Säkrare vägräcken, äntligen!

fjrdriver

New member
Från dagens Gefle Dagblad angående vägräcken;: http://www.gd.se/trafikverket-skydd-kan-droja-flera-ar

Inte nog med att det inte görs något åt vajerräckena norr om Gävle. Nu pågår dessutom uppsättning av stålräcken utan underkörningsskydd på långa sträckor efter motorvägen söder om Gävle. Obegripligt då det är tvåfilig motorväg med "förlåtande" vägområden på båda sidor. Inga djupa diken, stenar, träd eller andra fasta föremål att köra in i. Vad är då syftet men räcken?
Kan möjligen hindra någon "mobilknappande" bilist att hamna ute i "spenaten".

Bob Sweden

New member
Säkra räcken? Men bra agerat av "någon"!

Säkra räcken?

Här hände det, i södergående, alltså en svag vänsterkurva, hastighetsbegränsning 100 km/tim.
View attachment 7066

Bil hugger i räcket och voltar.
http://corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/24-aring-voltade-med-bilen-7148141.aspx

Bild från Corren.se
View attachment 7067

Här kan man föra ett resonemang om huruvida räcket är säkert, troligen en enkel och ganska så ofarlig påkörning får sådan följder, är räcket då säkert?
Hur hade det sett ut om det suttit ett "slätt" räcke på platsen, ett räcke där stolparna inte fungerat som katalupter?
Men allt sådant blir bara spekulationer så jag avstår.

Platsen är väl sanerad men det som slår mig är följande:

Totalt 7 stolpar nerkörda.
View attachment 7068

Men titta en gång till:
View attachment 7068

Stolparna är BORTA, dom pekar inte som livsfarliga spjut åt alla håll!!
Och det är här jag vill ge en guldstjärna till vem det nu var som fattade beslutet att dra upp dom skadade stolparna!
Det är troligen inte någon som har med vägunderhållet att göra, då hade inte stolparna legat kvar i vägkanten, jag gissar på bärgare eller räddningstjänst.

View attachment 7069

Hur som helst, direkt i anslutning till en olycka säkras olycksplatsen så att det inte spretar vassa metalldelar åt alla håll.
Det borde vara en SJÄLVKLARHET men oavsett hur det nu är med den saken, en solklar guldstjärna i just det här fallet.

Oban

New member
Bilolycka som också var orsakad av vajerräcke.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/bohuslan/1.2429939-allvarlig-olycka-utanfor-uddevalla

"Orsaken till olyckan ska vara att den ena bilen av okänd anledning kommit i kontakt med vajerräcket och sedan kastats över på fel vägbana. Där ska den ha frontalkrockat med den andra bilen.

– Hade föraren av bilen som nu kom över på fel sida träffat vajerräcket några meter åt rätt håll hade olyckan blivit mindre allvarlig. Då hade den bilen stannat på sin sida vägen så visst gör vajerräcken nytta, säger Lagrell till Bohusläningen."

Man undrar ju lite över kommentaren på slutet, hade det inte varit något räcke så kanske bilen aldrig hade kommit över på andra sidan och det inte blivit nån olycka över huvud taget.... man kan ju använda "om" på många sätt.

Ove 60+

Active member
Stämmer gott: Dubbla mördarräck i mitten så man kommer väldigt nära när man är i omkörningsfilen. Upplever det som trångt när man gör en omkörning av långtradare och jag väljer alltid att köra gamla vägen för att jag upplever den som trevligare och säkrare.

Hampe

Skriver massor!
Inte så säker på det.

Tidningar med mer lokal förankring nämner trafikplats "Jättadansen"

http://nlt.se/nyheter/gotene/1.3301851-motorcyklist-omkom-pa-e-20

och då blir det lite grumligare...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Lista_över_trafikplatser_längs_E20_(Sverige)

Mellan "Trafikplats Kinnekulle/RV 44" och "rastplats Motorp" alltså.
Där finns en hel del småkors, där "Brännebrona" är störst (Googie-templet!) men jag tror inte att det är där heller.

Det enda Jättadansen jag känner till på rak arm ligger i Stöpen (Donkelo-race!) men dit är det en bra bit...
Som jag minns det är det inga räcken längs just delstäckan motorvägsslutet -> Motorp, men epidemin sprider sig ju med en förfärande hastighet...

Däremot står det en plåtpolis och häckar mellan Brännebrona och Motorp.

Hampe

Last edited:

Ove 60+

Active member
Aha, då klarnar det för mig. Det är där motorvägen precis börjar i norr och den gamla vägen har en påfart västerifrån. Där finns en rödgul skylt med Jättadansen 1. Vid den korsningen börjar vajerräcket enkelt som mittbarriär. Inga sidoräcken.

Kapten Stofil

New member
Kom han norrifrån, vilket låter troligt eftersom bilar som kör ut kommer från höger då, så finns det, förutom början av räcket, ett trafikdelarmärke som står med två (!) stolpar alldeles framför räcket, en 90-skylt på en stadig stolpe i höger vägkant och en skylt för påbjuden körbana eller vad det heter, precis mitt i sidovägen där den mynnar ut på E20. Gott om väldigt fasta, hårda hinder att träffa med andra ord. Han kan lika gärna ha brutit ryggen mot något vägmärke. Vägen är rak och fin med god sikt och det är 90 på platsen så han kan mycket väl ha kommit i 90, och han hade inte så mycket ställen att ta vägen på där utom ut i åkrarna till höger.

Titta på Google Street View på korsningen någon km norr om Götene, en liten väg som kommer in från väster i en 90-graderskrok, från en massa gårdar och annat. Typiskt ställe där lokalt boende och lantbrukare kör ut 50 gånger om dagen.

Bob Sweden

New member
Osmakligt?

Ingen kritik, bara en enkel fråga;
Är det bara jag som tycker det är osmakligt att det spekuleras vitt och brett om att räcke varit inblandat i en dödsolycka som ingen ens verkar vara riktigt säker på var den inträffat?

Hampe

Skriver massor!
Jovars, det är ett jäkla blodhundskoppel ute nu och sniffar - men det är inte så underligt.
Det verkar vara en märklig olycka, och den är ändå märkligare beskriven i media.

Motorcyklisten 'välte' och dog på fläcken.
Redan där uppstår en mystiskt informationsvakuum som vi är angelägna att fylla eftersom det är en av oss som dött och vi alla vet att det kunde varit oss själva som rubrikerna beskriver.

Det underliga fortsätter:
Bilisten var ju inte alls inblandad i själva olyckan.
Men hans bil är tagen i beslag. Fast inte i Skåne...?
Ibland 40 och ibland 50.

Luddigheter, obehagliga vinklingar, sloppy rapportering - det klart att man vill veta.
Äckelskräckveta. Det ligger i vår natur.
Ett av dom mindre smickrande dragen, måhända, men så är det.

En man är död. Rimligen både någons son och på samma gång någons far - mitt i livet som han var.
Tragiskt som tusan, men personligen är jag allergisk mot vardagsvifar och randomripar.
Jag tror inte jag känner karln, men jag sörjer honom gärna som motorcyklist.
...efter att jag fått reda på vad i jisse namn han råkade ut för!

Jag är säker på att det finns nära och kära som tycker annorlunda, och det skall dom isåfall göra.
Det är precis lika mänskligt att bli övermannad och handlingsförlamad av sorg.

Men, är det så att snubben tvingats väja för en trepricksmänniska i bil och därefter gått omkull i Trafikverkets lösgrus, för att sedan fortsätta in i Tingvalls dödsräcken så är det en sjusjungande skandal! Då är det noll vision själv som varit ute på vägen och svingat lien!

Men vem skall ta reda på om det var så?
De närmast anhöriga som fått en helt ny vardag att förhålla sig till?
Eller är det vi - som skall fortsätta finnas, köra och överleva i en alltmer fientlig trafikmiljö som behöver föra den kampen?

Jag kan känna med de anhöriga, jag kan sörja - men först vill jag veta vad som hände.
Var det en pillerknarkande buse på stulen hoj utan hjälm som tokbombade så blir mitt engagemang mindre sprakande. Jag lovar.
Men det känns inte så i detta fallet. Detta känns riktigt, riktigt illa!

Jag har vält åtskilliga motorcyklar. Då har dom stått stilla, och jag har svurit.
Jag har även vält med motorcykel. Dom gångerna har omständigheterna varit så larviga att man bara legat kvar och skrattat åt eländet.

Men jag skulle inte vilja att mitt eftermäle som motorcyklist blev att jag "välte och dog".

Hampe

Last edited:

Ove 60+

Active member
Är det bara jag som tycker det är osmakligt att det spekuleras vitt och brett om att räcke varit inblandat i en dödsolycka som ingen ens verkar vara riktigt säker på var den inträffat?

:confused: Osmakligt? Mycket som är oklart i information och det leder till spekulationer.. Sen handlar faktisk tråden själv om räcken.

Kommer att ta mig en tur dit - sätta mig i vägkanten och fundera.

Last edited:

anders_69

New member

Mitt argument för att lägga upp post om just den olyckan var att rapporteringen var så märklig i kombination med förekomst av räcken i området. En hojåkare finns inte längre. Det går aldrig att göra ogjort, men berodde utgången på olämplig vägmiljö borde vi iaf utnyttja olyckan som ammunition mot värket för att försöka undvika fler likadana olyckor.

/Anders

Hampe

Skriver massor!
Kommer att ta mig en tur dit - sätta mig i vägkanten och fundera.

Bra! Sitt en stund för mig med.
Fundera över livets förgänglighet, svalornas färd i skyn och hur i jisse namn detta kan ha gått till.

Hur dumt det än låter så är det sådant som innefattas i begreppet "Livskvalitet"!

...och på det en liten påminnelse om vad som händer med människan när hjulen snurrar för fort, när man inte hinner tänka - när man jobbar istället för att ha semester. *quilty*

Hampe

Ove 60+

Active member
Bra! Sitt en stund för mig med.
Fundera över livets förgänglighet, svalornas färd i skyn och hur i jisse namn detta kan ha gått till.

Hur dumt det än låter så är det sådant som innefattas i begreppet "Livskvalitet"!

Hampe

Jag åkte dit i morse och såg mig omkring. I detta fallet var nog räcket kanske bara indirekt skyldig genom att försämra sikten åt söder för den som ska köra ut på E20. Vi vet ännu inte vilket håll MC;n kom ifrån. En förbättring som skulle kunna göras direkt är att ta bort 100 - 200m. räck som siktförbättrande åtgärd, inte bara på den platsen utan på tusentals korsningar med mittbarriär.

Nej, jag satte mig inte i dikeskanten för korsningen är betydligt mera trafikerad än vad som var behagligt, tydligen är det den normala vägen för alla som ska norrifrån mot Götene eller Lidköping. Jag körde istället upp till Bredsäters kyrka där jag gick in och satte mig att fundera på vad som hänt och livets förgänglighet. Jo jag satt en stund åt Hampe också....

Hampe

Skriver massor!
NLT har lagt upp bild och utförligare beskrivning av skeendet:

m.nlt.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.3302573

Nu är det banne mig en helt ny olycka.
Hur i helskotta kan andra tidningar få det till att bilen inte aaalls var inblandad?
Vilka sopor till journalister vi är utsatta för.

Fyra! Ambulanser utlarmade. Man kan fundera över om det rent av var en tidningsmänniska som ringde larmsamtalet...
Inget är ju egentligen så mycket klarare, men bil-ister som inte ser sig för - eller snarare inte reflekterar över det dom ser är ju vardagsmat, så det kan man relatera till.

Trist sätt att sluta sitt liv på. Undrar vad slutstämpeln på olyckan kommer att bli?
En ren upphinnandeolycka och ingen hålls ansvarig...?

Hampe

Ove 60+

Active member
:confused: Konstaterade något förvånad att Sverige inte är ensamt. I England såg jag några km. vajer som mitträck på motorväg i närheten av Gatwick. Det ganska gammalt och avlöstes av slät betongbarriär så det verkade som man under arbetets gång insett galenskapen och bytt metod. :p