Sänka GSF 600 Bandit?

trasker

New member
Min sambo har en GSF600 Bandit som hon är nöjd med men den är lite för hög för henne.

Vi tänkte sänka den inför säsongen. Jag har hittat 2 olika kit, ett som är 30 mm och ett som sänker 50mm.

Hon vill ha hojen så låg som möjligt.

Hur blir det med geometrin om man sänker den så mycket som 50 mm.? Finns det risk för att den blir otäck/farlig att köra?

Bör man släppa ner den lite fram också? I så fall lika mycket (om det går)?

Vore tacksam om någon kunde ge mig lite råd.
 

Chopperbyggarn

New member
Hej!

Har ingen erfarenhet av GSF600 Bandit men väl av sänkning av annan mc.

Givetvis så bör den sänkas lika mycket i båda ändarna om det ska bli bra med bibehållen styrgeometri. Det ska vara så utfört att däcken inte tar i vid fjädrings rörelse samt markfrigång i kurvor räcker till.

Nedanstående hoj är sänkt hela 60mm både fram och bak med 50mm sänknings kit bestående av stötdämpare och gaffelfjädrar samt ytterligare 10mm genom modifiering av stötdämparfäste bak samt 10mm uppjustering av gaffelbenen fram.
Hojen fungerar alldeles utmärkt både rakt fram och i kurvor inom lagliga hastigheter!

Lycka till!:tummenupp View attachment 7414View attachment 7415

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Sänkning är nu monterad, hur böjer jag enklast till stödet? Värme och kraft? Placerar jag böjen uppe, nere eller på mitten? Vill inte försvaga stödet så det går av och hojen välter.

:confused: Är det inte bättre att korta/kapa av det en lagom bit. Blir lika starkt och kommer inte att hamna i något felläge när det är uppfällt. :wink:
 
Top