Säkringsproblem Yamaha XJ 900

A*****

New member
Hej!

Jag har alltså en XJ900 -83 som jag övningskör med.
När jag krypkör så har jag märkt att 10A säkringen som går till klockan, blinkers, neutrallampa osv, den löser ut av oförklarlig anledning.

Har väl kört runt 100 mil tidigare på landsväg men nu när jag börjar att krypköra mer intensivt så har den säkringen löst ut två gånger.

Vet ej om det har något samband, men, vad tror ni experter?
Jag är novis.
 

Masund

New member
Hej.

Hade en XJ 600 -85 med samma problem och det tog ett tag innan jag hittade det.
Under tanken precis ovan bakom cylindrarna går kabelstammen utanpå ramen,
Där hade en del kablar börjat smälta samman på grund av motorvärmen och började då kortsluta mot varandra.
För att hitta felet fick jag ta av tanken och ta bort tejpen som håller i hop kabelstammen.
Vet inte om du kan ha samma problem men kan vara värt att titta på.

//Mats
 

gundj

New member
Du har helt säkert ett kabelproblem som tidigare beskrivits runt styrhuvudet eller i kabelstammen dit/därifrån.
Vid lågfartsmanövrering ger du större styrutslag än normalt och du sträcker kabelstammarna.
Kolla om något stift dras ur sitt kontaktdon.
 

A*****

New member
Du har helt säkert ett kabelproblem som tidigare beskrivits runt styrhuvudet eller i kabelstammen dit/därifrån.
Vid lågfartsmanövrering ger du större styrutslag än normalt och du sträcker kabelstammarna.
Kolla om något stift dras ur sitt kontaktdon.

Javisst var det så. Säkringen hettde dessutom "Signal" så när jag följde kabeln från tutan och fram igenom så såg jag att den kabeln hade blivit klämd mellan styret och tanken.
Nu har jag inte varit och kört efter att jag åtgärdat problemet men vid tomgång och fulla styrutslag så håller säkringen.

Tack ska ni ha!
 
Top