Så här sparar du pengar om du förbereder maten för MC-resan

Lottafia

Member
Jag kan ju bara säga att jag upplever de uppvisade kulinariska tveksamheterna som rena mardrömscenariot.

En mycket stor del av en mc-semester är ju den sköna känslan att efter många mil på trevliga vägar svänga in vid ett hotell. Rummet står bäddat och klart med en bred härlig säng. Bara att packa upp kläderna ur väskorna och svida om till en elegant aftontoilette, gå ner till restaurangen och inmundiga en rejäl trerätters med ett bättre vin, och tillagning, servering och disk sköter personalen. Sen sover man sååå gott, och på morgonen finns en god frukost framdukad. Därefter är det bara att dra på mc-kläderna och äntra hojen för ännu en dags njutning. Bäddning och städning sköter personalen.
Kan det vara bättre?

Varför förutsätts det att man bara för att man gillar att köra hoj även skall knåpa i timtal med att få upp ett tält, laga mat på erbarmliga råvaror och usel köksutrustning för att sedan ligga och vrida sig i våndor pga knöligt underlag och knappt få en blund i ögonen och bli uppäten av diverse otrevliga småkryp. sen på morgonen återigen nån timmas knåpande med att riva tältet, laga en spartansk frukost innan man kan dra iväg. Dessutom får man lida i fula och obekväma kläder eftersom köksutrustning, matförråd och campingutrustning fyller större delen av packutrymmet, så att det knappt finns plats för mer än ett ombyte underkläder.
Och man få fler timmar på trevliga hojvägar varje dag om man är både utsövd och slipper ödsla onödig tid på matlagning och lägerupprättning/lägerrivning.

Så underklassmässigt vägrar i varje fall jag att leva mitt liv bara för att "det ska så vara när man kör hoj".
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Jag kan ju bara säga att jag upplever de uppvisade kulinariska tveksamheterna som rena mardrömscenariot.

Så underklassmässigt vägrar i varje fall jag att leva mitt liv bara för att "det ska så vara när man kör hoj".

:D Ja du Lottafia lilla... Det är mycket som du missat i livet, men jag förstår hur du menar.

Vid ett tillfälle på en kanottur i Dalsland råkade jag på ett par überklasstanter som krånglade sig ur en kanot som sen fick flyta dit den ville. Själva vacklade dom iväg mot ett matställe på en stig med rötter och lite grus. Utrustningen var nog köpt på Dyraste Boutiken i Stockholm och dom nätta sandaletterna passade inte riktigt bra för underlaget. Vet ej vad som fått dom till att ge sig ut på så primitiva äventyr. Fel damer på fel plats således.

Alla har olika ekonomiska förutsättningar och olika intressen. Jag har svårt att tänka mig en Lottafia ute på vildmarksvägen med hojen lastad med tält och fiskespön som sticker upp som antenner. Men vaddå? En del vill, och kan, leva friluftsliv och andra vill bo på hotell med massa stjärnor och någon som är anställd att fixa käket.

Lev och låt leva, inget blir bättre av att man gnäller.... :angel: :angel:
 

challe

Member
Mycket givande beskrivning, Skribenten. Och du skrev: -"I USA lärde jag mig uppskatta två typer av snabbmat, torkat kött, Beefjerkys (som går utmärkt bra att göra själv i en torkmaskin)". Detta skulle jag vilja pröva. Hur gör du detta?
 

Alexander76

Member
Bra guide skribenten, ska man på en sådan resa finns det mycket matnyttigt här.

Personligen föredrar jag hojturer i Lottafias tappning, i alla fall vad gäller att låna andra personers mat och säng mot betalning för att istället kunna packa mer kläder. Men jag minns min ungdoms cykelsemestrar och det gäller fanimig att packa smart om man ska klara sig i några dagar, om man nu ska ut på en sådan tur.

Fast jag älskar verkligen torkat kött, kan ta en sväng förbi amerikanska hörnan och plocka på mig beef jerky istället för dillchips och sitta i soffan och gnaga en hel kväll :tummenupp Jag skulle typ ta med mig det även om jag visste att jag skulle bo på hotell hehe. Och man kan lösa många problem med en rulle toapapper, var så säker!
 

BrooklynS

Member
Varför förutsätter man att det skulle vara sämre komfort i ett tält än på ett loppigt hotell? Maten kan man ju äta på restaurang om man vill det, men om man lagar maten själv och sover i ett tält man slår upp på fem minuter så har man ju betydligt mer motorcykelkörning per dag än annars, om man nu gillar att köra hoj vill säga.

Vi har ganska många gånger åkt iväg med tältet som plan B, men det har alltid slutat med att vi alltid bott i tältet, eftersom vi uppskattar flexibiliteten, bekvämligheten och luften mer. Det är heller inte en ekonomisk fråga, eftersom tält och utrustning kostar i inköp, tältplatser i Europa kan kosta 60€ per natt och man kan lätt få hotell eller B&B för halva priset. Men i tältet slipper man vägglöss, högljudda grannar, dåliga sängar och dito temperatur.

Jag tror nog att det mest beror på att man inte vet hur det är att tälta ifall man har uppfattningen att det är påvert eller obekvämt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ove 60+

Active member
Är det ingen som hittat till dom utmärkta vindskydd fom finns på en massa ställen i vårt avlånga land. Bästa boendet i mitt tycke under höst och vår när mygg och knott ligger lågt. Luftigt och fint = ingen kondens, möjligt att ha en brasa brinnandes utanför och oftast en väldigt trevlig utsikt. Rekommenderas!

För min egen del är campinglivet för längesen över och jag får på grund av ålder och skröplighet nöja mig med hotellstandard, men jag saknar det....
 

Perra_II63

New member
Intressant tråd!
Kan dela med mig av mina erfarenheter efter 15 år med hojåkning i Europa.
Första året jag var iväg så hängde dottern med och vi bodde på hotel, detta uppskattades främst av dottern men inte av mig. Året efter så åkte jag själv och bodde i tyghus.

Helt suveränt, att bo på campingplats nere i Europa kostade då i snitt 4€ per natt och då ingår alla faciliteter i priset. Efter någon dag så går uppsättning och rivning av tältet på under 10 minuter tillsammans.

Maten består av traktens godsaker i form av rökta korvar, pastejer, bröd, grönsaker, ostar i alla upptänkliga former, öl eller vin.

Efter middagen så löser man världens problem i samklang med resekompisarna, för att efteråt krypa in i tyghuset och knoppa som ett utblåst ljus.

Hemifrån tar jag med varma koppen, frystorkat kaffe, köttkonserver, snabbmakaroner och ett gasolkök som är stort som ett kaffepaket. Här syns ett smakprov, köket är numera utbytt. Och ja bord och stol följer med på färden.
d5d6b302038857baa6b1d3b8cdebf116.jpg


Frukost består av bröd, pålägg i form av korv eller pastejer från gårdagen, varma koppen och två koppar kaffe.

Lunch intas efter vägen med antingen medhavd mat eller att man stannar till på någon affär och handlar.
 
Top