En obehaglig olycka inträffade under helgen i Jönköping.
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/37379/larm-trafikolycka-vid-tokarp
Jag har inte varit på plats, och skall inte leka distansutredare.
Somliga tidningar skriver "genom räcket", andra över räcket.
På några av bilderna ser det ut som bilen kan ha kommit upp på räcket och kanat där under en längre sträcka innan den flippades ut på sin sista åktur.
Katapulterats iväg från en tidigare träff i mitträcket, kanske...?
Just denna händelse involverar en bil, men touchar möjligen sådant vi avhandlar under rubriken "Extremt beteende".
Möjligen, ingen vet i dagsläget.
Vad jag vill ha sagt är att vi VET att räcken räddar liv på bilister.
Vi VET också att motorcyklister dödas mot samma räcken som räddar bilister.
Vad vi däremot har dålig koll på är hur många bilister som dödas av samma räcken som dödar motorcyklister.
Hur många skeenden i bil och lastbilsolyckor som skapas av dagens räckesutformning, eller hur många olyckor som förvärras av räcken.
Bara som ett snabbt exempel bland många: Ytterligare 2 döda i somras, på grund av en husbil som tippats över ett mitträcke.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18985892.ab
Det finns många fler bilolyckor beskrivna i denna tråden där räcken bidragit till värre olycksutgång än nödvändigt - bara att bläddra.
Ett räcke
kan inte ta hand om alla olyckor.
Men skall det skapa olyckor? Skall det förvärra olyckor? Skall det selektivt döda en trafikantgrupp för att kanske rädda en annan?
Räckeshysterin måste upp till debatt.
Vad får felaktigt utformade och placerade räcken kosta egentligen?
Hampe