Sälja till utlandet

gitarrpelle

New member
Har en XS 750 -77:a till salu på blocket, och har fått svar från en snubbe på en båt (på Bermuda) som vill köpa...Nå'n som har erfarenheter? Jag tycker det luktar lite surt....:cool:
 

Ricken

Member
Cash is king.
Det finns mycket folk som blir blåsta, googla på nåt stycke ur svarsmailet du fått o se om fler har fått samma.
 

Swedie

Administrator
Personal
Det är en våg av "offer" nu på Blocket som utsätts för dessa scammers. De både SMS och emailar och säger att de vill köpa direkt, utan att sett varan / fordonet och har sitt eget fraktbolag som ska sköta hanteringen av pengar som du ska få i förväg.

GÅ INTE PÅ DET!
 

HåkanP

New member
MEn det funkar också... Sålde min tiger till en kille från Finland. Han åkte hit, körde en sväng, betalade och åkte hem. Uppenbarligen mycket billigare än att köpa i Finland. Begär dock alltid kontant vid hämtning.
 

jskanerva

New member
MEn det funkar också... Sålde min tiger till en kille från Finland. Han åkte hit, körde en sväng, betalade och åkte hem. Uppenbarligen mycket billigare än att köpa i Finland. Begär dock alltid kontant vid hämtning.

:confused: Heh heh, att du vågade sälja till en finländare, det har jag också gjord och fick riktiga pengar via bank....

Även i Finland har man fått samma köperbjudande, har jag läst
 

janric

New member
Gå inte på en blåsning

Vi, frugan och jag då, gjorde en erfarenhet för några år sedan men upptäckte bluffen i tid:

En "köpare" i England erbjöd oss en check på ca 60 papp för en Suzuki 600 värd ca 15. Vi skulle enligt önskemålet ta checken, växla in den, dra av köpesumman och återsända mellanskillnaden. Hojen skulle hämtas "inom kort".

Okej tänkte vi först, men efter lite tankearbete kontaktade vi polis. Därifrån varnades det kraftigt och rådet var att avstå köpet men så långt möjligt "faskeligen" låtsas genomföra.
Så småningom fick vi en check på motsvarande summa i pund. Vid koll visade det sig att checken var stulen i Dublin och saknade givetvis teckning (vi hade blåsts på mellanskillnaden om vi genomfört).
Vi pratade både med lokal polis och centralt i Stockhom som var mycket intresserade. Checken lämnades till polisen. Därefter har inget hörts om utredningsresultat.

Hojen då? Jo den såldes till en glad dansk bosatt nånstans i Skåne. Måste ha varit en entusiastisk samlare, eller nått. Suzukin, en riktig tekanna, gick inte bra i något avseende. Fick lastas.
 

Olle Å

New member
Den där filuren som sitter på en båt vid Bermuda har jag nyligen hör talas om.
Han försökte samma grej igen med att försöka skicka en för stor check för att få mellanskillnaden.
 

Kjell-Anders

New member
Om ändå alla vore så kloka och förståndiga som ni här på forumet. I mitt dagliga arbete som polisiär förundersökningsledare möter jag regelbundet folk som blivit lurade.
Mönstret är detta: Någon scannar av fordonsannonser och kontaktar (desperata?) säljare som haft sina fordon till salu länge. Man påstår att man är samlare eller att man är ombud för någon som absolut bara måste ha en Suzuki 450 från 1981 e dyl.
Som ni kommit fram till, är de inte ett dugg intresserade av hojen eller bilen utan vill bara få checken inlöst och mellanskillnaden tillbaka. Den obehagliga överraskningen för den snälle och dumme svensken som blivit lurad är att han är ansvarig för den ogiltiga checken, banken kräver pengarna åter och där sitter han - betydligt fattigare - med sin gamla hoj.

En annan variant, vilken jag dock bara sett beträffande bilar, är att någon trevlig person kontaktar den desperata säljaren och påstår att man har ett företag som förmedlar bilar e dyl. Han (det är alltid en man) har köpare som betalar det säljaren begär eller t o m mer... Den bedragne lämnar ifrån sig fordonet och ofta även fordonshandlingarna, varpå det säljs raskt till några målvakter och slutligen landar hos en intet ont anande köpare som köpt i god tro. Den nya godtrosförvärvslagen gäller inte vid bedrägerier, eftersom målsäganden (säljaren) ju har del i den uppkomna situationen. Han har i och för sig rätt att återfå bilen, men mot lösen... (köpa tillbaka den), vilket ju inte löser något. Vem vill betala för att få tillbaka bilen man inte lyckats sälja? En dubbel förlust!

En tredje variant, även här har jag inte sett några motorcyklar, är att någon bjuder ut ett attraktivt fordon med bild, registreringsnummer och allt (det är lätt att sno bilder eller att fotografera en parkerad bil). Man uppger ägarens personalia i alla detaljer - utom hotmailadressen samt sitt mobilnummer (ej registrerad kontantkortstelefon som inte kan spåras). Ibland påstår man att man befinner sig i England och därför måste göra sig av med fordonet.
Här är man ute efter handpenningen, vilken landar hos någon målvakt och snabbt förmedlas vidare till bedragaren. När den lurade köparen så småningom kontaktar registrerad ägare visar det sig att denne är helt ovetande och att fordonet aldrig varit till salu.

Det finns två enkla regler som eliminerar risken för att bli lurad:
1. Skicka aldrig pengar till någon du inte känner, speciellt inte över Internet. Betala först när du har varan i handen.
2. Lämna aldrig ifrån dig något gods förrän du fått betalt.
 
Last edited:
Top