Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
:confused: Konstaterade något förvånad att Sverige inte är ensamt. I England såg jag några km. vajer som mitträck på motorväg i närheten av Gatwick. Det ganska gammalt och avlöstes av slät betongbarriär så det verkade som man under arbetets gång insett galenskapen och bytt metod. :p

Ja, det är nog gammal skit som sitter kvar.

Både BMF och MAG

http://www.bmf.co.uk

http://www.mag-uk.org/en/index/a6296

har slagits mot aggressiva räckestyper sedan mer än 10 år.

A Rider’s View
Because of the nature of their construction,
Vehicle Restraint Systems are viewed by motorcyclists as an aggressive means of retention.

Due to the open nature of the design, the wire rope barrier system is viewed by
motorcyclists as the most aggressive form of Vehicle Restraint Systems causing the
most injuries to riders. This is due to the exposed upright permanent steel posts and
wire cables.

http://www.mrf.org/pdf/MAGcrashbarrier2005.pdf



Som jag har fattat, förstått och uppfattat det så har man fått till något slags moratorium där myndigheter och väghållare undviker/avstår från att sätta upp vajerräcken, men det som redan en gång satts upp får stå kvar tills det är dags att ersätta det / blir för dyrt att underhålla.

Den som vet mer får hemskt gärna rätta mig här, eller komma med kompletterande information.
Jag baserar mig på vad vänner och bekanta i UK säger, och dom är förfärade över att år från år hela tiden finna nya sträckor i Sverige som är drabbade av dödsräcken. "Fuck, this year I even saw it at the Inlandroad. Thought I was going to be safe there..."



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Nya trista räckesolyckor:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/en-skadad-i-mc-olycka-4

SVT skrev:
En motorcykelförare råkade ut för en olycka i en rondell längs E4 i höjd med Vindskärsvarv i Sundsvall. Han har förts till sjukhus i ambulans med en misstänkt lårbensfraktur.


– Han hade kanat in under vägräcket och kilats fast, säger Torbjörn Thoresson, inre befäl vid räddningstjänsten.

Mannen omhändertogs av vårdpersonal och fördes i ambulans till sjukhus. Man misstänker att mannen fått en lårbensfraktur.

Vägbanan var blöt vid olyckstillfället och polisen tror att olyckan var en följd av vattenplaning. Polisen misstänker inget brott, men man har upprättat en rapport över händelsen.

390.jpg

Bild från Sundsvalls Tidning http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/mc-olycka-pa-e4-2



Vattenplaning...? Förarens eget fel, så klart! Förstår ju vem som helst.

Men, vänta nu...? I en rondell? Hur fort kör man på platsen, förbifart av ett byggställe och allt?
Jag råkar veta att det gick i - om inte promenadtempo, så i vart fall absolut inte snabbare än moppefart när det hände,
Full tillräcklig fart att näbba i om det är nyasfalterat eller byggslam uppdraget på vägen.

Men "vattenplaning"...? Ärligt?
Vem kräker ur sig något så dumt på platsen? Har dom ens grundläggande kunskaper i fordonsdynamiken hos en motorcykel?



Encore nu i helgen - men med mycket mer tragisk utgång:

2831225004.jpg

Foto: Sandra Nordin, Bild lånad från Sörmlands Nyheter http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2577874

Sörmlands Nyheter skrev:
Två mc-förare, en man och en kvinna, är inblandade men det är ännu oklart vad som orsakat olyckan. Räddningstjänsten misstänker att motorcykeln fått vattenplaning men det är ännu inte klarlagt.

Är "vattenplaning" den nya omskrivningen för bristande friktion på grund av felaktig beläggning?
I Sundsvall var det nyasfalterat, och E4 genom Sörmland vet vi sedan tidigare att det är en problemsträcka.

Men, att veta hur urusel standarden är på det svenska TEN-T vägnätet är inte enkelt att känna till som utländsk turist!
Paret utanför Nyköping kom från Norge, kvinnan som trasslade in sig fullständigt i vajerräcket utanför Gävle i Juni kom också som turister utomlands ifrån, och stackaren i Sundsvall pratar ett språk som knappt någon utanför hans hembygd förstår.

Jag själv kör nog fan fortare än de flesta när det regnar. Jag gillar att köra i regn, och jag vet hur ohyggligt svårt det att bara få vattenplaning rätt upp och ner på motorcykel så länge man kör rakt fram. Visst, det går att provocera fram


men då måste man vilja just det.



Var verkligen olyckorna ovan sanna vattenplaningar? Höghastighetsolyckor där man warpspeedat i ösregent så in i helvete att man pressat in en vattenkil mellan underlag och däck tills man lyft hela hojen från underlaget?
I det ena fallet vet jag att det inte var så, och i det andra tillåter jag mig själv att tvivla.

Bristande friktion i underlaget?
Låter mer troligt, men sanningen kommer vi aldrig att få reda på - eftersom okvalificerade människor utan MC-erfarenhet sätter bilmatrisen på allt dom inte förstår sig på.


En sak kommer vi dock aldrig ifrån - bägge är klockrena räckesolyckor!
När skall någon ställas till ansvar?



Hampe
 
Last edited:

enhjuling

New member
huvet på spiken igen Hampe,
Vattenplaning det nya svepskälet för att skylla ifrån sig ansvar för dålig beläggning.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har föreslagit friktionsmätningar på bägge platserna. Antalet omkomna motorcyklister i räckesolyckor sedan 2000 är nu 62 personer. SMC kommer att uppmärksamma räckesfrågan under veckan!
 

Ove 60+

Active member
:confused: En liten fundering - Om man verkligen vill göra något för trafiksäkerheten från TrV;s sida har jag ett förslag. Man skulle kunna gjuta in alla mitträcken i betong. Bara komplettera armeringen och använda en glidform för gjutningen. Sidovajerräcken skulle i trafiksäkerhetens namn tas bort så det finns armeringsmaterial i överflöd att komplettera med. Luckor för vattenavrinning är en enkel sak att ordna.

Fördel: En slät och stark mittbarriär till låg kostnad. Att skam- och idiotiräcken döljs är ett plus. :tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
Underbar idé!
Ett sådant symboliskt avslut för en skamlig epok i vår transporthistoria. Gjut in skiten i betong, ba'! :slagen:


Tyvärr tror jag att det faller på sådana saker som att mittbarriären blir jäkligt permanent och inte kan flyttas vid vägarbeten och trafikomläggningar - och om inte det hindrar så kommer säkert någon nisse fram till att vajrarna är klassade som just vägräcken och det saknas någon BS-EN att luta sig mot om samma stål skall användas som armering och yada-yada-yada...

Men det är en vacker tanke! Jag ser bilden framför mig och njuuuuter!
Faktiskt ett vägarbete jag lätt kan tänka mig att stå stilla vid upprepade gånger och dessutom langa ut en termos med kaffe åt flaggvakterna medans jag väntar.



Hampe
 
Last edited:

challe

Member
Om man sätter upp betongräcken får man gärna göra dom någon decimeter högre så slipper man bli bländad av mötande fordon nattetid. Tänk att kunna köra med helljuset lite mer.
 

Ove 60+

Active member
Underbar idé!
Ett sådant symboliskt avslut för en skamlig epok i vår transporthistoria. Gjut in skiten i betong, ba'! :slagen:


Tyvärr tror jag att det faller på sådana saker som att mittbarriären blir jäkligt permanent och inte kan flyttas vid vägarbeten och trafikomläggningar - och om inte det hindrar så kommer säkert någon nisse fram till att vajrarna är klassade som just vägräcken och det saknas någon BS-EN att luta sig mot om samma stål skall användas som armering och yada-yada-yada...

:confused: Jag tror det skulle fungera utmärkt. En eller två extravajrar hämtade från kanten hängs löst under i vanliga armeringsjärn och man får en stark konstruktion som tar upp belastning i flera stolpar samtidigt och hålls ihop av vajrarna. Det skulle kunna stoppa även tunga fordon från att komma över i motsatt körbana. Vad beträffar asfaltering så ser jag inget problem, det gör redan nu utefter vajerräckena och det bör vara ännu enklare att köra läggaren efter en fast kant. Kvaliteten på vajrarna är nog tillräcklig för att tjäna som armering, dom kommer inte att korrodera sönder på ett sekel....

Jag tror att med rätt utrustning och personal skulle det gå ganska snabbt att gjuta in vajerräckena, snabbare än att sätta upp nya eller att reparera.
 

Hampe

Skriver massor!
Dom av oss som kommer in direkt på forumet utan att passera gå missar denna:


Sex av 22 personer som omkommit på motorcykel har nämligen krockat med ett vägräcke. Aldrig tidigare har andelen motorcyklister som dödats i räckesolyckor varit så hög som 27 procent i Sverige. Farliga vägräcken kostar inte bara liv, de kostar samhället miljardbelopp. SMC lyfter räckesfrågan under Tylösandsseminariet som är den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar med trafiksäkerhet i Sverige.

Läs mera här!

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Racken-dodar-motorcyklister/


Tack SMC!




Hampe
 

Ove 60+

Active member
Dom av oss som kommer in direkt på forumet utan att passera gå missar denna:

Sex av 22 personer som omkommit på motorcykel har nämligen krockat med ett vägräcke. Aldrig tidigare har andelen motorcyklister som dödats i räckesolyckor varit så hög som 27 procent i Sverige. Farliga vägräcken kostar inte bara liv, de kostar samhället miljardbelopp. SMC lyfter räckesfrågan under Tylösandsseminariet som är den viktigaste mötesplatsen för alla som arbetar med trafiksäkerhet i Sverige.

:confused: Jag kommer inte åt att fingranska statistiken så jag skriver tyckande:

Om man ser var mc-folk kör så är det mest på vägar utan räcken och mittbarriärer och en stor del av totala antalet olyckor bör alltså skett där inga räcken finns. Dödsprocenten vid olycka är alltså betydligt högre om det sker på väg med räcken. TrV har statistik som tydligt visar att dom "trafiksäkerhetsförbättrande" åtgärderna dödar, likafullt fortsätter man att sätta upp dödsfällor för trafikanterna. Illa nog med att man använder vajerräcken - man dubblerar riskerna genom att tillverka slaktfållor genom att sätta upp kanträcken så att det inte går att komma undan. Inte bara motorcyklister dödas i fållorna, jag har belägg för att även bilister kan gå samma öde tillmötes.

Svårt att avgöra - man fortsätter bygga ut trots att man vet riskerna, beror det på dumhet av astronomiska mått eller ägnar man sig åt överlagda mord och låter slumpen välja ut offren?

Bara några tankar... :confused:
 

Ove 60+

Active member
Hörde inslaget i radion. Tingvalls kommentar är att det är svårt att få en slät barriär som är "energiupptagande" - varför då? Den energiupptagande effekten som vajerräckena har på bilar är att dom sugs fast och demoleras i rask takt om dom inte tippas överända vilket förekommer. Vad som händer med en människokropp som kommer i kontakt med räcken är samma, kroppsdelar slits sönder tills den ligger stilla.

Varför inte en fast, slät och oeftergivlig barriär som man kan hasa utefter utan hastiga inbromsningar om man kommer i kontakt. Mittbarriären löper utefter vägbanan så vinkelräta påkörningar torde vara extremt sällsynta och i så fall kan farten knappast vara så värst hög eftersom accelerationssträckan begränsas av vägbanans bredd.

I vilket fall så är risken för lemlästning / död betydligt mindre om man hasar mot släta ytor än om man hackas av en rad med stolpar, om dom är runda eller kantiga spelar ingen roll, effekten är densamma.
 

prose

New member
Hörde inslaget i radion. Tingvalls kommentar är att det är svårt att få en slät barriär som är "energiupptagande" - varför då? Den energiupptagande effekten som vajerräckena har på bilar är att dom sugs fast och demoleras i rask takt om dom inte tippas överända vilket förekommer. Vad som händer med en människokropp som kommer i kontakt med räcken är samma, kroppsdelar slits sönder tills den ligger stilla.

Vad Tingvall menar är just att bilar som kolliderar i för stor vinkel räcker inte räckets stöd vid kolissionspunkten ensamt för att kunna absorbera energin. Energin tas då upp genom sträckning i räcket.

Varför inte en fast, slät och oeftergivlig barriär som man kan hasa utefter utan hastiga inbromsningar om man kommer i kontakt. Mittbarriären löper utefter vägbanan så vinkelräta påkörningar torde vara extremt sällsynta och i så fall kan farten knappast vara så värst hög eftersom accelerationssträckan begränsas av vägbanans bredd.

Det här är ju tyvärr inte riktigt sant. De allvarligaste olyckorna är bland annat efter bilar som gör hastiga undanmanövrar och får kast på bakvagnen så att de sticker all världens väg, med kraftig ritkningsändring jämte vägens färdriktning.

I vilket fall så är risken för lemlästning / död betydligt mindre om man hasar mot släta ytor än om man hackas av en rad med stolpar, om dom är runda eller kantiga spelar ingen roll, effekten är densamma.

Det här är ju inget problem så länge man sitter skyddad i en bil.

Jag är också emot den utformning av räckena vi ser på många platser idag. Lösningen är dock inte så enkel att man bara kan göra räckena släta. Dock inte sagt att det saknas lösninar som skulle funka. Det är ju "bara" en konstnadsfråga.
 

Ove 60+

Active member
Vad Tingvall menar är just att bilar som kolliderar i för stor vinkel räcker inte räckets stöd vid kolissionspunkten ensamt för att kunna absorbera energin. Energin tas då upp genom sträckning i räcket.

Den sträckningen kommer av att fordonet skjuter över räcket i mötande fil. Under tiden som detta sker kommer stolparna att riva loss delar från fordonet och själva kollapsa. Fordonsdelar och delar av räcket flyger omkring luften och utgör en fara för mötande. Oskyddad trafikant massakreras...

Det här är ju tyvärr inte riktigt sant. De allvarligaste olyckorna är bland annat efter bilar som gör hastiga undanmanövrar och får kast på bakvagnen så att de sticker all världens väg, med kraftig ritkningsändring jämte vägens färdriktning.

Jodå det är i stort sett sant, I extrema undantagsfall kan nog ditt påstående vara sant, men att man ska kunna uppnå hög fart mot räcket i bortemot rät vinkel kräver en mycket stor vägbredd. De flesta påkörningar av räcke sker i räckets längsriktning även om fordonen roterar på vägbanan och spåren efteråt har en trubbig vinkel mot räcket.

Det här är ju inget problem så länge man sitter skyddad i en bil.

:p Nä... det var just det?!

Jag är också emot den utformning av räckena vi ser på många platser idag. Lösningen är dock inte så enkel att man bara kan göra räckena släta. Dock inte sagt att det saknas lösninar som skulle funka. Det är ju "bara" en konstnadsfråga.

Kanske det vore bättre att avstå från att sätta upp känt farliga räcken och istället ägna sig åt att minska riskerna genom att gjuta in dom där inget annat kan göras och montera ner sidoräcken som mera är till förfång än nytta i väntan på att bättre lösning kommer?
 

Bansaie

New member
Säger bara GP-link, länkade betongelement som är eftergivliga.
Testade och godkända i EU och USA och jag betvivlar att detta är enda tillverkaren inom EU av något dyligt.

Se även filmerna från krocktesterna.

GP-Link 2.0 ser väldigt "MC-vänliga" ut och SMC är t.o.m. omnämnda i beskrivningen av den versionen.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Säger bara GP-link, länkade betongelement som är eftergivliga.
Testade och godkända i EU och USA och jag betvivlar att detta är enda tillverkaren inom EU av något dyligt.

Se även filmerna från krocktesterna.

GP-Link 2.0 ser väldigt "MC-vänliga" ut och SMC är t.o.m. omnämnda i beskrivningen av den versionen.

Ser bra ut och är testade så vad är problemet? Priset kan väl inte vara värre än att folk omkommer i sämre varianter av räck. Antagligen är för mycket prestige nerplöjd i vajerräckena för att man ska kunna tänka om. :p

Har tittat på testerna lite mera och konstaterar att:
1. "Stor bil" är en vanlig Volvo. Vad händer om en lastbil med släp (60 ton) dammar in i barriären?

2. Den valda vinkeln mot barriären är osannorlikt stor. För att komma in mot barriären i den vinkeln fordras att man kommer från en påfart och där brukar det inte finnas något alls. På dom vanliga vajervägarna finns det en eller två filer att ta fart över och blir det en betydligt spetsigare vinkel alt. lägre hastighet.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
"Trafikverket arbetar med en vägplan för sträckan Rude-Askersund med förslag på ombyggnad till mötesfri väg med mitträcke. "

Detta vägarbetet pågår bland en del andra. Jag reagerar på ordet mitträcke och förutsätter att det är en idiotkonstruktion typ vajerräck eller annan typ av mördarräck som kommer att sättas upp. Detta trots att det nu borde stå klart för alla att räcken dödar om dom är felkonstruerade, vilket är fallet hos de allra flesta av dom som är uppsatta i riket. Att livsfarliga trafiksäkerhetsåtgärder tillämpas i vad som ska vara ett land som skryter med "Nollvision" och annat trams är i högsta grad anmärkningsvärt.

Nu kommer det att bli en ny minister som ska ta in problemen - undrar hur det kommer att gå?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har fått ett dokument från Trafikverket med samtliga vägar där mittseparering ska genomföras samt sidoområden åtgärdas. Jag försöker gå igenom materialet och ska kontakta respektive region i Trafikverket och fråga hur man tänkt på oskyddade trafikanter, inklusive MC, som regeringen krävde i prioriterade åtgärder.
 

Ove 60+

Active member
Har fått ett dokument från Trafikverket med samtliga vägar där mittseparering ska genomföras samt sidoområden åtgärdas. Jag försöker gå igenom materialet och ska kontakta respektive region i Trafikverket och fråga hur man tänkt på oskyddade trafikanter, inklusive MC, som regeringen krävde i prioriterade åtgärder.

:) Bra Maria! Du har att göra, för att omvända ett värk kräver en del jobb. Lycka till! :angel:
 

Hampe

Skriver massor!
Ni kommer ihåg den här...?

Även bilister är betjänta av bättre, mer ändamålsenliga räcken!

raumlcke_zps280c5d58.jpg

Foto:Robert Nilsson
Bild snodd från Göteborgs-Posten, som skriver kring utgången av olyckan här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1866746-bil-spetsades-forare-hade-anglavakt


Hampe





Diagonalt över detta jättemot (trafikplats på rikssvenska) så hände nyligen detta:

645@70.jpg

Läsarbild från GT. http://www.expressen.se/gt/tappade-kontrollen-pa-bil--fastnade-pa-racke/


Kungstensmotet vid Älvsborgsbrons fäste är ett typexempel på en trafikmiljö där föråldrade, felaktigt utformade och felaktigt dimensionerade räcken tillåts sitta kvar uppe, trots att dom innebär en risk för trafikanterna- inte bara oss motorcyklister.

Det handlar om gamla Kohlswaräcken som sitter kvar på de gamla ursprungsplintarna i cement.
Vägsaltet och kustatmosfären äter upp stolparna, räckeshöjden sjunker successivt och vägytan ökas på en liten aning med varje asfaltering.
Älvsborgsbron öppnades för snart 50 år sedan; på vänstertrafikens tid.
Mycket har skett i trafiken sedan dess - men räckena är oförändrade. Eller mer korrekt - avsevärt sämre än när trafiken en gång släpptes på.

Det handlar om en räckeshöjd som bitvis är så låg att den mer fungerar som "snubbeltråd" än infångare, det handlar om alldeles för klena räcken och stolpar - vars nuvarande förmåga ingen med någon säkerhet kan säga något om, och det finns punkter där räcket genom tidens tand närmast fungerar som en katapult vid vissa påkörningar.

Bilar och lastbilar kan alltså passera igenom eller rakt över dagens räcken, och i värsta fall ramla ner på annan trafik i ett annat plan.
Det har redan hänt åtskilliga gånger, med döda och allvarligt skadade - och det kommer att fortsätta hända så länge ingen bryr sig om helheten i trafiksystemet.

Väghållaren åker ut varje gång det smällt och skarvar i lite bitar av det man har tillgängligt för stunden - ibland blir det nyare räckesprofiler än Kohlswa, men då på de gamla trötta cementplintarna, och ibland tvingas man slå ner lite Sigmabalk för att ha något att sätta upp räckena på.
Det är snett, vint, slitet och otillräckligt.

Trafikverket har 1000-tals mil med gamla, otillräckliga och farliga räcken uppe redan nu. Varför inte ta hand om dessa sträckor först innan man sätter upp fler dödsräcken som strimlar motorcyklister?


Hampe




Intressant bisak:

Läs gärna igenom artikeln i GT och fundera över hur denna incident beskrivs.

Föraren tappade + förlorade kontrollen över sin bil. = Drabbad

Föraren blev mycket chockad "Har aldrig krockat i mitt liv" och olyckan beskrivs som "otrolig" och de inblandade hade "änglavakt"

Hmm, de inblandade ja - skall man tro tidningstexten så så hade bilen någon form av dubbelkommando:
GT skrev:
I en kurva på Söderleden mot Frölunda i Göteborg, förlorade en kvinna och hennes arbetskamrat plötsligt kontrollen över sin bil.

Ändå gick det åt fanders...

Det skylls på biltypen som anses vara "hög och svajig", man misstänker olja på vägbanan och man hänvisar till Räddningstjänsten som skall ha sagt att kurvan är väldigt olycksdrabbad, felbyggd och att det redan varit en olycka på samma plats tidigare under dagen. Plus att det hade regnat, så klart. Många samverkande faktorer...
Speciellt som föraren, en av dem gladeligen medger att man kört fortare än den högsta tillåtna hastigheten på platsen: 70 km/h

Läs gärna artikeln - det finns mer att le åt, men leendet stelnar när man funderar över om en motorcyklist som hamnat i samma räcke fått en liknande urskuldande och ursäktande behandling i media. Hade hon ens kunnat intervjuas...?



H
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Det handlar om gamla Kohlswaräcken som sitter kvar på de gamla ursprungsplintarna i cement.
Vägsaltet och kustatmosfären äter upp stolparna, räckeshöjden sjunker successivt och vägytan ökas på en liten aning med varje asfaltering.
Älvsborgsbron öppnades för snart 50 år sedan; på vänstertrafikens tid.
Mycket har skett i trafiken sedan dess - men räckena är oförändrade. Eller mer korrekt - avsevärt sämre än när trafiken en gång släpptes på.

-----

Väghållaren åker ut varje gång det smällt och skarvar i lite bitar av det man har tillgängligt för stunden - ibland blir det nyare räckesprofiler än Kohlswa, men då på de gamla trötta cementplintarna, och ibland tvingas man slå ner lite Sigmabalk för att ha något att sätta upp räckena på.
Det är snett, vint, slitet och otillräckligt.

Trafikverket har 1000-tals mil med gamla, otillräckliga och farliga räcken uppe redan nu. Varför inte ta hand om dessa sträckor först innan man sätter upp fler dödsräcken som strimlar motorcyklister?

Du har så rätt Hampe! Jag har varit i tillfälle att titta på nyblästrade räckesstolpar på broar som byggdes på en tid när man sandade och skötte vinterväg istället för att försöka salta fram sommarväg vintertid.

Rätt kraftiga vinkeljärn ingjutna i betong tjänade/tjänar som stående stolpar i räckeskonstruktionen och ser väldigt gediget ut och det hela kläs med en balk i navhöjd. Bara det att när rost och färg blästrats bort var det en bit på kanske 5 mm närmast betongen som nästan inte fanns, saltlaken har frätt bort järnet. På en del stolpar fanns det kanske ett par mm gods kvar men på en del andra såg man ljus igenom. Åtgärd: Ny ytbehandling så det blev snyggt för ögat. Alltså - Luta inte mot gamla broräck, du kan bli blöt!

En liten undran - hur många broräck finns det runt om i landet som nästan kan nysas omkull? :confused:
 
Top