Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
Uppföljning på denna:
Fler läbbiga räckesolyckor i Göteborgsområdet:


3769552030.jpg

Foto: Kent Hallgren. Bild lånad från GP.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2239814-passagerare-svart-skadad-i-bussolycka


Buss kommer snett, räcket tränger in i bussen och skadar en passagerare allvarligt.

Räcken förbättrar inte alltid säkerheten. Räcken kan innebära en fara. Felaktigt utformade räcken är nästan alltid en fara för motorcyklister.
Varför fortsätter räckeshysterin där man sätter upp räcken i blindo utan att veta om det är bra eller inte?
Varför underhåller man inte trasiga räcken? Varför uppdaterar man inte äldre räckestyper?


H


Väldigt intressant utveckling på denna räckesolycka:

GP skrev:
En buss i linjetrafik krockade med ett vägräcke och en resenär, en 30-årig man, slungandes runt och slog i huvudet.
Busschauffören jobbade dubbelt och somnade bakom ratten.

Göteborgs-Posten skrev:
Den 33-årige föraren åtalades under onsdagen för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.
Enligt stämningsansökan ådrog sig mannen(passageraren, redaktör Hampes anm) blödningar i hjärnan, brott på okbenet, brott på högra ögonhålan, brott i käkhålan och brott på tre revben samt
därtill ett flertal sårskador i ansiktet.

Vilken jävla skandal! Ruttna räcken i kombination med fullständig omdömeslöshet från förarens sida.
Men! Det blir värre:

Hjörnes Magazin skrev:
Olyckan berodde – enligt åklagaren – på att den 33-årige chauffören var alltför trött för att orka utföra sitt arbete. Han påstås ha fallit i sömn flera gånger under färden, vilket också finns dokumenterat på en övervakningsfilm från fordonet.

"Smile! You're on candid camera!"
Eller, är det tillochmed så sjukt att en passagerare suttit och filmat chauffören istället för att ställa sig upp och stoppa färden?


F'låt GP - nu har jag banne mig kopierat nästan hela artikeln, men jag är så förbannad att jag ser röda gardiner vart jag än tittar!
Här är länken till originalartikeln http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2370190-busschauffor-somnade-30-aring-skadades-svart
Peter Linné har skrivit det som jag hackat upp och lagt ut här.


En sak lyser i eldskrift: Det spelar ingen roll vilka arbetstidslagar man inrättar, om sunt förnuft saknas.




Hampe

Dom meddelad:

Vårdslöshet i trafik, villkorlig påföljd(fängelse...?) 9000.- i böter, 3000.- skadestånd, sparkad från ett av sina jobb.
Alltid något, men...
GP skrev:
Åklagaren ville ha agerandet till grov vårdslöshet i trafik, men domstolen ansåg inte brottet vara tillräckligt allvarligt.

Alltså, inte jämförbart med om busschauffören stått för ett mer "medvetet risktagande", exempelvis varit påverkad av alkohol eller andra droger.


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2519774-busschauffor-somnade-domd-for-vardsloshet

Varför bedömer rätten att det inte är ett "medvetet risktagande" att ge sig ut och köra buss i linjetrafik efter att ha jobbat natt(kväll) hos en annan arbetsgivare?


...och det olämpliga utformade räcket har aldrig diskuterats, varken i media eller rätten.



Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Och varför behövde föraren två jobb? För att han inte fick något riktigt jobb utan var tvungen att jobba åt bemanningsföretag med skitlön?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Läst en del citat i tråden och funderat....

Ord som energiupptagande, mjuka räcken, uppfångande o.s.v. dyker upp ideligen. Jag tror att Tingvall med flera har fått något om bakfoten, att alla påkörningar mot räcken sker vinkelrätt och då skulle det finnas anledning att tänka i dom banorna. Men nu handlar det om väg och de flesta fordonsrörelserna sker i vägens längdsriktning vilket innebär att påkörningarna sker i vinklar på 10, högst 20 grader. En fast barriär skulle skada fordonen betydligt mindre och för oskyddad trafikant skulle det avgöra skillnad mellan liv och död.

Om herrarna på TrV och VTI skulle sätta sig framför TV;n och titta på ett MotoGP-lopp skulle dom kanske få en idé om vad säkerhet innebär. Att gå omkull i extrema hastigheter behöver inte innebära att man blir allvarligt skadad om man inte stöter emot hinder. Att man rutschar utefter en yta av asfalt eller betong, oavsett om ytan är vågrät eller stående, svider men behöver inte innebära att man får frakturer och allvarliga mjukdelsskador. Tingvall nämner vid något tillfälle att skadorna uppstår vid kontakt med den hårda marken vilket KAN vara sant om man gör en highsider och faller ner från några meters höjd men hur ofta sker det?

Alla som testat sina gränser vid utförsåkning på skidor har väl vurpat? Har själv gjort högfartsvurpor på skidor och vad som sker är att man tappar skidor, stavar och annat löst och sen hasar man iväg över snön tills man stannar. Min egen längsta uppbromsning i det läget handlade nog om ca. 200 meter. Visst var det jobbigt att klättra upp i backen för att samla ihop det utspridda lösöret men jag fick inga skador vilket jag absolut fått om jag hade "skyddats" av ett felaktig utformat räck, uppsatt för min egen säkerhet av någon som inget begriper.
 

Hampe

Skriver massor!
Och varför behövde föraren två jobb? För att han inte fick något riktigt jobb utan var tvungen att jobba åt bemanningsföretag med skitlön?

Ja, eller också var han ambitiös och framåtsträvande. Han kanske pluggade dessutom och ville minimera sina studieskulder?
Det förtäljer inte historien - men att killen hade dåligt omdöme i just detta fallet är ställt utom allt tvivel: speciellt som det skrivs att övervakningsfilmen som tydligt använts av rätten visar att snubben suttit och somnat till flera gånger innan det small i räcket.
Underligare ändå: passagerare i bussen uppger att dom sett föraren sitta och nicka till bakom ratten, men låtit bli att konfrontera honom.
'Man vill ju inte ställa till med en scen', antar jag...


H
 

Hampe

Skriver massor!
Denna vet jag inte mer om än vad som syns på bilden:

voltade.jpg

Foto: Läsarbild från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19721017.ab

Gammalt Kohlswaräcke, betongplintar, felaktig navföljarhöjd. Presto!
Ytterligare en bil trillade över räcket, men stannade på hjulen - och generade därmed inte inte lika säljande bilder.

Ur artikeln:
Aftonbladet skrev:
Ytterligare en bil föll ner på cykelbanan men landade på hjulen.

En person har förts till Kärnsjukhuset i Skövde.
– Men det är inga svårare personskador vad jag förstår, säger Björ Blixter.

Nähä men så bra då.

Om det varit en familj ute på söndagspromenad då...?
Jag har sett en siffra på hur många hundratals mil föråldrade räcken vi har uppsatta - räcken som bedöms göra mer skada än nytta vid en olycka.
Hoppas jag kan hitta igen den.

...å då har man bara tittat på de räcken som är farliga för bilister.


Hampe
 

Ove 60+

Active member
På SVT idag framkommer att det blir jobb för SMC att övertyga en ny infrastrukturminister, Anna Johansson, om vad som är lämpliga räcken. Motormännens representant Fredrik Daveby verkade mera medveten för han talade om mötesseparerade vägar och nämnde inte ordet räcken. Kanske att även Motormännen kan komma att arbeta lite bredare för trafiksäkerhet... :tummenupp
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hon har fått MC-Folket och brev från oss. Vi kommer givetvis att försöka bearbeta henne - men hon säger ju att det kan finnas alternativ till mitträcken! I år har fem motorcyklister dött på mittseparerade vägar mot just räcken. Mittseparering och sidoräcken leder till andra olyckor, eftersom inga krav ställs på MC-säkerhet avseende utformning och placering. Eller val av förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. TV-inslaget kan ni se här:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mittracken-basta-atgarden-mot-trafikdoden
 

Skye

Kör Mycket!
Är det egentligen någon mening att uppvakta dagens regering. En Miljötoka som häver ut gråvatten rakt i Östersjön och inte ens GreenPeace reagerar. Båten har skadlig färg samt uppvärmningen drivs av för stor svavelhaltig olja m.m. En regering i minoritet som redan innan budget är lagd gjort bort sig gång på gång med egna kryphål. Jag som skattebetalare ser detta RIKSDAGIS som ett hån mot de som röstat för att hitta ledamöter som fått förtroende.

Infrastrukturminister har inte ens tagit upp Göteborgarnas majoritets beslut på att trängselskatten ska upphävas då den slår mot de som inte ens är i centrum. Det inger som sagt inget förtroende och ett Extra-val är nära nog...
 

Bob Sweden

New member
Hur säkert är det, egentligen?
http://corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/olycksdrabbat-strak-pa-ombyggd-riksvag-7528207.aspx

Corren 2014-11-21 skrev:
KISA Fem krascher på kort tid.
Olyckorna på ombyggda riksväg 23/34 får Kindas räddningschef Thomas Blixt att bekymrat höja på ögonbrynen.

– Det skulle bli en trygg och säker 2+1-väg, men så ser det inte ut, säger Thomas Blixt.

Han hänvisar till statistik som visar att bilister av olika anledningar brakat in i mitt- och vajerräcken vid fyra tillfällen sedan mitten av augusti. Samtliga på sträckan Slätmon och Rimforsa. I samma område har även en allvarlig kollision inträffat mellan bil och buss.
– Peppar, peppar har det än så länge inte inträffat någon dödsolycka, säger han med betoning på "än så länge".

"Farliga utfarter"
Blixt ser flera brister på den ombyggda vägen.
– Det är för korta omkörningssträckor och väldigt många farliga utfarter från den omgivande landsbygden.
Följden blir att bilister får svårt att köra om större fordon. Det hände vid den senaste olyckan i tisdags när en bilförare kraschade mot mitträcket i bergspasset norr om Slätmon.

Chanstagningar
Nils-Åke Göransson kör linjebuss för Östgötatrafiken på sträckan Kisa-Linköping.
– Det är ofta tillbud vid omkörningar. Det är ju skyltat ordentligt, men det finns de som chansar och som kör om så fort de har en buss eller lastbil framför sig.

En fälla, enligt Thomas Blixt, är även de många utfarterna till riksvägen där mitträcket skymmer sikten.
Han är även kritisk till att körfälten är smala, vilket inger en känsla av instängdhet.
– Det är som att köra i en fålla.

Begränsat utrymme
Torbjörn Arvidsson, projektledare för vägbygget mellan Kisa och Rimforsa, förstår känslan.
– De smala sektionerna har med utrymmet och miljön att göra.
Frågan är hur han ser på den övriga kritiken.
– Syftet med vägen är att förhindra de allvarligaste mötesolyckorna. Tanken var ju inte att den skulle skapa olyckor.

Korta omkörningssträckor?
– Jag tycker de flesta är förhållandevis bra. Här handlar det om beteende. Man är ju inte skyldig att köra om bara för att det är tvåfiligt. Det gäller hela tiden att anpassa sig som trafikant.

Lärdomar
Vad gör ni om olyckorna fortsätter?
– Jag har svårt att se att vi gör om något. Samtidigt kan vi inte strunta i det som skett. Här finns lärdomar vi kan dra som jag ska föra vidare till teknikstöd och planerare vid Trafikverket.

– Vi skulle kunna ha färre utfarter och anslutningar, men det ska vägas mot vad de boende vill.
Hur vanligt är det att olyckor ökar inledningsvis på ombyggda 2+1-vägar?

– De har funnits i cirka femton år, men det finns ingen statistik över det.

Bilder från samma källa:
View attachment 7307

View attachment 7308
 

påK-en

New member
En sak som inte hör direkt till den här tråden.
Delar av vajerräcken kan vara farliga för trafik om oturen är framme.
Min dotters man åkte förra veckan med bil (ca 120 km/tim) på en väg med mitträcke, någon hade tidigare "mejat ner" en del av stolparna som håller upp vajrarna. Någon stolpe låg lös på väghalvan på andra sidan räcket, en mötande lastbil lyckades på nåt sätt påverka en stolpe så att den kom flygande genom luften och gjorde ett präktigt hål i vindrutan. Det hela slutade lyckligtvis endast med en kraschad ruta (extraförstärkt), en massa glas inne i bilen och lite skärrade passagerare.
Tanken på konsekvenserna om det hänt en motorcyklist, ja den vill man helst undvika.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Flera uttalanden har gjorts på senare tid om smalare filer med tanke på framtidens bilar som kör själv. Smalare filer med räcken på bägge sidor= inte bra för MC. Inte för bilar heller tydligen!
påken - hoppas anmälan gjordes till Trafikverket med begäran om skadestånd för vindrutan. Räcken ska repareras skyndsamt. Stolparna ska inte flyga omkring.
 

Ove 60+

Active member
En sak som inte hör direkt till den här tråden.
Delar av vajerräcken kan vara farliga för trafik om oturen är framme.

Jodå, det hör visst till tråden! Att delar av vajerräcken ligger på körbanorna är definitivt inget nytt och att dom sprätter upp och kan skada hör väl också till saken. Frågar man mig - vilket ingen gör - så tycker jag att betongbarriär är det enda någorlunda säkra sättet att avdela körbanorna. Fordonen bara hasar emot vid "normal" påkörning, bara lite repor i plåten och inga delar blir kvar, varken efter fordon eller räcke.
 

Bob Sweden

New member
Flera uttalanden har gjorts på senare tid om smalare filer med tanke på framtidens bilar som kör själv. *klipp*

Har uttalanden kommit från Trafikvärket?
Om så är fallet är det intressant att:
1: en statlig myndighet investerar i infrastruktur för "självkörande fordon" som inte finns till försäljning. .

2: samma statliga myndighet redan klurat ut vilka vägar som är intressanta för "självkörande fordon".

3: redan nämnda statliga myndighet löst utmaningen med framkomlighet för tunga fordon.
 

Kapten Stofil

New member
Förarlösa bilar och cyklar, alltid bara bilar och cyklar. Ingen tycks tänka på att det finns sådana som inte *kan* cykla av olika anledningar, t ex skulle inte mina knän klara av det, och jag är inte ensam om det. Om en sådan person inte vill eller har råd att åka bil heller, vad återstår då? Moppe, skoter, MC är ju praktiska och billiga. Jag kan inte tänka mig att det skulle fungera att ha så smala vägar med en massa förarlösa bilar och så cyklar eller skotrar på dem samtidigt. Bilarna kan ju inte köra om, utan det blir cykeln som bestämmer hastigheten. Eller bilarna kanske får fnatt och bara stannar? Tio kilometers kolonn med självkörande bilar som tvärnitar för att en cyklist kommer ut på vägen. Och lastbilar? Man kommer ju att behöva bygga minst två separata vägnät, hur dyrt blir inte det? Det känns som om man inte tänkt färdigt.
 

Hampe

Skriver massor!
Färre dödsolyckor men fler olyckor med vajerräcken i Värnamo kommun. Trolig orsak enligt räddningstjänsten: avsaknad av vingelutrymme: http://www.varnamonyheter.se/artikel/121537/fler-olyckor-in-i-vajerracken

Intressant text ur länken ovan:
Värnamo Nyheter skrev:
Vingelmån

Det är något som förvånar Pär Liljeqvist. Innan vajerräcken kom upp hade man inte särskilt många avåkningar på sådana sträckor. Därmed torde det inte vara vägen i sig som är problemet. Hittills har han inte kunnat hitta någon annan förklaring än att vajerräcken ger mindre "vingelmån".
Dialog med verket

Utrymmet blir trängre och förare vinglar i sin körning såpass mycket att de kommer för nära räcket. Räddningstjänsten får rycka ut när de sitter fast, kanske blockerar vägbanan och riskerar att orsaka fler olyckor.

– Det är nog lite svårt att göra något åt det här, men vi har inlett en dialog med Trafikverket om det.


Man har alltså satt upp "okynnesräcken" längs högersidan av vägen längs sträckor där det olyckshistoriskt inte varit påkallat.
Man skapar fler olyckor, utryckningar, trafikstörningar, bärgningar, stillestånd och plåtjobb.
...och det så länge man bara stirrar på caged drivers som dessutom redan är skyddade i sina plåtskal.
Motorcyklisterna? Ingen som har en tanke på oss i "trafiksäkerhetsarbetet".




Hampe
 

påK-en

New member
Intressant text ur länken ovan:



Man har alltså satt upp "okynnesräcken" längs högersidan av vägen längs sträckor där det olyckshistoriskt inte varit påkallat.
Man skapar fler olyckor, utryckningar, trafikstörningar, bärgningar, stillestånd och plåtjobb.
...och det så länge man bara stirrar på caged drivers som dessutom redan är skyddade i sina plåtskal.
Motorcyklisterna? Ingen som har en tanke på oss i "trafiksäkerhetsarbetet".




Hampe

Är inte dessa "okynnesräcken" betingade av ett EU-direktiv? Något med vägrenens/släntens branthet?
Håller med om att de oftast känns omotiverade.
 

Hampe

Skriver massor!
Är inte dessa "okynnesräcken" betingade av ett EU-direktiv? Något med vägrenens/släntens branthet?
Håller med om att de oftast känns omotiverade.

Hi hi - allt man inte förstår sig på brukar förklaras med "EU" varefter man kan skala på huvudet och glömma bort det.
Men sanningen brukar ligga närmare än så...

nej, dessa okynnesräcken är inte betingade av ett EU-direktiv. Regler finns i VGU: http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/12004
Varför väljer man sidoräcken istället för förlåtande sidoområden? Det är sannolikt en billigare lösning.

Dumbilligare.

Billigare att bygga initialt, men vid första påkörningen av räcket som kräver reparation så börjar räkneverket ticka iväg baklänges.
...och vi talar om bilar och "plåtskador".
Är det en motorcyklist inblandad så blir det helt andra skador, och kostnader.
Men den som beslutat om sidoräcken för "trafiksäkerhetens skull" behöver varken plocka upp slamsorna eller betala kostnaden.
Det går på ett annat konto.



Hampe
 
Top