Hampe
Skriver massor!
Den där avhandlingen finns på vår hemsida tillsammans med den slutliga doktorsavhandlingen. Tyvärr tar det tid att få genomslag i Sverige. Både när det gäller säkerhet och när det gäller underhållskostnader...
Tid, sade Bull.
Jag kände till Hawzheen Karims arbete. Är dom kopplade till varandra?
"Försiktighetsprincipen" är hyllad och högaktad i samhället, och ibland något av ett slagträ i debatten.
Så fort någon inte gör som man själv tycker så kan man ta till argumentet med "försiktighetsprincipen" för att utmåla sin opponent som en hjärtlös djävel som inte tänker på baarnen.
Men ändå. "Försiktighetsprincipen" är bra både för att inte ha ihjäl folk i onödan, men även för att inte måla in sig framtida hörn samt att slippa dra på sig alldeles onödiga kostnader.
https://sv.wikipedia.org/wiki/FörsiktighetsprincipenWikipedia skrev:I tekniska sammanhang innebär principen att när osäkerhet föreligger om ett ämnes farlighet skall det betraktas som farligt. Den innebär även att en verksamhetsutövare ska välja det säkra alternativet före det osäkra vid en åtgärd, om åtgärden kan innebära skada för människors hälsa eller miljö. Kunskapsbrist ska inte kunna användas som ett skäl för att inte använda sig av kostnadseffektiva skyddsåtgärder
Växlar vi över på vad miljöbalken säger:
Miljöbalken (2 Kap 3 §):
"Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön".
så ligger det i samma linje. Varför har försiktighetsprincipen ingen som helst bäring på detta med räckeshysterin?
Varför tillåts man rädda vissa resenärer på andra trafikanters bekostnad?
Varför naggar man på våra marginaler; de oskyddade - bara för att ytterligare öka på marginalerna för de som redan har en krockzon som inte blöder?
Hampe