Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
Den där avhandlingen finns på vår hemsida tillsammans med den slutliga doktorsavhandlingen. Tyvärr tar det tid att få genomslag i Sverige. Både när det gäller säkerhet och när det gäller underhållskostnader...

Tid, sade Bull.
Jag kände till Hawzheen Karims arbete. Är dom kopplade till varandra?


"Försiktighetsprincipen" är hyllad och högaktad i samhället, och ibland något av ett slagträ i debatten.
Så fort någon inte gör som man själv tycker så kan man ta till argumentet med "försiktighetsprincipen" för att utmåla sin opponent som en hjärtlös djävel som inte tänker på baarnen.


Men ändå. "Försiktighetsprincipen" är bra både för att inte ha ihjäl folk i onödan, men även för att inte måla in sig framtida hörn samt att slippa dra på sig alldeles onödiga kostnader.

Wikipedia skrev:
I tekniska sammanhang innebär principen att när osäkerhet föreligger om ett ämnes farlighet skall det betraktas som farligt. Den innebär även att en verksamhetsutövare ska välja det säkra alternativet före det osäkra vid en åtgärd, om åtgärden kan innebära skada för människors hälsa eller miljö. Kunskapsbrist ska inte kunna användas som ett skäl för att inte använda sig av kostnadseffektiva skyddsåtgärder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Försiktighetsprincipen


Växlar vi över på vad miljöbalken säger:
Miljöbalken (2 Kap 3 §):

"Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik. Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön".

så ligger det i samma linje. Varför har försiktighetsprincipen ingen som helst bäring på detta med räckeshysterin?
Varför tillåts man rädda vissa resenärer på andra trafikanters bekostnad?

Varför naggar man på våra marginaler; de oskyddade - bara för att ytterligare öka på marginalerna för de som redan har en krockzon som inte blöder?




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Här är i vart fall någon som försöker göra något åt det här med alla räcken!

http://www.expressen.se/gt/bilist-korde-in-i-racke--en-person-till-sjukhus/

500 meter vajerräcke nedkört. Av en personbil! Jisses!

Varför går inte polisen nu ut och påstår att det "gick fort"?
Kanske för att det inte behövde ha gjort det.
Det kan ju också vara så att föraren fick "panik" när det började smattra stolpar kring fronten och gjorde det mest logiska:
Stampade plattan i mattan. Fast på fel pedal då.
...i 500 meter.
Vilket är egentligen värst...?

Som jämförelse: en fullängdsdragstrip är 408 meter och ett riktigt monster avverkar resan på 5-6 sekunder, och då med typ 400 km/h som sluthastighet.
En sådan här bil som mejade ner 500 meter staket utanför Nääs (Floda, Näs, Alingsås - tidningarna vet inte vad dom skriver)
Jo, bilen - en Daewoo falskskyltad till "Chevrolet", den behöver typ 15 sekunder för att nå... ...kanske 135 km/h på strippen. Vi säger så.

Varför en massa tjafs om dragracing...?

Jo, vänd på siffrorna och fundera över vad i jisse namn som hänt!
Har bilen kört i 400 blås...? Knappast!

Mer troligt då att bilen varit herrelös under uppåt 15 sekunder, medans gaspedalen tryggt tryckts i botten och stolparna swischar förbi som karatepinnar utanför fönstren.

Är inte detta anmärkningsvärt?

Hur kan man bryta bägge armarna i en räckesolycka? Medans man sitter i en bil...?
Jo, det är däremot inte så underligt.
De nakna stolparna suger tag i ett av framhjulen, flänger ut det till sitt ytterläge och långt förbi dessutom på en millisekund och gör bilen omanövrerbar.
O-allt annat också, för den delen...
Förklarande bilder i GPs artikel nedan.

Det är ratten som skadar föraren. Den slits ur händerna på nolltid och slår sönder allt i sin närhet.

Bilen till skrot, avstängd Europaväg, två frakturer, ambulans och stort räddningspådrag.
...för en liten räckestouch?

Nej, för att Trafikverket konsekvent sätter upp fel räcken.
Farliga räcken!
Dödsräcken!!!


Hampe






http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2827919-korde-in-i-mittracket-brot-bada-armarna
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Inte renodlat räckesrelaterat, men de nya fattigmansmotorvägarna som byggs utan ordentlig vägren är riktigt, riktigt farliga:


645@70.jpg

Foto: Fredrik Fransson. Bild från Expressen


http://www.expressen.se/kvallsposten/polismotorcykel-pakord-av-fordon/


Om man ångar på och varken ser en polisman ute på vägen som signalerar, andra människor eller ens en uppställd och Battenburgtejpad motorcykel med blåljusen på, vad ser man då?

Eller, kanske man skall fråga - "Vad ser man på då?"
Paradise Hotel? Convoy för hundrade gången? Porrfilm?



Varför tar vi inte trafiken på allvar?



Hampe
 

Bansaie

New member
Remissvar angående Transportstyrelsens föreskrifter om vägsäkerhet skickat idag. http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2016/Remissvar vägsäkerhet maj 2016.pdf
Slank tydligen med ett litet skrivfel i näst sista stycket på första sidan. Kanske för sent att ändra nu men jag påpekar det i.a.f.

"Under 2014 dog 2014 sex motorcyklister..."

I övrigt mycket bra skrivet. Bara hoppas Transportstyrelsen tar till sig synpunkterna.
 
Last edited:
Kan man inte tänka sig att stämma Trafikverket för skadeståndsansvar?

Ur skadeståndslagen, 3:e kapitlet, 2:a paragrafen:

2 § Staten eller en kommun skall ersätta
1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar

Att inte sätta upp säkra vägräcken, kan inte det ses som försumlighet???

Skulle Trafikverket dömas till skadeståndsansvar så skulle nog nya räcken komma upp med en jädra fart!

Mvh,
Ingvar
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra idé Ingvar. Men, det blev inte ens åtal när man hade struntat i att följa upp rapport om hal beläggning som ledde till både dödade och allvarligt skadade på E4. Jag tror det är svårt.
 

Kapten Stofil

New member
Den vägen kanske projekterades och kostnadsberäknades för flera år sedan. Nu vill man inte sätta upp bättre räcken för då går projektbudgeten inte ihop. Kanske kan det vara så?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nya regler från juli 2015. Efter det ska räcken med släta navföljare sätts upp MEN antalet motorcyklister som kör där varje dag måste överstiga 100 stycken. Läs VGU kap 1.3.4.6 Hänsyn till oskyddade trafikanter
1.3.4.6.1 Allmänt Ett gång- och cykelbaneräcke ska uppfylla krav på släthet enligt avsnitt 1.3.4.6.2.
Ett vägräcke
− i anslutning till gång- och cykelbana,
− på väg som ingår i TEN-T vägnätet,
− i ytterkurva på avfartsramp samt
− på övriga vägar med betydande motorcykeltrafik
ska uppfylla krav på släthet enligt avsnitt 1.3.4.6.2. Med betydande motorcykeltrafik avses ≥ 100 motorcyklar per genomsnittligt dygn under
sommarhalvåret.

Ett räcke
− i ytterkurva på avfartsramp samt
− i ytterkurva på tvåfältsväg med radie mindre än minsta godtagbara horisontalradie enligt avsnitt 3.1.6.ska uppfylla krav på skydd mot underglidning enligt avsnitt 1.3.4.6.3.

1.3.4.6.2 Släthet
Räcken ska vara fria från utskjutande delar och skarpa kanter. Räckesståndare ska ha minst 9 mm hörnradie på åtkomliga hörn och kanter vända mot trafiken. Hörn på element till betongräcken ska vara avfasade. Ytor vända mot trafiken inklusive horisontella följare ska vara släta. Klippkanter på plåt får inte vara vända mot trafiksidan eller uppåt.
En överlappsskarv ska vara utformad med överlappet i trafikens riktning (avser inte övergång till vägräckesändar eller till öppningsbara räckesdelar).
En ståndartopp, tvärbalk eller distans får inte sticka upp över horisontella följares överkant. En åtkomlig skruv vänd mot trafiksidan ska ha skalle av kupoltyp om skruvens dimension är M8 eller större. (En skruv betraktas som åtkomlig om den kommer i kontakt med ett klot med 165 mm
diameter som förs mot anordningen).

1.3.4.6.3 Underglidning
Ett räcke som är utformad med helt slät sida mot trafiken och uppåt samt är fri från utskjutande delar
och skarpa kanter, exempelvis räcken utan ståndare, godtas som skydd mot underglidning/skydd av
räckesståndare.
Ett underglidningsskydd ska vara av kontinuerlig typ och minst uppfylla krav för hastighetsklass 60
enligt SIS CEN/TS 1317-8.
Trafiksidan på ett underglidningsskydd får inte sticka ut framför trafiksidan på ett räckes navföljare
eller motsvarande.
Ett underglidningsskydd ska monteras enligt tillverkarens anvisningar, dock får avståndet mellan underglidningsskydd och markyta/kantbalk eller motsvarande inte understiga 0,05 m. En ände på ett underglidningsskydd ska vara utformad på ett trafiksäkert sätt och utan klippkanter vända mot trafiken eller uppåt. Ett underglidningsskydd som är provat på ett räcke enligt SS-EN1317-2 får monteras på ett annat räcke inom samma familj.
 
Bra idé Ingvar. Men, det blev inte ens åtal när man hade struntat i att följa upp rapport om hal beläggning som ledde till både dödade och allvarligt skadade på E4. Jag tror det är svårt.

Att inte följa upp en rapport om hal beläggning är i mitt tycke en uppenbar försummelse och leder inte det till åtal så är det nog osannolikt att mitt förslag leder någon vart.

Mvh,
Ingvar
 

Kapten Stofil

New member
Trafikverket har nolltolerans mot arbetsplatsolyckor säger de, men det är alltså fritt fram att lemlästa oskyddade trafikanter bara de kommer tillräckligt sällan.

Så när kommer sjukvården att börja acceptera att t ex barn (men inte vuxna, som parallell till oskyddade trafikanter) skadas i vården, bara det sker på tillräckligt små vårdinrättningar?
 
Top