Ni kommer ihåg den här...?
Även bilister är betjänta av bättre, mer ändamålsenliga räcken!
Foto:Robert Nilsson
Bild snodd från Göteborgs-Posten, som skriver kring utgången av olyckan här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1866746-bil-spetsades-forare-hade-anglavakt
Hampe
Diagonalt över detta jättemot (trafikplats på rikssvenska) så hände nyligen detta:
Läsarbild från GT. http://www.expressen.se/gt/tappade-kontrollen-pa-bil--fastnade-pa-racke/
Kungstensmotet vid Älvsborgsbrons fäste är ett typexempel på en trafikmiljö där föråldrade, felaktigt utformade och felaktigt dimensionerade räcken tillåts sitta kvar uppe, trots att dom innebär en risk för trafikanterna- inte bara oss motorcyklister.
Det handlar om gamla Kohlswaräcken som sitter kvar på de gamla ursprungsplintarna i cement.
Vägsaltet och kustatmosfären äter upp stolparna, räckeshöjden sjunker successivt och vägytan ökas på en liten aning med varje asfaltering.
Älvsborgsbron öppnades för snart 50 år sedan; på vänstertrafikens tid.
Mycket har skett i trafiken sedan dess - men räckena är oförändrade. Eller mer korrekt - avsevärt sämre än när trafiken en gång släpptes på.
Det handlar om en räckeshöjd som bitvis är så låg att den mer fungerar som "snubbeltråd" än infångare, det handlar om alldeles för klena räcken och stolpar - vars nuvarande förmåga ingen med någon säkerhet kan säga något om, och det finns punkter där räcket genom tidens tand närmast fungerar som en katapult vid vissa påkörningar.
Bilar och lastbilar kan alltså passera igenom eller rakt över dagens räcken, och i värsta fall ramla ner på annan trafik i ett annat plan.
Det har redan hänt åtskilliga gånger, med döda och allvarligt skadade - och det kommer att fortsätta hända så länge ingen bryr sig om helheten i trafiksystemet.
Väghållaren åker ut varje gång det smällt och skarvar i lite bitar av det man har tillgängligt för stunden - ibland blir det nyare räckesprofiler än Kohlswa, men då på de gamla trötta cementplintarna, och ibland tvingas man slå ner lite Sigmabalk för att ha något att sätta upp räckena på.
Det är snett, vint, slitet och otillräckligt.
Trafikverket har 1000-tals mil med gamla, otillräckliga och farliga räcken uppe redan nu. Varför inte ta hand om dessa sträckor först innan man sätter upp fler dödsräcken som strimlar motorcyklister?
Hampe
Intressant bisak:
Läs gärna igenom artikeln i GT och fundera över hur denna incident beskrivs.
Föraren tappade + förlorade kontrollen över sin bil. = Drabbad
Föraren blev mycket chockad "Har aldrig krockat i mitt liv" och olyckan beskrivs som "otrolig" och de inblandade hade "änglavakt"
Hmm, de inblandade ja - skall man tro tidningstexten så så hade bilen någon form av dubbelkommando:
GT skrev:
I en kurva på Söderleden mot Frölunda i Göteborg, förlorade en kvinna och hennes arbetskamrat plötsligt kontrollen över sin bil.
Ändå gick det åt fanders...
Det skylls på biltypen som anses vara "hög och svajig", man misstänker olja på vägbanan och man hänvisar till Räddningstjänsten som skall ha sagt att kurvan är väldigt olycksdrabbad, felbyggd och att det redan varit en olycka på samma plats tidigare under dagen. Plus att det hade regnat, så klart. Många samverkande faktorer...
Speciellt som föraren,
en av dem gladeligen medger att man kört fortare än den högsta tillåtna hastigheten på platsen: 70 km/h
Läs gärna artikeln - det finns mer att le åt, men leendet stelnar när man funderar över om en motorcyklist som hamnat i samma räcke fått en liknande urskuldande och ursäktande behandling i media. Hade hon ens kunnat intervjuas...?
H