Södra England

Gotolf

New member
Hej alla!
Jag och min fru tänkte åka runt i den södra delen av England, skulle gärna ta emot tips om vad man bör tänka på när man kör i England förutom vänstertrafiken.
 

gundj

New member
P g a vänstertrafiken så måste du tejpa på en bit papper på strålkastarglaset så du inte bländar.
 

choken

New member
Tänk på att i England tar man helt lagligt 2-3 öl och en whisky innan man tar bilen hem.
Det är ganska obehagligt att vara ute efter vägarna på landsbygden efter 18.
Promillegränsen är 0,8.
 

Marie

Banned
Tänk på att i England tar man helt lagligt 2-3 öl och en whisky innan man tar bilen hem.
Det är ganska obehagligt att vara ute efter vägarna på landsbygden efter 18.
Promillegränsen är 0,8.


Jaha?????

Trots att o/oo-gränsen sedan ett par år är sänkt till 0,5 i Österrike dricks det knappast mindre än förr på landsbygden där. Jag upplever inte minsta problem med detta. Folk är såpass väl insupna att de klarar att köra med de nivåerna.

Har du blivit påkörd av något fyllo i England, eller lider du bara av den vanliga svenska alkoholskräcken?
 

andershz

New member
Tänk på att i England tar man helt lagligt 2-3 öl och en whisky innan man tar bilen hem.
Det är ganska obehagligt att vara ute efter vägarna på landsbygden efter 18.
Promillegränsen är 0,8.
Fast det hör till ovanligheterna att man dricker så mycket, (och kör sen).
Men "2 pints" anses i allmänhet vara lämpligt intag. Promillegränser har få hört talas om.
Med reservation för att saker kan ha ändrats sen jag flyttade därifrån för 10 år sen, men engelsmän är ju konservativa, så det har det förmodligen inte.
 
Last edited:

Jörgensen

New member
Jag hade låtit bli att dricka med tanke på de konsekvenser som jag fått leva med, oavsett promillegräns, vid en eventuell händelse under påverkan av alkohol. Det är alltid lätt att var klok i efterhand men har man råd att dricka alkohol så har man råd att ta en taxi hem.
 

Chopperbyggarn

New member
Det är alltid lätt att var klok i efterhand men har man råd att dricka alkohol så har man råd att ta en taxi hem.
Jovisst, men lämna då inte hojen kvar utanför puben under natten. Detta gjorde en svensk med sin dyra hoj som han skeppat till Australien i början av -90 talet....hojen blev stulen utanför puben under natten och hittades aldrig igen.:(Anders.J
 

SGM

Moderator
Njut. Underbara vägar åt sydväst. Bilade runt där med frugan för en massa år sedan, längtar tillbaka med hoj...en dag...
 

andershz

New member
Hej alla!
Jag och min fru tänkte åka runt i den södra delen av England, skulle gärna ta emot tips om vad man bör tänka på när man kör i England förutom vänstertrafiken.

Vänstertrafiken innebär lite mer än att bara köra på vänster sida.
Man ska t.ex. köra i vänsterfilen på motorvägen om man kör sakta och i högerfilen om man inte gör det,
man ska köra medsols i rondeller och komma ihåg att titta åt rätt håll när man kör in i rondellen.
Framförallt det sista kan vara besvärligt att komma ihåg, och ännu besvärligare om man glömmer det.

Engelsmän kör i allmänhet lite mer aggresivt, (eller om man så vill aktivt), än vad vi är vana vid i Sverige.
Man saktar inte in när man närmar sig en rondell, man gasar istället på lite extra i förhoppning att kunna avskräcka trafik från andra håll från att köra in, samtidigt som man är beredd att bromsa om det inte skulle fungera.

Om man har en mat- och sovklocka bör man ställa in den på lunch mellan 12:00 och 14:00.
Det är nämligen då det serveras lunch på pubarna, och på landsbygden är det vad som finns att tillgå.
Det är inte som i Sverige där det finns pizzerior och gatukök vid varenda väggupp.
 

Gotolf

New member
Räknade väl inte med att diskussionen skulle handla om att försvara att någon kör rattfull eller vad Marie kallar den vanliga svenska alkoholskräcken, sorgligt uttalande i mitt tycke. Räknade väl mer med positiva intryck eller info. Tack för de positiva inläggen även om de inte var många.
 

Cawwa

New member
Det kommer att bli kanon!
Vi körde en bit på södra kuststräckan, Dover - Poole. Det jag absolut ångrar att vi inte gjorde var ... fler dagar i Brighton, ett rejält besök på National Motor Museum (i hjärtat av New Forest) och ett längre besök i Poole (nära Bournemouth). Tiden räckte tyvärr inte till. Är man dessutom intresserad av WW2 så finns väldans många minnesplatser.
Så här i hastighetstänkartider kan jag påminna om att skyltarna visar miles/hour ... :)
 

sannybo

Member
Det kommer bli en fantastisk resa.
Det första jag kommer att tänka på är att ni bör undvika alla M-vägar (motorväg) och försöka hålla er till A eller B-vägarna.
I södra England kan trafiken vara lite hektisk på vissa A-vägar med många bilar/lastbilar, som håller ett helt annat tempo än vad vi är vana vid. Då är det bara att försöka hitta en B-väg istället som brukar vara lite lugnare.
De flesta mindre vägar brukar gå mellan häckar, med många blinda kurvor, men tar man det lugnt och njuter av färden så brukar det bli bra.
Glöm inte av att prata med alla trevliga Engelsmän på puben när ni stannar till, mycket trevligt folk.
Kom från södra England för en vecka sedan och längtar redan tillbaka. Kanske det blir en tur till i sommar.
Det finns hur mycket som helst att titta på, det är bara att ta det lugnt, stanna när man känner för det och fortsätta i lugnt fint tempo till man hittar en ny intressant plats.
Ha en trevlig resa! :)
 
Last edited:

Marie

Banned
Så här i hastighetstänkartider kan jag påminna om att skyltarna visar miles/hour ... :)

Tänker man inte på det, så kör man i varje fall inte fortare än tillåtet... :angel:

Britterna har det värre med sina mph-graderade mätare i övriga Europa där skyltarna visar km/h...
 

SGM

Moderator
Stonehenge är väl ett givet besöksmål, coolt, men jag minns känslan när vi åkte från Bournemout och dit - krokiga fina landsvägar, och plötsligt dyker det upp, direkt vid sidan av vägen, lite lagom oglamouröst.
 

sannybo

Member
Stonehenge är väl ett givet besöksmål, coolt, men jag minns känslan när vi åkte från Bournemout och dit - krokiga fina landsvägar, och plötsligt dyker det upp, direkt vid sidan av vägen, lite lagom oglamouröst.

Påminner mig om när jag var där. Betalparkering naturligtvis, som vanligt i England.
Jag skiter i det, tänkte jag och gick ner mot kassorna för att gå in på området.
9 pund för att gå in och kolla på några stenar som jag ser lika bra utifrån. Never in my life, tänkte jag och köpte en kopp kaffe och gick tillbaka till hojen.
Väl tillbaka till parkeringen, ser jag en gubbe i reflexväst stå och kolla in min hoj.
OK, tänkte jag, här är dags att ta fram mina bäst övertygande lögner för att klara mig från P-böter. Kanske kan jag säga att jag var vid informationen för att fråga hur jag skulle fästa P-biljetten på hojen........eller annan passande lögn beroende på hur samtalet framskred.
-Är det din hoj, frågade vakten.
-Jo, det är det, erkände jag.
-Coolt, sa vakten. Det är min Kawa som står jämte din. Jag bara kollade var du var ifrån, svarade vakten.
-Jo, jag är från Sverige och hade vägarna förbi så jag tänkte kolla in stället.
-Vafan, har du åkt från Sverige alldeles själv, frågade vakten, alldeles paff av förvåning.
-Jojemensan, svarade jag.
-Fan, vad coolt, replikerade vakten.
Här är det dags att ta tillfället i akt och jag frågade, du råkar inte ha någon annan toalett än den som alla andra använder, därute vid parkeringen? Jag ska ju kränga av mig stället och krångla innan jag kommer till skott.
-Självklart, svarade vakten. Du kan använda våran personaltoalett. Samtidigt kan vi ta en kopp kaffe och tjöta lite hoj.
Väl avklarat toalettbesöket och vi satt och tjötade hoj, ropade dom i radion och saknade sin arbetskamrat som skulle dirigera inkommande bussar och undrade var han var.
-Gå ut genom den dörren, sa han och pekade på en annan dörr än den vi kom in genom, så kommer du in direkt på området via personalingången.
När jag tackade honom för hjälpen, svarade han helt coolt, -vi bikers håller ihop.
 

andershz

New member
Om man ska färdas i öst-västlig riktning söder om London är A272 en lagom stor touringväg.
Det finns t.o.m. en bok om vägen och sevärdheter längs den, A272: An Ode to a Road, ISBN 1873429754.
http://www.amazon.co.uk/Pieter-Boogaart/e/B0034O28Q8/ref=ntt_dp_epwbk_0

Som redan påpekats, undvik motorvägarna.
En sak som underlättar navigeringen är att nästan alla vägar, även mycket små, har nummer (på skyltar och på kartan).

Om ni inte har förbokat boende kan jag rekomendera turistbyråerna som finns lite överallt.
De kan hjälpa till att boka boende, även på andra orter, bra om man inte exakt har man har tänkt köra varje dag.
http://www.britainexpress.com/TIC/england.htm
 
Top