Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
Skall bilen verkligen över och härja bland mötande trafik som den gör med vajerräcket?



H
 
Last edited:

Bansaie

New member
Vad Folksam inte tar med i räckestesterna är de sk. mjuka betongräckena som flyttar sig en aning vid kollisionen. Skulle vara intressant att se hur de klarar sig jämfört med balk och kabelräcken.
 

Hampe

Skriver massor!
E4 avstängd under lång tid efter räckeskontakt.

ImageHandler.axd

Foto: Expressen http://www.expressen.se/nyheter/husbil-och-personbil-i-krock--sex-till-sjukhus/

En helintegrerad husbil är rätt skör - men ändå inte lika ömtålig som en motorcyklist.
Det är högst troligt att en äldre husbil skulle tvingats till skroten efter en räckesstöttning oavsett typ av räcke, men då kanske den kunde transporterats dit under ordnade former? Inte blir skrot på plats och kräkas ut sig allt sitt innehåll på vägen efter att ett dödsräcke sprättat upp den.

Vad kostar ett timslångt uppehåll på Sveriges matarled nummer 1?
Vad kostar det att reparera staketet? Igen?
Varför kräver inte Sverige räcken som skyddar, räddar liv, minimerar skador, håller trafiken rullande och inte kostar idiotskjorta att underhålla?



H
 

Hampe

Skriver massor!
Ha!
Pröva att goggla "Vajerräcke".
Första träffen Wikipedia, så klart. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vajerräcke

Intressant Wikiartikel! Så välskriven att avsnittet om "Förbud mot vajerräcken" ar drabbats av en fotnot:

Det här avsnittet anses inte vara skrivet ur en neutral synvinkel. (2013-07)
Motivering: Avsnittet lägger otillbörligt stor vikt vid motorcykelorganisationernas synpunkter.
Se eventuellt diskussionssidan för mer information. Ta inte bort mallen förrän konsensus uppnåtts.


Nej, det är inte jag som författat artikeln!
Men björnkram till den som gjort det. Det är precis så vi måste arbeta och skapa opinion för att steg för steg skapa en trafikmiljö vi kan leva med.
Och överleva i...



Hampe
 

Bob Sweden

New member


Pest eller kolera...
Färre dödsfall, men ändå inte, eller hur ska man tolka det här?
Sidan 35: http://www.ors.wa.gov.au/Documents/Motorcyclists/ors-mssag-1st-forum-grzebieta.aspx

View attachment 6992

Håhåjaja...
 

Petra

Super Moderator
Visst är det bra Hampe! (Nej inte jag som skrivit... men jag vet vem och jag hälsar honom din björnkram)

Btw. Nu ligger det mer i diskussionstråden.
 

Bob Sweden

New member
Arne Carlsson som tidigare skrev "Motkrafter i trafiksäkerhetspolitiken" på uppdrag av VTI och pekade ut SMC som en motkraft till trafiksäkerhetsarbetet.

Usch, det var en sällsynt trist lunta det där, undrar vad det kostade att få den framtagen...
Men, på sidan 50:
View attachment 7001

Någon som vet hur motsvarande siffror ser ut i dag?

För i ett historiskt perspektiv kan man väl lugnt konstatera att någon enstaka gång har det kanske hänt att "motkrafterna" har haft i vart fall liiiite rätt...
 

Kapten Stofil

New member
Usch, det var en sällsynt trist lunta det där, undrar vad det kostade att få den framtagen...

Efter en skumläsning känns det som om författarna resonerar som att "den som invänder mot förslag till trafiksäkerhetsåtgärder kan stoppas in i något av dessa fack, och vi avslöjar här hur deras felaktiga argumentation fungerar". Men utgångspunkten är att förslaget alltid är bra och rätt, och den som invänder alltid har fel. Det blir som en religiös sekt: "när ni råkar ut för motstånd, är det djävulen som försöker hindra era rättfärdiga ansträngningar. Var saliga!"

Att argumentera med fakta mot en sådan motståndare är hopplöst.

Men så är det väl med mycket av det här trafiksäkerhetssnacket, mycket religion och lite fakta.
 

Hampe

Skriver massor!
Fler och fler uppmärksammar den underliga räckespolitiken:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62017.0.html


Mötesseparationens baksida när man vajerstängslar för smala vägar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5074933

Kolla gärna kommentarerna - och nej, det är inte jag heller...



Redan för 7 års sedan verkade man vara på det klara med att vajerstaket var dyra att underhålla i sig själva, och dessutom skapade dyrare och farligare underhåll av själva slitbeläggningen.
http://www.skanskan.se/article/2008...agar-slits-betydligt-fortare-an-vanliga-vagar


Cyklister avskyr vajervägar:
http://www.cykelguiden.nu/artikeldetaljer.asp?id=7
(Jämförelse mellan Sverige och Holland, det är kommentarerna som är mest intressanta...)

2009-12-11 - 09:02:27
Snälla. Kan vi inte försöka få till ett lagrum som gör det förbjudet att göra en väg livsfarlig för ett enskilt fordonsslag? Cykelsemester har blivit en utopi i vårt land.
Anna L/ Katrineholm

En upp på den, Anna!


Kalasfin bifångst när man sitter och tråktrålar efter den allmänna uppfattningen om vajervägar och körfältsseparation.
http://www.hojresor.se/2014/06/07/
Tack för en liten solglimt, Mudder!

Bert Karlsson vill ha vajerväg överallt.
http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2013-07-18/bert-karlsson-kor-garna-for-fort/dvmfvkyg?httproute=True
Bara en sådan sak borde få en del beslutsfattare att tänka en gång till...

Insändare i Kristianstadbladet (replik på polemik med Trafikverket)
ºVajerräckena är direkt farliga för motorcyklister, men detta tar Vägverket ingen hänsyn till. Mellan 2000 och 2008 har nio motorcyklister dödats och 17 skadats svårt på 2+1-vägar. Trots detta säger statliga VTI att vajerräcken "är bra för motorcyklister", och baserar detta på att de förväntar sig ett högre antal dödade på icke mötesfria landsvägar.
Postad för precis 5 år sedan...


Mycket intressant artikel med Claes Tingvall från 2013, som berättar om upprinnelsen till både noll vision och räckeshysterin:

http://www.arbetarbladet.se/allmant/i-backspegeln-blev-claes-vajer-en-succe

– Vi stack inte under stol med att fler olyckor väntade, men det var konsekvenserna av dem vi ville lindra. En krock i tio graders vinkel mot vajerräcket skulle knappt lösa ut krockkudden ens, säger Claes Tingvall.

...men det svider en hel pretty del i skinnet för oss motorcyklister, alldeles oavsett vilken vinkel vi träffar räcket i.

Finns det någon nackdel med mitträcken?

– Motorcyklisterna hade kanske klarat sig bättre med den tidigare lösningen överlag. Men vår uppgift är att hitta en balans, där vi räddar så många vi kan för en så liten uppoffring som möjligt.

Okay...? Balans uppnås med en "liten uppoffring" som består av fler dödade och allvarligt skadade motorcyklister?
Ökad säkerhet åt redan skyddade bilister på motorcyklisters bekostnad - uttalat av trafiksäkerhetsdirektören himself?
Inte uttryckt precis så - men det är det han säger; han som vill strypa motorcyklismen. Men långsamt, så den inte märker det.

Äckligt!

Äckligt när man vet att det finns billigare och bättre räcken att sätta upp. Skadeneutrala, som inte tar från de säkerhetsfattiga men aktiva och ger till de redan översäkra men passiva.
Räcken som är BILLIGARE att använda, men inte lemlästar motorcyklister specifikt.

Lägg därtill att sträckan som avhandlas är den del av E4 där Trafikverket såpar banan med med undermålig beläggning och motorcyklister kör omkull på löpande band - rakt in i Tingvalls dödsräcke.

Det är fortfarande en "Dödens väg", Trafikverket - och det är ert fel!
En dödens väg selektivt riktad mot just motorcyklister.
Det kanske var så det var tänkt från början...?



En eftermiddags gogglande på nätet för att försöka utröna vad folk egentligen tycker om räckeshysterin, mötesseparerade vägar och vajervägar i synnerhet ger en underlig bild.
På nätet verkar de som skriver vara pålästa, engagerade och medvetna om problematiken kring dessa lösningar i allmänhet - och motorcykelproblematiken i synnerhet.

...och då har jag ändå utelämnat de mest rabiata haveristbloggarna (som mig själv), allt som har med zatzy och garaget.org och SH att göra, utan försökt hålla det liite seriöst i vart fall.

Så hur kommer det sig att Trafikverket fortfarande sätter upp dödsräcken...?
Ja, säg det.
Klart är att ute i samhället, i verkliga livet - skilt från internet så har inte folk riktigt den kollen.
Man tycker att mötesseparerade vägar är bra och funderar inte över vilken typ av räcken som är uppsatta.
"Men det har dom som sätter upp dom koll på"
Yeah right... Samma människor störs heller inte av dragspelstempot "70-130" eller har inte ens märkt av det.
För att dom själva kör så...?


Jag har svängt.
Från att hatat 2-1 vägar som pesten så accepterar jag dem nu. För att folk fan inte kan köra bil längre.
Blicken i backen, noll framförhållning, ingen vilja till att interagera med andra trafikanter.
...så länge man inte kan umgås med dem på Waze.

Nej, nu kan skitvägarna lika gärna få vara kvar. Jag saknar våra 13 metersvägar med fullstora vägrenar, och framförallt saknar jag samspelet och dialogen där - men dom dagarna är förbi.

Men räckeshysterin måste få en balans! Sidoräcken är oftast bra mycket farligare för oss än det dom anses skydda mot, och de räcken som sätts upp måste vara skadeneutrala! Vilken vettig människa som helst tycker likadant - när dom får konsekvenserna förklarade för sig.
Men Trafikverket håller stenhårt på dödsräcken. Varför? Hur har dom råd...?

Gärna säkert mitträcke, alltså. Men först en rejäl avkörningszon...

5_6_ATP_AFFISCH.jpg


...till höger.


Hampe


Kul grejer under googlingen:

"Dödsräcke" ger ett hundratal träffar - påfallande många från freestyleåkare.
Jag ler och är oändligt tacksam att ha missat just det tåget.

Inez Uusman var kommunikationsminister när det beslutades att vajerräcken var en bra grej.
I samma veva som hon också slog fast att internet bara var en fluga.
*ta-dash* Två fel blir inte ett rätt. Inte ett rätt...



Hampe
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
56 motorcyklister har dött i Sverige i räckesolyckor under perioden 2000-2013 + två hittills under 2014 = 58. Det handlar om alla räckestyper på broar, vägmitt och vägens sidor.
Kostnad för ett människoliv = 22 miljoner kronor. Summa för enbart dödade motorcyklister: 1 276 000 000.
 

Ove 60+

Active member

Hampe

Skriver massor!
Gårdagens fråga till politikerna i Trafikutskottet, med anledning av den pågående Almedalsveckan gällde vägräcken:

Räcken sätts upp i vägens mitt och sidor. Inga tecken finns på att säkrare räcken för motorcyklister ska utvecklas, beställas och monteras. Sidoräcken väljs istället för förlåtande sidoområden. Är det acceptabelt att trafiksäkerhetsåtgärder sker på bekostnad av vissa trafikanter? Vad kan och vill ditt parti göra åt detta? Frågorna ställdes till riksdagsledamöter i Trafikutskottet.

Har ni inte läst igenom sidan ännu så gör det! http://svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet--MC-och-racken/

Partierna är eniga med SMC om att en trafiksäkerhetsåtgärd inte ska ske på motorcyklisternas bekostnad. Oavsett vilken partigrupp som vinner valet kommer SMC att återkomma och efterlysa en lösning på frågan, både avseende utformning av räcken men också varför sidoräcken ses som en bra lösning då alla känner till den ökade skaderisken för oskyddade trafikanter.

Total enighet mellan partierna!
# Det är självklart att ett räcke inte skall skapa säkerhet åt vissa genom att skapa osäkerhet för andra.
# Givetvis skall man använda den bästa sortens räcken.
# Det är jättedumt att sätta upp räcken om det är säkrare att låta bli.

...å det tycker nog dom flesta som fått fundera lite på saken. 30 sekunder eller så.

Så varför har vi sedan snart 20 år den sämsta sortens räcken, uppsatta på fel ställen, i fel höjd? Som kostar mest?
Vem är det som betalar - verkligen öser ut pengar, för att motorcyklister skall slaktas?

Är det inte väldigt, väldigt underligt att man som enda land i den civiliserade världen fortfarande väljer att sätta upp dessa kontroversiella dödsräcken?
Räcken som är dyrare än någonting annat att underhålla, och som kommer att behöva plockas ner och skrotas i förtid?
Hur kan detta slöseri med både pengar och människoliv få fortsätta? Betala extra för att specifikt få lov att döda motorcyklister...?




Hampe
 
Top