Så MC-kjøring er farlig?

Baggen

Member
I protokoll fra siste styrelsesmöte i SMC kan jeg lese følgende:
"• Internationellt: FIM kör en ”ställ hojen i garaget för att inte riskera att belasta
sjukvården”-kampanj. "


Hva er dette? Nå har MC-miljøet på mange måter fortalt opinionen at MC-kjøring IKKE er farlig, forutsatt at man holder seg til lover og regler.

Så kommer FIM og sier at det er farlig. ????
 

Alexander76

Member
Att köra motorcykel är farligt ja, åtminstone jämfört med bilkörning :) Bra att vara medveten om det. Åker du av vägen på en hoj är det garanterat en sjuksäng som blir upptagen (om föraren har tur) medans samma case med bil är det att sitta med filt ett tag o prata med polisen.

När jag är ute och åker nu sedan ett par veckor har jag helt klart detta i åtanke. Alltså inte "om jag gör illa mig kommer det finnas mindre plats för coronsjuka" utan snarare "om jag gör illa mig kommer dom prioritera bort mig eftersom det är mitt eget fel".
 

Lottafia

Member
Åker du av vägen på en hoj är det garanterat en sjuksäng som blir upptagen (om föraren har tur) medans samma case med bil är det att sitta med filt ett tag o prata med polisen.

Nej, riktigt så illa är det ju inte....
Första gången det hände stannde hojen fortare än jag och jag spräckte mjälten mot vindrutekanten innan jag hjälpte bonden att plöja päreåkern i vårbruket, vilket gör mig till coronariskgrupp idag, och det blev 6 dar på plåsterhotellet och sju dagars hojåkningspaus (körde alltså hoj igen dan efter att jag skrivit ut mig själv från sjukan på eget ansvar). Antagligen var personalen lättad över att slippa mig för jag vägrade ju ligga still i sjukhussängen utan tog en del bondpermissioner för att gå ut på stan, och dessutom sticka till kyrkan för att gå i påskmässan, och när jag var på avdelningen satt jag nästan konstant i telefon för att hitta och köpa ny hoj och käfta med jourhavande skadereglerare på försäkringsbolaget.

Andra och senaste gången jag mindre planerat lämnade vägbanan var i januari 2007 allså knappt två år senare. Svartisfläck som jag gjorde 540° snurr på och backade ut i spenaten tills det tog stopp i ett stenröse. Fick hjälp av en förbipasserande bilist att baxa upp hojen igen på vägen, och samla upp packning och lösa hojdelar. Det var efter stormen Per, så lyckligtvis var det strömavbrott och stendött mobilnät därute på vischan, för den hjälpsamme bilisten ville av nån outgrundlig anledning nödvändigtvis ringa efter plåstertaxin. Han gav sig iväg för att leta efter mobiltäckning eller ett samhälle där han kunde ringa, så då drog jag kvickt med hojen i motsatt riktning eftersom jag inte hade överskottstid att slösa bort på att tjafsa med ambulansfolk och i värsta fall oflexibel personal på akutmottagningar. Att checka in på plåsterhotellet tänker jag inte gå med på en gång till, om jag är vid medvetande och kan säga till om något. Det är inget kul ställe alls!

Min slutsats baserat på egen erfarenhet är alltså att det bara är 50% risk att hamna på plåsterhotellet, och inte "garanterat upptagen sjukhussäng" som du skriver.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Hej,

Vi motorcyklister har namn om oss att bry oss om varandra - även över nationsgränserna. Och jag tror inte vi behöver ta en diskussion kring Covid-19 läget kring medelhavet, t ex i Spanien och Italien, om vi tar på oss de Europeiska glasögonen en stund. FIM:s kampanj handlar, som jag förstår det, om att avstå från icke nödvändiga resor över huvud taget, en rekommendation även i Sverige. Anledningen är att, om olyckan trots allt skulle hända, den redan hårt nyttjade sjukvården får än fler att hantera.

FIMs verksamhetsområde är MC och därför nämns MC specifikt. Men jag läser det som att: -”Ta för helsicke inga absolut onödiga risker i denna situation, vare sig på en-, två- eller fyrhjuliga fordon”.

I SMC noterar vi detta. Samtidigt kommer nödvändiga resor att behöva ske, kör vi med insidan av huvudet fungerar hojen lika bra som annat fordon. Därför ligger SMC i nuläget lågt med denna kampanj, regeringens och myndigheternas rekommendationer är tillräckligt tydliga - och de följer vi!
 
Last edited:

Baggen

Member
I SMC noterar vi detta. Samtidigt kommer nödvändiga resor att behöva ske, kör vi med insidan av huvudet fungerar hojen lika bra som annat fordon. Därför ligger SMC i nuläget lågt med denna kampanj, regeringens och myndigheternas rekommendationer är tillräckligt tydliga - och de följer vi!

Takk for den uttalelsen! Det er mer i tråd med det jeg ønsker å høre fra en organisasjon som skal ivareta mine og andre MC-kjøreres interesse.

Jeg følger med på hva SMC (og NMCU, og FIM internasjonalt) gjør overfor reguleringskåte politkere som forsøker å legge begrensninger, eller kanskje til og med forby MC-kjøring med begrunnelsen at det er farlig. Nærmest som en høyrisikosport. MC-organisasjonenes policy har, slik jeg har forstått det, alltid vært å påpeke at det ikke er særlig risikofyllt, forutsatt at man "kjører som folk", det er de med ekstrembeteende, de som stjeler hojen og/eller kjører ruset som utgjør størstedelen av statistikken.

Når FIM så ber ALLE om å parkere hojen for ikke å havne på sjukhuset, da motsier man vel egentlig det man selv har forsøkt å fremføre som budskap?

Jeg så Jesper Christensen svare på et tilsvarende innlegg jeg har i forumet til Svenska BMW MC-klubben, der jeg forstår svaret hans dithen at henstillingen fra FIM kanskje er mer rettet mot andre land der kulturen ved MC-kjøring kanskje er noe annerlunda enn her. Det har jeg forståelse for.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi kommer att gå ut med ett pressmeddelande innan påsk, vilket vi alltid gör innan säsongsstart. Vi ber inte någon ställa hojen hemma - däremot att köra som folk, precis som alltid!
 

Lottafia

Member
Jeg så Jesper Christensen svare på et tilsvarende innlegg jeg har i forumet til Svenska BMW MC-klubben, der jeg forstår svaret hans dithen at henstillingen fra FIM kanskje er mer rettet mot andre land der kulturen ved MC-kjøring kanskje er noe annerlunda enn her. Det har jeg forståelse for.
Jag måste säga att när jag kör i Österrike, Italien eller Slovenien (där jag kör de flesta av mina årliga mc-mil), upplever jag sannolikheten att kollidera med en idiotkörande motorcyklist från Italien eller Tyskland som mångdubbelt högre än sannolikheten att kollidera med en bilist.....
 
Top