas efter ett par timmar.

Har varit i Norge 2 ggr och kört 175 resp 185 mil på 4 dagar. Visst, långa dagsetapper, men det var ju åkningen som var målet... :) 3-5 dagar är bra. Tillräckligt långt för att komme en bit upp, men kort nog för att kroppen inte skall tröttna. (kroppen, inte viljan! :) armar, ben, bak)

Det finns säkert andra som har mera input, men detta var det jag kom på just nu...
 
Last edited:

OH-

Member
........Kawasaki KLE500.
......................
Har haft lite funderingar på Norge för att se lite omväxlande natur. Hinner man med något roligt på denna tiden? Ett mål skulle kunna vara Trollstigen (den där kringliga vägen?).
.........................
Alternativen jag kan komma på är antingen Norge, upp mot Norrland (Mora-trakten), Skåne/Bleking eller Danmark.
Vad är att föredra?

Norge har både vägarna och vyerna. Bo i hytte, släpa med lite käk och sky gatukök och pubbar som pesten så är det bara dyrt, inte ruinerande.

KLE500? Då borde du köra lite i sydöstra norge. Mysiga skogsvägar (mot betalning) i norges finnskog och öster om Hamar/Lillehammer (delvis riktig fjällterräng), norges näst högsta väg till Trontoppen i Alvdal osv osv. Från Alvdal kan man köra en hel del grus om man skall vidare västerut.

Varför Trollstigen? Den är nog vacker men i mitt tycke tråkig. För mycket trafik (husbilar, turistbussar, holländare), långa rakor och relativt långt att köra.
Du hittar allt du kan önska i Hardanger och Sogn. Austmanliarna/Seljestadsjuvet, Stalheimsklevarne, "Snövägen", Jostedals-glaciären (sightseeing), Sognefjällsvägen. Och en del "riktig" fjordväg halvt inhuggen i klippan, halvt hängande utanför.
Överväg oxå dom visserligen lite dyra men helt fantastiska grusvägarna på Hardangervidda norr och nordöst om Rjukan (återvändsväg), passa på att titta på vattenkraft/tungtvattenmuseet i Vemork kraftstasjon. Många gillar den sydliga rutten till/från Rjukan t ex över Tuddal och/eller Dalen.
 

pbiddy

New member
Tack så hemskt mycket för all info!

Min första tanke var att ta med mig tält och sätta upp det i skogen för att spara pengar. Denna idé sprack när det visade sig att jag blev ensam då det blir alldeles för mycket packning med tält, sovsäck och liggunderlag. Sen vet jag inte riktigt reglerna för att tälta i Norge heller.
Men att bo i hytte verkar vara en smart idé. Nån som vet ungefärliga priser? Och vad det kan kosta att bo på hotell annars?

Det finns alltså vägar man kör och betalar för, eller har jag fattat fel?

Tack för tipset om Sandefjord-färjan. Har jag inte ens tänkt på att den finns.

En tanke som jag har är att följa ditt råd TMax500. Köra till Hällevadsholm och sen ta den mindre vägen till Halden för att se ligga i lite så jag kommer ett 20-tal mil norr om Oslo första dagen. Kan detta vara något? Blir ju inte en överdriven sträcka heller (iallfall inte med pauser).

OH-, du skriver att sydost Norge är bra. Mot svenska gränsen då? Hur är det där jämfört med sydväst Norge? Någon kommentar om det. Vore kul att åka nånstans där jag inte har varit.

Tack än en gång för infon!
 

hamre

Member
Tjenare!
Hade tänkt åka ut på en resa nu i sommar på min Kawasaki KLE500.
Jag kommer förmodligen att åka ensam då jag tyvärr är ensam om mc-intresset i min umgängeskrets.
Resan är tänkt att vara 3-5 nätter och ska starta och avslutas i Uddevalla.

Har haft lite funderingar på Norge för att se lite omväxlande natur. Hinner man med något roligt på denna tiden? Ett mål skulle kunna vara Trollstigen (den där kringliga vägen?).
Eller finns det nåt att se häromkring? Har vart runt ganska mycket med både mc och bil i närområdet (typ 20 mil runt omkring) men även på Öland och Stockholmstrakten.

Alternativen jag kan komma på är antingen Norge, upp mot Norrland (Mora-trakten), Skåne/Bleking eller Danmark.
Vad är att föredra?
Vad är en rekommenderad dagsetapp? Längsta jag har kört hittills är 25 mil (visserligen utan paus) och det kändes i röven :)

Det viktigaste är egentligen inte antalet nätter eller vad det kostar (vore däremot bra om det inte är alltför dyrt) utan att det finns saker att se, uppleva och fota. Självklart även att det finns roliga vägar att köra så jag slipper de här tråkiga motorvägarna :)

Här har du ett billigt alternativ som jag har utnyttjat flera gånger under åren.http://www.colorline.se/servlets/page?section=3003&item=22885
Perfekt om man vill åka lätt packad. Det bästa är att nästan alla hotell bjuder på kvällsmat och kaffe med våfflor till eftermiddagsfikat, för mat på restaurant i Norge är allt annat än billig.
 

pbiddy

New member
Här har du ett billigt alternativ som jag har utnyttjat flera gånger under åren.http://www.colorline.se/servlets/page?section=3003&item=22885
Perfekt om man vill åka lätt packad. Det bästa är att nästan alla hotell bjuder på kvällsmat och kaffe med våfflor till eftermiddagsfikat, för mat på restaurant i Norge är allt annat än billig.

Jag får tacka så hemskt mycket för det tipset!
Verkar vara extremt prisvärt eftersom jag nästan hade förväntat mig att en natt skulle kosta det.
Är det i svenska eller norska kronor? Vad kostar det att ta med motorcykeln? Tyckte det stod att bil tillkom, då borde kanske mc också göra det?
 

P-O Noren

New member
Jag har varit i norge några gånger, måste upplevas vyerna är fantastiska. Det jag alltid förundras över är hur optimistisk man är med hur långt man ska hinna i norge. Räkna med dubbla tiden att färdas i norge. Kan vara långsamma trafiksituationer och små möjligheter att köra om.

Kör inte allt för fort i norge, det är dyrt, mycket dyrt att göra det. Ingen rabatt för att du är svensk. Följ norrmännens trafikrytm, dom kör som oftast ca 10km/h för för fort.

En annan sak är att du behöver inte oroa dig för att det är ett färjeläge på kartan. Färjorna går ofta och är lika billiga som vägtullar och tunnelavgifter. Ett trevligt avbrott i färden att njuta av dofterna från havet. Man kör förbi alla bilköer och ställer sig längst fram till höger vid vänteläget på kajen. Hojar skall på först och av först. Avgiften betalar du oftast till en kille som går runt på däck, ibland är det gratis för hoj, annars ca halva priset. Det är nästan alltid norska vägverket som trafikerar om förjeläget är en del i vägen, och det är billigt 50-150kr, dom tar kort, men bäst med vanliga pengar. Ingen av gångerna skulle hojen spännas fast, man ställer den bara på sidostödet med växel i. Innan färjan skall docka in mot kajen så sätter man sig bara på hojen beredd att köra av. Dom är duktiga på att köra färjorna mjukt, man blir ofta imponerad hur perfekt dom angör kajläget.
Oftast sparar du tid och bensin på färjor, en rolig fördel är att du med en förja kan "köra om" ca 15 husbilar och husvagnar. eftersom du kör på färjan före dom, även om dom kom till färjeläget långt före dig samt du kör av först. Du ska inte vara "svensk" och tro att du gör någon glad med att ställa dig längst bak i färjekön för då får du en åthutning av lastchefen på båten att du ska på först. Du stör lastordningen på båten för mc ska stå längst fram på sidan av däck, utanför bilfältet, antingen på vänster eller höger sida, dom pekar åt dig. Eller så tar du vilken du vill. Cyklister och gående går på först sen mc och sedan resten. Jag säger detta eftersom jag själv undvek rutter som inbegrep färja första gångerna jag var i Norge, men sedan testade jag och började planera in rutter med färjor. Det är de vägarna som är vackrast.

Hoppas jag inte fått något fel, det var några år sedan sista resan.
 

AAnders

New member
Norge är ett fantastiskt land att åka hoj i, men inte blir det många mil. Vi körde från morgon till kväll och det blev ungefär 35 mil. Stannade för mat och fika när vi kände för det, körde småvägar så gott det gick men upptäckte att även europavägar kan vara enkelfiliga.
Upptäckte att en norrman i bil inte ser motorcyklar... de genar i kurvor och har inte en tanke på att det inte finns plats för möte på den smala bron. Hade några spännande upplevelser innan vi lärde oss!

Förvånsvärt ofta skrapade tårna i asfalten i kurvorna, trots laglig fart och hyfsat uthäng... skoj, men man vill inte möta en genande husbil i sådana kurvor...
Såg totalt två polisbilar på 215 mil, båda var tomma. hastighetsgränserna verkar vara satta med tärning eller nåt, ibland verkar det helt omöjligt att komma upp i tillåten hastighet, ibland går det knappt att komma ner i tillåten hastighet...

Kom till toppstugan ovanför Lysebotn med tomma tankar en fredag kl 17:20. Fick av en lokal norrman veta att färjan går 15.00 varje dag utom lördagar då ingen färja går.:eek:
Vi åkte ändå ner i byn för att försöka tigga ihop lite bensin och då upptäckte vi att på fredagar går det en färja vid 17.40 också. Räddade!

Mina tips blir då: Suleskarsvegen och lysebotn, väg 45/468 som går söder om lysefjorden, Rjukan med forstättning över hardangervidda, Dalen med underbara vägar både dit och därifrån och en trevlig camping. Drammenspiralen om man är i närheten, en märklig upplevelse att köra nio? varv i en tunnel med konstant radie hela vägen...
 
Top