Säsongen 2013 har startat.

mudder

Member
Hallå. Har ni tagit ut hojarna än då? Min ställde jag in för vinterförvaring i slutet av november och tog ut den igår. :tummenupp

135741702851912900_resized.jpg

kodde

New member
Jag tog ut min hoj på en tur igår. Dock i +6 grader kring Malmö :) Ingen snö eller is så långt ögat kunde se.

Igge

New member
Krängde på dubb på husan i mellandagarna, dagen efter var det plusgrader och regn.

Jag hatar Murphy...

Hampe

Skriver massor!
...å välkommen till forumet med ditt förstainlägg, "Silverrider"!

Jag tycker det är väldigt roligt att se så många verkligen är ute och kör sina hojar på vintern;
bara tuffa runt på småvägar, gasa runt på plogad sjöis eller ge sig ut på vintertouring - all vinterkörning på MC är kul!

...ja, kanske inte saltslasket, plusgrader, mötande bilister i eget körfält och sådana som kör åt samma håll och sprayar spolarvätska på sig själva. Och andra. Man annars är det vansinnigt kul ! Fler borde prova.

H

Chopperbyggarn

New member
Slutet av 2012 och början av 2013 blev hojåkning i Spanien och Marocko med solsken varje dag och fler timmar dagsljus än här, mycket trevligt!! Uträttade ett ärende till Borås idag med hoj och nja 3 plussgrader och lätt duggregn....inte riktigt lika njutbart.:)

Anders.J

JoHu

New member
Tack JoHu för din alldeles fantastiskt vackra bild "vinter 121223". En fröjd för ögat och bomull för själen. Bättre kan det inte bli.

Tackar å bugar...inte jämt mobilkameran ger ifrån sig så fina bilder. Dagen innan hjulafton var en fantastiskt vacker med otroligt fint insöade träd och vägar.

Även i sydsverige är det fina vintrar....

TMax500

Member
Jo, den kan sägas ha startat. Har kört familjens scootrar några gånger senaste veckan. (Alltså, inte SNÖscootrar, utan riktiga. På två hjul. :)

Men i morgon blir det frost igen på de regnvåta vägbanorna. Då är nog kängor med broddar ett bättre val än scooter! :)

Silverrider

New member
...å välkommen till forumet med ditt förstainlägg, "Silverrider"!

Jag tycker det är väldigt roligt att se så många verkligen är ute och kör sina hojar på vintern;
bara tuffa runt på småvägar, gasa runt på plogad sjöis eller ge sig ut på vintertouring - all vinterkörning på MC är kul!

...ja, kanske inte saltslasket, plusgrader, mötande bilister i eget körfält och sådana som kör åt samma håll och sprayar spolarvätska på sig själva. Och andra. Man annars är det vansinnigt kul ! Fler borde prova.

H

Tack för välkomnandet.

Jag och min Yamaha Midnight Star 1300 lever i harmoni med varandra. Mitt MC-åkande går inte fortare än att jag hinner notera den vackra verandan på det lilla huset eller grönskan jäms med vägen. Sen är det ju det här med räksmörgåsen. Sammantaget kommer då känslan av att det är ”gött o leva”. Det är så jag vill mitt MC-liv skall vara.

Men denna tråd gör mig nyfiken. Det här med vinterkörning har väckt mitt intresse. Jag förstår att det är en ytterligare dimension i MC-åkningen. Det är något jag vill pröva på. För MC-uthyraren blir det att rusta upp inför nästa vinter.

Kan jag återkomma till dig i någon lämplig tråd i detta forum om tips på vinterkörning på bra vägar och sjöar i vår region? Eller varför inte starta en ny tråd om goda råd och tips gällande vinterkörning. Med all tydlighet visar denna tråd att det finns en stor erfarenhet och kunskap bland SMC medlemmar då det gäller vinterkörning. Intressant skulle vara att lära/läsa mer om vad ni kan berätta om t ex miljö, teknik, MC, personlig och materiell utrustning m m.

Hälsningar Stefan i Lindome

Hampe

Skriver massor!
Jag och min Yamaha Midnight Star 1300 lever i harmoni med varandra. Mitt MC-åkande går inte fortare än att jag hinner notera den vackra verandan på det lilla huset eller grönskan jäms med vägen. Sen är det ju det här med räksmörgåsen. Sammantaget kommer då känslan av att det är ”gött o leva”. Det är så jag vill mitt MC-liv skall vara

Först och främst skall sägas att man inte alls behöver köra speciellt långsamt för att komna i kontakt med verandor eller titta närmare på vegetationen längs vägen man kör. Det går bra i vilken hastighet som helst!

Utmärkt förslag, Silverrider!
Ny tråd startad: http://forum.svmc.se/showthread.php?8245-Tips-f%F6r-vinterk%F6rning&p=107481#post107481

Hampe

TMax500

Member
Nyservad? Ja
Tvättad? Ja, igår.
Polerad? Ja, idag.
Vaxad? Ja, idag.
Vårens ankomst? ?????

View attachment 5424
ST:n står på garageuppfarten och bara längtar efter att ta en tur på en torr vårväg!

Last edited: