Fler och fler uppmärksammar den underliga räckespolitiken:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,62017.0.html
Mötesseparationens baksida när man vajerstängslar för smala vägar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5074933
Kolla gärna kommentarerna - och nej, det är inte jag heller...
Redan för 7 års sedan verkade man vara på det klara med att vajerstaket var dyra att underhålla i sig själva, och dessutom skapade dyrare och farligare underhåll av själva slitbeläggningen.
http://www.skanskan.se/article/2008...agar-slits-betydligt-fortare-an-vanliga-vagar
Cyklister avskyr vajervägar:
http://www.cykelguiden.nu/artikeldetaljer.asp?id=7
(Jämförelse mellan Sverige och Holland, det är kommentarerna som är mest intressanta...)
2009-12-11 - 09:02:27
Snälla. Kan vi inte försöka få till ett lagrum som gör det förbjudet att göra en väg livsfarlig för ett enskilt fordonsslag? Cykelsemester har blivit en utopi i vårt land.
Anna L/ Katrineholm
En upp på den, Anna!
Kalasfin bifångst när man sitter och tråktrålar efter den allmänna uppfattningen om vajervägar och körfältsseparation.
http://www.hojresor.se/2014/06/07/
Tack för en liten solglimt, Mudder!
Bert Karlsson vill ha vajerväg överallt.
http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2013-07-18/bert-karlsson-kor-garna-for-fort/dvmfvkyg?httproute=True
Bara en sådan sak borde få en del beslutsfattare att tänka en gång till...
Insändare i Kristianstadbladet (replik på polemik med Trafikverket)
ºVajerräckena är direkt farliga för motorcyklister, men detta tar Vägverket ingen hänsyn till. Mellan 2000 och 2008 har nio motorcyklister dödats och 17 skadats svårt på 2+1-vägar. Trots detta säger statliga VTI att vajerräcken "är bra för motorcyklister", och baserar detta på att de förväntar sig ett högre antal dödade på icke mötesfria landsvägar.
Postad för precis 5 år sedan...
Mycket intressant artikel med Claes Tingvall från 2013, som berättar om upprinnelsen till både noll vision och räckeshysterin:
http://www.arbetarbladet.se/allmant/i-backspegeln-blev-claes-vajer-en-succe
– Vi stack inte under stol med att fler olyckor väntade, men det var konsekvenserna av dem vi ville lindra. En krock i tio graders vinkel mot vajerräcket skulle knappt lösa ut krockkudden ens, säger Claes Tingvall.
...men det svider en hel pretty del i skinnet för oss motorcyklister, alldeles oavsett vilken vinkel vi träffar räcket i.
Finns det någon nackdel med mitträcken?
– Motorcyklisterna hade kanske klarat sig bättre med den tidigare lösningen överlag. Men vår uppgift är att hitta en balans, där vi räddar så många vi kan för en så liten uppoffring som möjligt.
Okay...? Balans uppnås med en "liten uppoffring" som består av fler dödade och allvarligt skadade motorcyklister?
Ökad säkerhet åt redan skyddade bilister på motorcyklisters bekostnad - uttalat av trafiksäkerhetsdirektören himself?
Inte uttryckt precis så - men det är det han säger; han som vill strypa motorcyklismen. Men långsamt, så den inte märker det.
Äckligt!
Äckligt när man vet att det finns billigare och bättre räcken att sätta upp. Skadeneutrala, som inte tar från de säkerhetsfattiga men aktiva och ger till de redan översäkra men passiva.
Räcken som är BILLIGARE att använda, men inte lemlästar motorcyklister specifikt.
Lägg därtill att sträckan som avhandlas är den del av E4 där Trafikverket såpar banan med med undermålig beläggning och motorcyklister kör omkull på löpande band - rakt in i Tingvalls dödsräcke.
Det är fortfarande en "Dödens väg", Trafikverket - och det är ert fel!
En dödens väg selektivt riktad mot just motorcyklister.
Det kanske var så det var tänkt från början...?
En eftermiddags gogglande på nätet för att försöka utröna vad folk egentligen tycker om räckeshysterin, mötesseparerade vägar och vajervägar i synnerhet ger en underlig bild.
På nätet verkar de som skriver vara pålästa, engagerade och medvetna om problematiken kring dessa lösningar i allmänhet - och motorcykelproblematiken i synnerhet.
...och då har jag ändå utelämnat de mest rabiata haveristbloggarna (som mig själv), allt som har med zatzy och garaget.org och SH att göra, utan försökt hålla det liite seriöst i vart fall.
Så hur kommer det sig att Trafikverket fortfarande sätter upp dödsräcken...?
Ja, säg det.
Klart är att ute i samhället, i verkliga livet - skilt från internet så har inte folk riktigt den kollen.
Man tycker att mötesseparerade vägar är bra och funderar inte över vilken typ av räcken som är uppsatta.
"Men det har dom som sätter upp dom koll på"
Yeah right... Samma människor störs heller inte av dragspelstempot "70-130" eller har inte ens märkt av det.
För att dom själva kör så...?
Jag har svängt.
Från att hatat 2-1 vägar som pesten så accepterar jag dem nu. För att folk fan inte kan köra bil längre.
Blicken i backen, noll framförhållning, ingen vilja till att interagera med andra trafikanter.
...så länge man inte kan umgås med dem på Waze.
Nej, nu kan skitvägarna lika gärna få vara kvar. Jag saknar våra 13 metersvägar med fullstora vägrenar, och framförallt saknar jag samspelet och dialogen där - men dom dagarna är förbi.
Men räckeshysterin måste få en balans! Sidoräcken är oftast bra mycket farligare för oss än det dom anses skydda mot, och de räcken som sätts upp måste vara skadeneutrala! Vilken vettig människa som helst tycker likadant - när dom får konsekvenserna förklarade för sig.
Men Trafikverket håller stenhårt på dödsräcken. Varför? Hur har dom råd...?
Gärna säkert mitträcke, alltså. Men först en rejäl avkörningszon...
...till höger.
Hampe
Kul grejer under googlingen:
"Dödsräcke" ger ett hundratal träffar - påfallande många från freestyleåkare.
Jag ler och är oändligt tacksam att ha missat just det tåget.
Inez Uusman var kommunikationsminister när det beslutades att vajerräcken var en bra grej.
I samma veva som hon också slog fast att internet bara var
en fluga.
*ta-dash* Två fel blir inte ett rätt.
Inte ett rätt...
Hampe