sae vs din hästar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

När man går in på vägverkets hemsida och kolla upp min egen hoj så står det effektnorm EG. Är det sae eller din hästar som effekten anges på vv:S hemsida?

Har effekt normen ändrats sen Sverige gått med i EU?

Vilken variant angavs det innan Eu och efter Eu inträdet?

God Jul!

Önskas av,

Amir

Marie

Banned
Effekten i vägverkets register är i kW.

Jo givetvis är det en SI-enhet! Vad skulle det annars vara?
Vi är väl inga engelsmän eller amerikaner som envist håller på med Fahrenheitgrader, stop, pundfötter, gårdar och liknande dumheter? :rolleyes:

EU-normen för hur effekten mätes, motsvarar i stort sett exakt DIN-normen

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
ok, så eu har inte ändrat på normen? Räknades det på din-hästar innan eu inträdet också?

-ah

New member
ok, så eu har inte ändrat på normen? Räknades det på din-hästar innan eu inträdet också?

Nja, Italienerna räknade CUNA-hästar.....

Det var nog ett tag sedan någon räknade hästar ÖHT, möjligen med undantag för stuterier.
kW har varit norm mycket länge nu, och har inget med EU att göra, snarare ett det är ett precist begrepp, till skillnad från "hästkraft" som inte representerar lika effekt i olika länder, mätmetod oaktat.

Kjell.K.

New member
Här är ett ämne som jag har stort intresse i. En hp är ca. att lyfta 75 kg en meter högt en gång i sekunden. 1 hp är ca. 1,36 kw. 1 kw är ca. 0,736 hp. Ca. för att hp skiljer lite mellan länder. En Amerikansk hp är lite mer än en Europeisk hp, ska inte förväxlas med gamla Yenkebilarnas höga hästkraftantal, det är nämligen, fram till 1972, SAE Grosshästar, som är bruttohästar. Fr om -72 började man med SAE net hästar, vilket är ungefär som våra Dinhästar, vilket är nettohästar, efter att effekt från t ex vattenpump, generator, fläkt, luftrenare och avgassystem räknats bort.

Ibland kan skillnaden vara ganska liten mellan SAE gross och Din hästar, det beror ofta på att när man räknat SAE Gross har man haft en del grejer monterat vid mätning, på det sättet har det kanske sett ut som man förlorat mindre effekt av grejerna, eftersom dinhästarna endå ska visas. Men behöver inte dinhästarna visas, och ganska ofta även när de visas, och SAE Grosshästarna verkligen är bruttohästar, brukar man ofta få ta bort ca. 20 % från SAE Gross hästarna till SAE net hästarna eller till våra Dinhästar. Ex. sextitalsbilar. Jaguar XJ 6 4,2: 245 SAE Gross hästar, 189 din hästar. Ford 20 M V-6: 113 SAE GROSS-hästar, 90 DIN-hästar.

I regbeviset står det väl KW/din? i så fall, gångra talet med 1,36 så har du hp/din.

Last edited:

Olle Å

New member
hästkrafter

Som kuriositet och för att öka förvirringen i vad som menas med en hästkraft kan jag nämna att en stark arbeshäst klarar att ge effekten 11 hästkrafter.
Varifrån kommer då ordet hästkraft?

Olle Å

gillar 4-takts havremotor med smackstart

Tyrannosaurus

New member
Som kuriositet och för att öka förvirringen i vad som menas med en hästkraft kan jag nämna att en stark arbeshäst klarar att ge effekten 11 hästkrafter.
Varifrån kommer då ordet hästkraft?

Olle Å

gillar 4-takts havremotor med smackstart
Det är kanske Ponnyhästar :D . Det är väl därför dom mätas på vevaxel istället för på bakhjulet där dom gör nytta.

Vissa européer (bl.a. BMW och Ducce) har jag för mig är lite ärligare och mäter på utgående drev.

Kjell.K.

New member
Jag tror att dels gällde de att få små hästkrafter så man fick mycket "skryteffekt" sedan tror jag en häst som ska jobba under lång tid, kanske tio timmar på en dag, kanske ger i närheten av en hp i snitt under tidsrymden, även om maxeffekten är betydligt mer. Tack för 11 hp infot f ö, har alltid undrat.

Marie

Banned
Jag har för mig att det handlar om den effekt man kan få ut ur en s.k. hästvandring med en häst förspänd, som drev gruvpumpar för några hundra år sedan. Man behövde kunna jämföra den då nyuppfunna ångmaskinens effekt för pumpdrivning med de gamla hästvandringarna.

Detta stämmer väl med Kjells uttalande att det handlar om genomsnittseffekt under ett långt arbetspass för hästen.

Last edited:

Udatja

New member
Wow vad intressant! Har varit helt olyckligt vetande om att det var skillnad på hästar o hästar. trodde det var ett standardmått som alltid var samma :) Att det är skillnad på riktiga hästar vet jag o att vissa hästar är starka för 2, envisa för 3 o anstränger sig enligt ryttarens önskemål för 0,5 :)

ezzo

New member
Wow vad intressant! Har varit helt olyckligt vetande om att det var skillnad på hästar o hästar. trodde det var ett standardmått som alltid var samma :) Att det är skillnad på riktiga hästar vet jag o att vissa hästar är starka för 2, envisa för 3 o anstränger sig enligt ryttarens önskemål för 0,5 :)

Hur många hästar har då en envis åsna?

Raven

New member
Mins att Honda 750 från tidigt 70tal = många små trötta hästar. Ylade så mycket så kraften uteblev.:rolleyes: