Sadel

musiker4u

New member
Nån som kan tipsa om bästa sättet att kunna åka mer än en halvtimme innan man har träsmak på en gammal sadel?
Har en kawasaki z750 från 1980 med orginalsadel och det är olidligt!:(
 

OH-

Member
Nån som kan tipsa om bästa sättet att kunna åka mer än en halvtimme innan man har träsmak på en gammal sadel?
Har en kawasaki z750 från 1980 med orginalsadel och det är olidligt!:(

Slit av klädseln, lyft av skumplasten.

Om det sen är en massa kanter och gropar i underdelen så fyll ut med nåt så att du utgår från en slät yta.

Gör en botten av 2 - 3 lager liggunderlägg, ovanpå det tillräckligt med "pyttipanna" (skumplast i småbitar / olika färger som bakats ihop, mer fast än vanlig skumplast) för att få rätt form.
Utanpå det ett lager vanlig mesig skumplast 1 á 2 cm tjock för att det "fyller ut" klädseln så det blir snyggare.
Sen hittar du nån internetnasare som säljer en klädsel till din hoj eller så knåpar du ihop nåt själv (sy så lite som möjligt, sträck och vik istället, blir starkare) eller så låter du en bilsadelmakare sy nåt snyggt.

Har gjort det hela själv på 2 olika hojar, en blev bra, en blev helt underbar.
 

Zopilote

New member
Ett ännu enklare sätt är att köpa en "AirHawk". Man tappar en del kontakt med hojen, men sitter grymt bekvämt.
 

Marie

Banned
Nån som kan tipsa om bästa sättet att kunna åka mer än en halvtimme innan man har träsmak på en gammal sadel?
Har en kawasaki z750 från 1980 med orginalsadel och det är olidligt!:(

Käka lite rejälare, så att du själv får lite mera stoppning i akterkastellet....;):D
 

-ah

New member
Kolla in http://www.topsaddlery.com. De bygger nya härliga sadlar till de flesta hojjar. Kostar 3-4000 och levererar på 2-3 veckor.
Har själv köpt sadel där och är helnöjd!

Ännu en bra sadelbyggare: http://www.bd-deutschland.de/
Dyrt, men mycket bra.

På lite närmare håll hittar du http://www.topntrim.nu/ som även gör MC-sadlar. Dom kunde dock inte leverera gel-inlägg, när det begav sig, vilket dom uppenbart gör nu. Därför har jag igen egen erfarenhet av deras arbeten. Billigare än ovan.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Som Zopilote säger är lösningen airhawk. Billigare än att köpa specialsadel och bättre komfort än gelsadlar. Tyvärr bygger den lite på höjden men den är värd varje krona.

Var tveksam och gick och spanade på en airhawk länge, köpte en och är nöjd. En produkt som faktiskt infriar vad den lovar.
 

BMW R90s

New member
Som Zopilote säger är lösningen airhawk. Billigare än att köpa specialsadel och bättre komfort än gelsadlar. Tyvärr bygger den lite på höjden men den är värd varje krona.

Var tveksam och gick och spanade på en airhawk länge, köpte en och är nöjd. En produkt som faktiskt infriar vad den lovar.
Den som ändå hade problem med höjden på sadeln:(
Letar efter en hoj där man inte behöver vika ihop knän i
smärtsam vinkel.
 

-ah

New member
Den som ändå hade problem med höjden på sadeln:(
Letar efter en hoj där man inte behöver vika ihop knän i
smärtsam vinkel.

Du måste ha långa ben...
Jag vill minnas att jag på min R100 i det närmaste satt med raka ben, trots 36" jeans-ben.
På min nuvarande Guzzi har jag lagd ner en del pengar på fotpinnar som är justerbara med 25 mm neråt, en sadel som är höjd med 40 mm samt tillåter en sittställning 50 mm längre bakåt, jämförd med originalsadeln.
Det blir kanske inte sådär väldigt snyggt, men å andra sidan kan jag köra hela dagar, många dagar i följd, utan att få ont i knäna.
Hellre det, än att lägga ner kulor på väldigt umbärliga saker som bullriga avgasrör. :D
 

BMW R90s

New member
Du måste ha långa ben...
Jag vill minnas att jag på min R100 i det närmaste satt med raka ben, trots 36" jeans-ben.
På min nuvarande Guzzi har jag lagd ner en del pengar på fotpinnar som är justerbara med 25 mm neråt, en sadel som är höjd med 40 mm samt tillåter en sittställning 50 mm längre bakåt, jämförd med originalsadeln.
Det blir kanske inte sådär väldigt snyggt, men å andra sidan kan jag köra hela dagar, många dagar i följd, utan att få ont i knäna.
Hellre det, än att lägga ner kulor på väldigt umbärliga saker som bullriga avgasrör. :D
Jag är inte onormalt lång (193cm).
Du har själv moddat din hoj med högre sadel o justerbara fotpinnar.
Jag undrar varför inte en touringhoj inte kan vara utrustad så från
början?
Ex FJR1300 som alla berömmer, fotpinnar sitter högt ej justerbara.
Och jag vill inte åka på en offroad hoj!
 

-ah

New member
Jag är inte onormalt lång (193cm).
Du har själv moddat din hoj med högre sadel o justerbara fotpinnar.
Jag undrar varför inte en touringhoj inte kan vara utrustad så från
början?
Ex FJR1300 som alla berömmer, fotpinnar sitter högt ej justerbara.
Och jag vill inte åka på en offroad hoj!


det har jag också undrat över...
Men eftersom vi motorcycklister uppenbart i gemen hellre satser på "attityd" än ställer krav på tillverkare, får vi som bryr oss ta saken i egna händer.;)
 
Top