Säkrare vägräcken, äntligen!

påK-en

New member
nej, dessa okynnesräcken är inte betingade av ett EU-direktiv. Regler finns i VGU: http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/12004
Varför väljer man sidoräcken istället för förlåtande sidoområden? Det är sannolikt en billigare lösning.

Om man ser till punkt 2.2.2.1 så skall man även ta hänsyn till motorcyklister.
Jag har sett sidoräcken på ställen där lokalbefolkningen säger att det aldrig varit någon avåkning, vägslänterna ser i mina ögon rätt så förlåtande ut så för en lekman så ser det ut som slöseri med resurser att plantera räckesstolpar, dessutom är vägen mittseparerad endast på korta sträckor. Bristen på mittseparering borde väl vara en större fara än vägslänterna
 

Ove 60+

Active member
nej, dessa okynnesräcken är inte betingade av ett EU-direktiv. Regler finns i VGU: http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/12004
Varför väljer man sidoräcken istället för förlåtande sidoområden? Det är sannolikt en billigare lösning.

Snällt yttryck - okynnesräcken, jag kallar dom hellre slaktfållor... Många, ja faktiskt de flesta sidoräcken jag sett skyddar mot någon obegriplig risk och räcket i sig utgör den största faran särskilt då det inte är mötesseparerat för då är den enda flyktvägen avskuren av räcket. Det är inte så farligt att köra på jämn dikesren, varken med bil eller motorcykel, som att frontalkrocka med en bil.

Det skulle gynna trafiksäkerheten om många mil räcken helt enkelt togs bort och om man kom sig för att jobba lite med sidoområdena istället vore det ett plus.

En from förhoppning, som jag vet inte slår in, är att TrV;s beslutsfattare skulle få en ingivelse att börja arbeta med trafiksäkerhet och att då i första hand sluta sätta upp räcken som är olämpliga i trafikmiljö. :angel:
 

Hampe

Skriver massor!
En obehaglig olycka inträffade under helgen i Jönköping.

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/37379/larm-trafikolycka-vid-tokarp


Jag har inte varit på plats, och skall inte leka distansutredare.
Somliga tidningar skriver "genom räcket", andra över räcket.

På några av bilderna ser det ut som bilen kan ha kommit upp på räcket och kanat där under en längre sträcka innan den flippades ut på sin sista åktur.
Katapulterats iväg från en tidigare träff i mitträcket, kanske...?

Just denna händelse involverar en bil, men touchar möjligen sådant vi avhandlar under rubriken "Extremt beteende".
Möjligen, ingen vet i dagsläget.

Vad jag vill ha sagt är att vi VET att räcken räddar liv på bilister.
Vi VET också att motorcyklister dödas mot samma räcken som räddar bilister.

Vad vi däremot har dålig koll på är hur många bilister som dödas av samma räcken som dödar motorcyklister.
Hur många skeenden i bil och lastbilsolyckor som skapas av dagens räckesutformning, eller hur många olyckor som förvärras av räcken.

Bara som ett snabbt exempel bland många: Ytterligare 2 döda i somras, på grund av en husbil som tippats över ett mitträcke.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18985892.ab

Det finns många fler bilolyckor beskrivna i denna tråden där räcken bidragit till värre olycksutgång än nödvändigt - bara att bläddra.



Ett räcke kan inte ta hand om alla olyckor.
Men skall det skapa olyckor? Skall det förvärra olyckor? Skall det selektivt döda en trafikantgrupp för att kanske rädda en annan?

Räckeshysterin måste upp till debatt.
Vad får felaktigt utformade och placerade räcken kosta egentligen?




Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
En obehaglig olycka inträffade under helgen i Jönköping.

http://www.jonkopingsposten.se/artikel/37379/larm-trafikolycka-vid-tokarp

Ett räcke kan inte ta hand om alla olyckor.
Men skall det skapa olyckor? Skall det förvärra olyckor? Skall det selektivt döda en trafikantgrupp för att kanske rädda en annan?

Räckeshysterin måste upp till debatt.
Vad får felaktigt utformade och placerade räcken kosta egentligen?
Hampe

Jag har tittat på bilderna några gånger och funderat på vad som kan ha hänt och kommit fram till att bilen kan ha fastnat i mitträcket och blivit ostyrbar, sedan gått i sidoräcket, deformerat och tryckt loss det från marken. En personbil? Vad händer om ett tyngre fordon råkar luta sig mot ett räcke av den kvalitén? Förmodligen går det i bitar som far omkring och ställer till det än mer.

Släta och bastanta räcken där dom behövs och annars förlåtande sidoområden efterlyses från min sida...
 

Hampe

Skriver massor!
När en bild säger mer än 1000 ord!

Bra fynd, Jonkko - hemifrån Finland eller annorstädes?



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Om man får tro Google så verkar den vara av spansk härkomst ("guardarrailes asesinos"). Se t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=LTQ3F_n8l7k

(Google pro-tip: om man går in på images.google.com och klickar på kamerasymbolen i sökfältet så kan man ladda upp en bild som Google sedan söker efter)

Japp! Spanskt, och där förekommer tydligen en hel del protester mot räckestypen W-balk, som ändå fungerar ibland när dom inte styckar motorcyklister eller spetsar bilar och bussar som vi sett bilder på i denna tråden..

Den sämsta, vajerräcket, är nästan bara svensk för här kör man med livsfarliga kulisser istället för trafiksäkerhet.... :p
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Satt nyss och tittade på TV - "Mythbusters". Där finns ett oberoende forskningsgäng som skulle kunna testa olika räckestyper. Dom går verkligen in för vad dom gör och lägger ner massor med jobb och pengar för att reda ut saker och ting. Humorprogram visserligen, men det dom gör gör dom seriöst.

Dom som testar hos oss (VTI och några försäkringsbolag) har förutfattade meningar om vad som är bra och det som finns anses vara det allra bästa, allt annat är skitsnack och man väljer metoder därefter. Dom vanligaste påkörningsvinklarna, från 0 upp till kanske 30 grader testas inte. Nä, man drämmer till med 45 eller 60 grader för att nå de effekter man önskar beträffande energiupptagning o.s.v. Att det oftast är en betydligt flackare vinkel som fordonen träffar räcket med är inte intressant.

Med betongbarriär skulle jag själv kunna erbjuda mig att vara provdocka i bil upp till 10 - 15 grader i 90 km/tim, dock inte för att testa vajerräck, rörräck eller W-balk för det vore livsfarligt.... :p
 

Ove 60+

Active member
Kom att tänka på att jag inte förklarat: Om man ska krascha in i ett vajerräck och tro att man ska ha en god chans att klara sig oskadd ska man komma i 90 graders vinkel mot räcket, eller så nära rät vinkel att ingen glidning uppstår mot vajrarna. Vad som då händer är att framhjulet stannar -gaffeln böjs och hojen kommer förmodligen att tippa framlänges över. OM det finns skyddande kåpor och grejer på hojen som kan styra upp underbenen över styret så kan man landa, ev. oskadd men mörbultad en bit bortanför hojen. På en nakenhoj bör man får skador på benen allra minst. Allt detta förutsätter att man kommer mot räcket i låg fart och helt upprätt.
(Nuddar man räcket i fart när man kör utmed detsamma så kommer man att sugas fast i det och den energiupptagande massakern är igång.)

Egentligen gäller samma med bil: Vinkelrätt emot och med låg fart ger mindre skador. Att komma utefter och köra emot innebär att bilen slits sönder men passagerarna sitter relativt skyddade, även om dödsfall inträffat när bilen tippats omkull av räcket.

Vajerräck kan alltså fungera om dom sitter långt utanför körbanan som skydd före stup och liknande men närmast trafiken ger hårda, släta och oeftergivliga barriärer större säkerhet. Energin tas då upp genom friktion mot vägbana i trafikens riktning viket är ett plus då efterföljande fordon får någon extra sekund att reagera. I bästa fall kan en liten touch mot barriären styra upp en hoj på avvägar så att vurpan överhuvudtaget inte sker utan man får bara lite repat ego och dito kåpor. :wink:
 

Hampe

Skriver massor!
Kanske kan man klara en smäll vinkelrätt mot ett aggressivt räcke under gynnsamma förutsättningar - så länge man sitter korrekt på hojen.
Men, så fort man blir separerad från fordonet så är det slaktbänken direkt. Kanske får man till sist behålla livet, men till priset av allt som sticker ut från kroppen.

Nä, jag snabbantar hellre med skrubbsårsmetoden mot hederlig asfalt än trillar i bitar mot ett dödsräcke.




Hampe
 

Ove 60+

Active member
IDag presenterade vi litteraturstudien för riksdagens MC-sällskap. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rackespresentation-i-riksdagen/

:confused: Jag har tittat på definitionerna av bra räcken men förstår inte varför man fördelar i att de ska vara energiupptagande? Titta på vurpor i ex.vis moto-GP där förarna reser sig oskadda efter att ha hastat omkring på marken i hög fart. Smärre skador och lite brännmärken får man acceptera men marken är hård och icke energiupptagande mer än vad friktionen ger, så det leder inte till massaker. Samma sak gäller om barriären/marken är stående och man hasar utefter den.

Min favorit betongräcket kan lätt göras slät och följsamt och skulle, om man ville, kunna göras på plats över redan befintliga vajerräcken.
Fördel: Armeringen finns redan till stor del och man slipper skrota mer än nödvändigt.....
 

Hampe

Skriver massor!
Denna vet jag inte mer om än vad som syns på bilden:

voltade.jpg

Foto: Läsarbild från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19721017.ab

Gammalt Kohlswaräcke, betongplintar, felaktig navföljarhöjd. Presto!
Ytterligare en bil trillade över räcket, men stannade på hjulen - och generade därmed inte inte lika säljande bilder.

Ur artikeln:


Nähä men så bra då.

Om det varit en familj ute på söndagspromenad då...?
Jag har sett en siffra på hur många hundratals mil föråldrade räcken vi har uppsatta - räcken som bedöms göra mer skada än nytta vid en olycka.
Hoppas jag kan hitta igen den.

...å då har man bara tittat på de räcken som är farliga för bilister.


Hampe



En blåkopia på samma sorts olycka, men nu i Helsingborg:

FOTO%20Peter%20Ferm%20publicerad%20i%20HD_zpsuhbmsjv8.jpg

Foto: Peter Ferm. Publicerad i Helsingborgs Dagblad. http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/07/28/olycka-pa-faltarpsvagen/


Denna gång inte gammal Kohlswa, utan modernare W-profil.
Men ändå - helt otillräckligt räcke för det aktuella ändamålet. Nedgrävda ändar som agerar ramp?
För kort sträcka som är räckesskyddad?

Fler bilder i HDs artikel:
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/07/28/olycka-pa-faltarpsvagen/


Det sitter ohyggligt mycket skiträcken uppe, skådebröd som till och med kan förvärra en olycka.
Revision, tack!





Hampe
 

Bob Sweden

New member
Hur säkert är det med såna här saker på vägen?
View attachment 7521

View attachment 7522

View attachment 7523

View attachment 7524

Var dom kommer ifrån?
Mitträcket...
View attachment 7525

På en sträcka av ca 3 mil söder ut från Katrineholm, på RV52/55 ligger det över 50 (femtio) stycken såna där klumpar.
Dom väger modiga 0,8 kg/st så det är inga leksaker vi talar om.
Jag har kört förbi där rätt så många gånger under det senaste året och varje gång häpnat över:
1: ...att trafiksäkerhetshöjande åtgärder som "släta räcken" släpper trafikfarliga delar.
2: ...att underhållsentreprenören uppenbarligen inte bryr sig om att plocka bort delarna.

Dessutom kan man ju fundera över hur bra ett räcke fyller sin ursprungliga funktion om delar av det faller bort...
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Lite bifångst när jag letade efter annat:

Examensarbete på Chalmers 2007:
Vid en jämförelse mellan stållineräcke och W-räcke i prediktionsmodellen blev resultatet att
reparationskostnaderna förväntas bli dubbelt så höga för stållineräcken. Anledningen
till detta är att reparationsfrekvensen är dubbelt så hög för denna räckestyp.
Nyckelord: Vägräcken, reparationer, kostnader, Vägverket

"Dubbelt så höga" underhållskostnader fastslaget redan 2007.
Undrar hur många 100-tals, eller snarare 1000-tals mil vajer som satts upp sedan dess - för våra skattepengar...?

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/40293.pdf




Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Den där avhandlingen finns på vår hemsida tillsammans med den slutliga doktorsavhandlingen. Tyvärr tar det tid att få genomslag i Sverige. Både när det gäller säkerhet och när det gäller underhållskostnader...
 
Top