Schubert C4 vs. BMW system 7, och långärmade skinnjackor.

Pepopp

New member
Funderar på att köpa en ny hjälm och har tittat på dessa två, bland annat..... Är det nån som har erfarenheter av den ena eller andra? Eller kanske bägge två?
Vore intressant med lite input.

Letar även efter en skinnjacka med extra långa ärmar, är det nån i den församlade expertisen som har ett tips? Ska tilläggas att jag är duktigt utarmad, de flesta jackor är minst 5 cm för korta, om inte mer.... Helst nån återförsäljare i den södra delen av Småland.
 

gundj

New member
Jag kontaktade Halvarsson för något år sedan i samma ärende, längre armar och ben.
Svaret då var att om jag gick till min lokala butik och köpte ett skinnställ och skickade till Malung så skulle dom förlänga ärmar och ben efter önskemål.
Men, det skulle bli påsydda bitar, som muddar fast i skinn då, och hur dom skulle få till dragkedjorna fick jag inte klart för mig.
Så det får vara. Ska måttbeställa ett ställ nästa gång, https://www.psihubik.cz/en/
 

ATGATT Micke

New member
Funderar på att köpa en ny hjälm och har tittat på dessa två, bland annat..... Är det nån som har erfarenheter av den ena eller andra? Eller kanske bägge två?
Vore intressant med lite input.
Förutom att kolla sharp så kan jag väl rekommendera att titta på andra märken, som Arai, Shoei och AGV. Shuberth C3 Basic fick underkänt i test nyligen, vet inte om C4 är så mycket bättre. Kolla även efter Snell markering, dom har testats striktare av en oberoende ideel förening. ECE märkning testas av tillverkaren själv, som sen lovar att den klarade det...

I övrigt så råder jag dig att inte vara för snål, bra hjälmar kostar mer. Det finns några billigare hjälmar med fullgott skydd, men då brukar komforten, luftflöde, etc vara sämre. Räkna med minst 5000 för en riktigt bra hjälm, min hög-komfort snell-testade Arai med externt solvisir går för strax under 6000(orginalpris som gällde när jag köpte den, finns nu ordentligt rabbaterad på handelsboden, 4193 kr, Quantum ST Pro).
 
Last edited:
Top