Hampe
Skriver massor!
Uppföljning på denna:
Dom meddelad:
Vårdslöshet i trafik, villkorlig påföljd(fängelse...?) 9000.- i böter, 3000.- skadestånd, sparkad från ett av sina jobb.
Alltid något, men...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2519774-busschauffor-somnade-domd-for-vardsloshet
Varför bedömer rätten att det inte är ett "medvetet risktagande" att ge sig ut och köra buss i linjetrafik efter att ha jobbat natt(kväll) hos en annan arbetsgivare?
...och det olämpliga utformade räcket har aldrig diskuterats, varken i media eller rätten.
Hampe
Fler läbbiga räckesolyckor i Göteborgsområdet:
Foto: Kent Hallgren. Bild lånad från GP.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2239814-passagerare-svart-skadad-i-bussolycka
Buss kommer snett, räcket tränger in i bussen och skadar en passagerare allvarligt.
Räcken förbättrar inte alltid säkerheten. Räcken kan innebära en fara. Felaktigt utformade räcken är nästan alltid en fara för motorcyklister.
Varför fortsätter räckeshysterin där man sätter upp räcken i blindo utan att veta om det är bra eller inte?
Varför underhåller man inte trasiga räcken? Varför uppdaterar man inte äldre räckestyper?
H
Väldigt intressant utveckling på denna räckesolycka:
GP skrev:En buss i linjetrafik krockade med ett vägräcke och en resenär, en 30-årig man, slungandes runt och slog i huvudet.
Busschauffören jobbade dubbelt och somnade bakom ratten.
Göteborgs-Posten skrev:Den 33-årige föraren åtalades under onsdagen för grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada.
Enligt stämningsansökan ådrog sig mannen(passageraren, redaktör Hampes anm) blödningar i hjärnan, brott på okbenet, brott på högra ögonhålan, brott i käkhålan och brott på tre revben samt
därtill ett flertal sårskador i ansiktet.
Vilken jävla skandal! Ruttna räcken i kombination med fullständig omdömeslöshet från förarens sida.
Men! Det blir värre:
Hjörnes Magazin skrev:Olyckan berodde – enligt åklagaren – på att den 33-årige chauffören var alltför trött för att orka utföra sitt arbete. Han påstås ha fallit i sömn flera gånger under färden, vilket också finns dokumenterat på en övervakningsfilm från fordonet.
"Smile! You're on candid camera!"
Eller, är det tillochmed så sjukt att en passagerare suttit och filmat chauffören istället för att ställa sig upp och stoppa färden?
F'låt GP - nu har jag banne mig kopierat nästan hela artikeln, men jag är så förbannad att jag ser röda gardiner vart jag än tittar!
Här är länken till originalartikeln http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2370190-busschauffor-somnade-30-aring-skadades-svart
Peter Linné har skrivit det som jag hackat upp och lagt ut här.
En sak lyser i eldskrift: Det spelar ingen roll vilka arbetstidslagar man inrättar, om sunt förnuft saknas.
Hampe
Dom meddelad:
Vårdslöshet i trafik, villkorlig påföljd(fängelse...?) 9000.- i böter, 3000.- skadestånd, sparkad från ett av sina jobb.
Alltid något, men...
GP skrev:Åklagaren ville ha agerandet till grov vårdslöshet i trafik, men domstolen ansåg inte brottet vara tillräckligt allvarligt.
Alltså, inte jämförbart med om busschauffören stått för ett mer "medvetet risktagande", exempelvis varit påverkad av alkohol eller andra droger.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2519774-busschauffor-somnade-domd-for-vardsloshet
Varför bedömer rätten att det inte är ett "medvetet risktagande" att ge sig ut och köra buss i linjetrafik efter att ha jobbat natt(kväll) hos en annan arbetsgivare?
...och det olämpliga utformade räcket har aldrig diskuterats, varken i media eller rätten.
Hampe