Säkrare vägräcken, äntligen!

Ove 60+

Active member
Jag är inte så säker på att det skulle bli bättre om våra nuvarande ministrar skulle lägga sig i. :p

Tror nog att politikerna är mera påverkbara än tjänstemän som sitter med jättelön, fallskärmsavtal och är befriade från ansvar. Politikerna är faktiskt beroende av vad folket tycker...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Årets dödsolyckor på tvåhjulig MC visar att hela 7 av 28 hittills omkomna har krockat med ett räcke. Det är en fjärdedel. Alarmerande är att fyra motorcyklister (ter av dem turister på genomresa) omkommit på E6 mellan Tanum och Halmstad (en 25 mil lång sträcka), samtliga har krockat med räcket. I flera fall har motorcyklisterna fått kroppsdelar avslitna vilket ledde till döden.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Varfor-okar-dodsolyckorna-pa-tvahjulig-MC/
 

TMax500

Member
E6 mellan Tanum och Halmstad? Den sträckan innehåller ju numera 100 % motorväg, eller i vart fall flerfiligt.
Den typen av vägar skall ju vara de allra säkraste.
OM man inte törnar emot ett räcke då, förstås....
 

Hampe

Skriver massor!
Märkligt med skandaler som bara tillåts rulla på, utan att någon reagerar.
Dödsräcken, dödsräcken, dödsräcken



Hur många ska det behöva bli med dessa vajerräcke??

En motorcykelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen på E4 vid den norra infarten till Söderhamn.
En man i 25-årsåldern har fått mycket svåra skador i olyckan.


http://www.helahalsingland.se/blalj...hamn-motorcyklist-har-fatt-livshotande-skador

Nyasfalterat + regn + felaktigt utformat räcke = död och/eller elände.
När skall Trafikverket ta sitt ansvar och sluta strimla motorcyklister?


Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Det låter som att han inte fick plats när körfälten gick ihop. Då kan man fundera över följande:
Inte hemmahörande i Sverige, kanske överraskades han av att körfältet tog slut?
Den han körde om, varför hade inte den koll på att det kom någon bakifrån när det började gå ihop, och släppte förbi honom?
 

Hampe

Skriver massor!
Märkligt med skandaler som bara tillåts rulla på, utan att någon reagerar.
Dödsräcken, dödsräcken, dödsräcken





Nyasfalterat + regn + felaktigt utformat räcke = död och/eller elände.
När skall Trafikverket ta sitt ansvar och sluta strimla motorcyklister?


Hampe


Denna olyckan är en direkt blåkopia på det som hände längs samma väg i TEN-T vägnätet: E4, lite längre söder ut bara två år tidigare.

http://forum.svmc.se/showthread.php...an-mot-l%E5g-friktion-p%E5-sommarv%E4gar-quot

Då upprättades en "Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar" - som varken fungerade då, eller ens nu: 2 år senare.
Varför lär sig inte Trafikverket något av alla de dödande misstag man redan gjort tidigare?

"Upptagna med att säkra indata" fortfarande?

Dödsräcken och såphal beläggning är en skam var för sig. I kombination innebär det säker död - även om just denna snubben hade tur och "bara" blev allvarligt skadad.



Varför blir ni bara sämre och sämre, Trafikverket?



Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Mitträcken hjälper knappast mot tunga fordon som kommer fel, de plöjer bara ner räcket och fortsätter.

Trafikverket har hittat ett vinnande koncept, järnvägen är dålig - sänk hastigheten, vägarna är dåliga - sänk hastigheten.

Man kan också utläsa ett par intressanta saker mellan raderna i allt det där. "Fordon" är tydligen (privat)bilar. Och eftersom dödligheten sjunker så markant med mitträcken, som bara skyddar bilar, så måste olyckorna till övervägande delen orsakas av bilister. Då kan man ju tycka att lösningen inte är att kapsla in alla bilar, så att de inte krockar med andra bilar, utan att se till så att bilisterna klarar av att hantera sina bilar.
 

Hampe

Skriver massor!
Tack, Trafikverket -

107 viltolyckor på 24 timmar – det är måndagsdygnets facit för Västsverige. Nu varnar polisen allmänheten.
– Att köra in i en älg är som att köra in i en vägg, säger Thomas Agnevik, presstalesperson vid polisen i Jönköping.
http://www.expressen.se/gt/107-viltolyckor--pa-ett-dygn/



2016 kommer att bli det mörkaste viltolycksåret någonsin uppmätt – årets siffror innebär att det varje dag sker drygt 137 sådana olyckor på svenska vägar, rapporterar Ekot.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/olyckor-med-vilt-når-ny-rekordnivå-1.4006036

...för den fantastiskt genomtänkta satsningen på att låta "sidoräcken" ersätta viltstaket.



En kommande rapport från SLU visar att kostnaderna för bland annat polisinsatser, person- och fordonsskador i samband med viltolyckor kostade samhället i snitt 2,6 miljarder kronor per år under perioden 2003–2012.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/olyckor-med-vilt-når-ny-rekordnivå-1.4006036


Verkligen bra uträknat.

noll vision noll vision noll vision noll vision noll vision noll vision




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Usch!

Tonårig kille till fots ihjälkörd på riksväg:

– Personen gick efter vägen, det var mörkt och han hade inga reflexer. Han gick mellan vajerräcket och vägrenen på en 2+1-väg
http://www.gp.se/nyheter/sverige/fotgängare-död-efter-påkörning-1.4022471


Vikten av att bära reflexer kan inte nog understrykas, men man fattar inte hur angeläget det är förrän man som förare drabbats av en near hit bakom ratten på en bil.
Hur skall en 17-åring kunna inse det?

Tja, de massiva trafikinformationskampanjerna som rullar varje höst borde ju göra sitt till.
Nä, just det nej...

Men, vad hände med det där förlåtande systemet som skulle byggas upp?
Det där det skulle vara tillåtet att begå misstag "eftersom människor inte är perfekta" eller hur det var...?

Äsch - vad dum jag är: det gäller ju bara dom redan skyddade trafikanterna. Dom måste ju skyddas ändå mer.
Från varandra.


This ones on you, Trafikverket - tillsammans med alldeles för många andra oskyddade trafikanters död under den tid Noll Vision tillåtits selektera vem som skall leva och vem som skall lämnas att dö.

Det gick an för den förra regimen hos Trafikverket att åka runt i världen på trafiksäkerhetssymposium för att sola sig i glansen av de siffror man valde att föra fram.
Utvecklingen för dom som tvingas betala för fördumningen av trafiken talades det tyst om.

Kan närheten till Borlänge i just detta tragiska fallet möjligen generera en skakning på nedre däck...?


Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Verkligen usch. Ruskigt och tråkigt.
"Han gick mellan vajerräcket och vägrenen...", det tolkar jag som att han gick på Höger sida av vägen. Jag kan inte sia om vad som hade hänt i just det här fallet, OM han promenerat på vänster sida och mött trafiken, men generellt ges man betydligt större chans att SE ett mötande fordon och reagera samt förhoppningsvis agera för att undvika ett tillbud.
/H
 

Hampe

Skriver massor!
2+1-vägarna är byggda utifrån dem som färdas i personbil, ingenting annat.
Får du stopp på din MC eller bil på en 2+1-väg? Stanna aldrig på vägen. Varje år dödas cirka tre personer i samband med en simpel punktering, soppatorsk eller fel på bilen. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Kortips/Stanna-inte-pa-vagen/


Ja, men det kommuniceras inte ut.
Det är inte förbjudet för traktorer, arbetsredskap, häst och vagn, mopeder eller mopedbilar, cyklar eller fotgängare längs dessa vägar. Grymt olämpligt, ja - men ofta är det enda realistiska sträckan att ta sig fram på, även efter det att Trafikverket höjt risken att färdas där dramatiskt genom att stängsla in med dödsräcken.

Bilföraren å sin sida, har svårt att föreställa sig att något annat än andra bilar finns längs vägen, så all uppmärksamhet och fantasi är undanstuvad.

Svensk speciallösning. Börjar bli dags att försöka skaka av sig sådana.




H
 
Top