S-märke i östeuropa och så.

SilverSnake

New member
Läste i min SMC-kalender att många Östeuropeiska länder kräver att man har ett "stort S" på hojen och inte bara den lilla EU-symbolen med ett S brevid nummerplåten. Hur fäster folk sådana klistermärken på sin hoj? De brukar ju vara gigantiska och jag har i stort sett bara plats ovanpå bakljuset eller nummerplåten där bak på hojen... :confused:

För övrigt, var köper man en nummerplåtshållare med "EU-S" på? För jag har ju inte ens det i nuläget...

Hade hoppats på att ut o åka i hela Europa mot slutet av sommaren, men sådana här problem sätter ju lite käppar i hjulen...
 

Marie

Banned
Läste i min SMC-kalender att många Östeuropeiska länder kräver att man har ett "stort S" på hojen och inte bara den lilla EU-symbolen med ett S brevid nummerplåten. Hur fäster folk sådana klistermärken på sin hoj? De brukar ju vara gigantiska och jag har i stort sett bara plats ovanpå bakljuset eller nummerplåten där bak på hojen... :confused:

Där finns väl flera lösningar.
1) Du sätter S-et på den ena packväskan.
2) Klipp till en 'plåt' av lämpligt material och tjocklek som du fäster med samma skruvar som registreringsskylten och som går ned nedanför skylten, och sen klistrar du S-et på den.
3) Vässa fantasin så kommer du nog på fler alternativ....

För övrigt, var köper man en nummerplåtshållare med "EU-S" på? För jag har ju inte ens det i nuläget...

Nummerplåtshållare???
Hållare för mc-plåt där EU-märket sitter på hållaren har jag aldrig hört talas om, men beställ en ny reg.-skylt med EU-märke (de har samma mått som de utan när det gäller mc) En ny skylt kostar under hundringen och levereras på mindre än en vecka.

Fast det är ju så att om du monterar ett 'stort' S-märke så finns det inget som helst krav på att du skall ha ett EU-märke *också* ....
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ny nummerplåt med EU-S-märke beställer du från Trafikregistret. Länk till info om skyltar: http://www.vv.se/filer/1196/Registreringsskyltar.pdf
För att beställa reg skylt krävs en personlig registrering där du loggar in. Sist jag köpte skylt kostade det 60:-. Det tar bara några dagar. Länk: https://www21.vv.se/etjansterfordon...://www21.vv.se/etjansterfordon/BestSkylt.aspx
Länderna där det krävs stort S är inget inom EU/EES. Som MArie säger, sätt ett S-märke på packfickan. Jag som aldrig haft packfickor, hade det på hjälmen innan EU-skylten uppfanns.
 

ingemar

New member
Jag tror de flesta har konstaterat att det slarvas rätt ordentligt och mer och mer med nationalitetsmärke på olika fordon... jag har nog tyvärr själv gjort det och även i östeuropa.

Jag skulle nog tveka att klämma på ett stort S-märke även om bestämmelserna säjer så. I stället skulle det nog få åka med i packningen så att jag kunde sätta på det OM en nitisk myndighetsperson krävde det...

Det finns ju rätt prydliga mindre S-märken som man lätt kan hitta plats för redan från utresan...
 
Top