Säkrare vägräcken, äntligen!

Hampe

Skriver massor!
Den vägen kanske projekterades och kostnadsberäknades för flera år sedan. Nu vill man inte sätta upp bättre räcken för då går projektbudgeten inte ihop. Kanske kan det vara så?

Säkert! Det projekterande Trafikverket snålar in och köper det billigaste som är godkänd enligt normen, varefter man lämnar över vägen till det förvaltande Vägverket som blir sittande med Svarte-Petter: det absolut dyraste räcket att underhålla, och det som dessutom sargar oskyddade trafikanter värst av allt.

Eller, nej vänta - så här är det: entreprenören får välja räcke, så länge det är godkänt enligt norm - och stoppa pengarna i fickan.
Trafikverket får reparera i all evinnerlighet därefter, och vi ligger i dikena och förblöder.
Noll vision i verkligheten.


Trafikverket har nolltolerans mot arbetsplatsolyckor säger de, men det är alltså fritt fram att lemlästa oskyddade trafikanter bara de kommer tillräckligt sällan.

Så när kommer sjukvården att börja acceptera att t ex barn (men inte vuxna, som parallell till oskyddade trafikanter) skadas i vården, bara det sker på tillräckligt små vårdinrättningar?

Moaha ha ha haaa ha! Så är det ju. Härlig allegori för det sjuka i Trafikverkets bedömningar.


Tjänstemannaansvaret behöver återinföras.

Amen till det.
Sedan den dag det togs bort!



Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Under min tid på Trafikverket råkade jag ut för några administrativa beslut i den högre skolan. De drabbade inte mig som person, "bara" skattebetalarna, men efter det är jag inte förvånad att vägar och järnvägen ser ut som de gör. Jag har även en bekant som projekterar broar åt Trafikverket, han tycker de har otur när de tänker. Absolut inte alla där, men tillräckligt många.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
VARNING för att vistas på vägen vid motorstopp säger Trafikverket. Hoppa över räcket och vistas inte på vägen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/trafikverket-varnar-for-risker-med-motorproblem
Bakgrunden var två hojåkare som stannat pga motorproblem. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lennart-var-en-decimter-fran-doden

Vi har väldigt smala, nästan obefintliga, vägrenar i Sverige vilket bidrar till ökad risk vid motorstopp. Därför, rädda dig själv - inte motorcykeln- om du får motorproblem på svensk väg. Hoppa över räcket, ställ dig så långt från vägen som möjligt och ring bärgare.
 

Hampe

Skriver massor!
VARNING för att vistas på vägen vid motorstopp säger Trafikverket. Hoppa över räcket och vistas inte på vägen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/trafikverket-varnar-for-risker-med-motorproblem
Bakgrunden var två hojåkare som stannat pga motorproblem. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lennart-var-en-decimter-fran-doden

Vi har väldigt smala, nästan obefintliga, vägrenar i Sverige vilket bidrar till ökad risk vid motorstopp. Därför, rädda dig själv - inte motorcykeln- om du får motorproblem på svensk väg. Hoppa över räcket, ställ dig så långt från vägen som möjligt och ring bärgare.

Ja, och se till att placera dig "uppströms" mot trafiken, utanför stängslet.


Min uppfattning från livet på vägen är att dessa olyckor faktiskt blir vanligare - eller i vart fall får allvarligare utgång än tidigare.
Dels för att fler bilar lämnas på vägen utan att någon bryr sig, dels för att medvetandet kring farorna på vägen verkar vara bortblåsta och dels för att folk håller på med så mycket annat än att köra sina bilar.

Jag blir bedrövad när man ser hela familjer vara ute och yra runt på vägrenen kring en bil med punktering eller whatever.
Å andra sidan verkar inte Trafikverkets entreprenörer ha speciellt bra koll på vad dom håller på med heller - varken för egen del, eller när dom bygger upp veritabla trafikfällor i samband med vägarbeten. Deras "Stand-down" manifestationer blir bara en ironisk fars när man vet hur dom kan bära sig åt till fots i trafiken.

Förresten - nu börjar jag få upp ångan:

Inte ens självaste Räddningstjänsten verkar ha hängt med i vad som krävs ute på vägarna. Det visar ett antal tillbud och dödsolyckor det senaste. Det vi ser är förlängningen av den passiviserande "noll vision" där man accepterar att "olyckor händer" och man istället skall se till att bilister inte dödas.

Allt annat i dessa "förarlösa bilar" väg mejas dock ner på den riktade trafiksäkerhetens altare...




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Det har smällt en massa de senaste dagarna runt om i landet.
Personbilar som inte hållit sig i sitt körfält, utan frontat in andra, mötande fordon.

http://www.expressen.se/kvallsposten/risken-for-dodlighet-minskar-90-procent/

Receptet tyx vara ändå fler fartkameror, ytterligare sänkt hastighet, och - mitträcken.
...om man skall tro debatten i tidningar.

Även om vägen är så liten och smal att det inte ens finns en mittlinje att syfta efter: mitträcken.
Lösningen på allt:
Motormännen skrev:
– Man brukar säga att runt 90 procent av alla olyckor sker på grund av den mänskliga faktorn. Det sker olyckor även på 2+1 vägar. Men de blir ofta inte så allvarliga, det blir i bästa fall bara plåtskador.

Plåtskador...? Japp, på Motormännens bilar, kanske.

Vi andra då?





Hamp
 

mbj

New member
Vad hjälper det med fartkameror och sänkta hastigheter när det är så många trafikanter (höll på att skriva bilister), som skiter i att följa gränserna? Det har gått så långt nu att det är i princip säkert att inte följa trafikreglerna tills själva olyckan sker.
Nej, jag tror på fler trafikpoliser på vägarna.
 

Ove 60+

Active member
Plåtskador...? Japp, på Motormännens bilar, kanske.

Vi andra då?
Hamp

:confused: Funderar på Motormännen. Ger sig ut för att vara fristående men -, är det inte en av TrV;s livegna lydorganisationer. (Gör som vi säger annars blir det inga pengar!!). NTF och VTI befinner sig i den situationen också och det minskar ju trovärdigheten. :p
 

Hampe

Skriver massor!
:confused: Funderar på Motormännen. Ger sig ut för att vara fristående men -, är det inte en av TrV;s livegna lydorganisationer. (Gör som vi säger annars blir det inga pengar!!). NTF och VTI befinner sig i den situationen också och det minskar ju trovärdigheten. :p

Det kanske en del vill tycka.

Dom är i vart fall vår samarbetspartner i olika sammanhang, både nu http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dekaler-ska-radda-liv/
och historiskt.

Det jag tycker är så trist är att vi oskyddade trafikanter lämnas utanför - igen.
"Räcken" rent generellt är inte bra för oss. Det krävs mycket eftertanke och forskning för att nå upp till en nivå där bilisternas räcken inte stjäl säkerhet från oss, och ändå mer anpassning för att räckena skall göra nytta för båda trafikantgrupperna.

Att kräka ur sig "bara plåtskador" är ett hån mot alla de våra som förolyckats eller lämlästats mot Trafikverkets dödsräcken.




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Motormännen ser mycket positivt på mötesseparering och att hastigheten höjs på 100 mil av det svenska vägnätet i samband med att detta mötessepareras. Även om vi företräder bilisterna vill vi dock framhäva betydelsen av att de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som genomförs måste vara säkra för samtliga trafikantgrupper, inte bara de skyddade trafikanterna. De vajrar som vanligtvis används vid mötesseparering orsakar mycket allvarliga skador på motorcyklister vid olycka och risken att dödas på motorcykel är större vid krock med räcke än i krock med personbil. Därför bör alltid släta räcken utan utstickande delar användas när en väg mötessepareras.


Väldigt trevligt skrivet.

Flankerande eld är tacksamt vid framryckning...


H
 

Hampe

Skriver massor!
"Äntligen" sade vi då, för 4 år sedan - men det har sannerligen inte hänt mycket mer än att folk dör i klasar på räckena.

Men nu då?

Flera väg- och mitträcken i landet kan vara underdimensionerade för dagens trafik. Därför ska nu säkerhetskraven för vägräckena ses över. Sedan regelverket trädde i kraft för 16 år sedan har trafiken ökat och vi kör i allt större och tyngre bilar.

Även antalet motorcyklar har ökat, med över 100 000 i trafik sedan 16 år tillbaka. Och nu höjs också kravet från Sveriges Motorcyklister att vägräckena ska anpassas även för dem.

– Med den nollvision vi ändå har i Sverige och som vi också ska jobba för här är det viktigt att vi tar höjd för att uppdatera så att vi har relevanta och välavvägda krav som passar för dagens trafikflöde och mängd. Det känns väldigt viktigt, säger Per Andersson på Transportstyrelsen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6473488

Japp, "som vi ändå har" kanske skall inkorporera MC också, den här gången...?

Och, sorry - det räcker inte med plåtskärmar i några utsatta kurvor.

Det dör motorcyklister på våra största vägar, rakt fram - när dom blir trängda av bilister upptagna av annat, när man råkar ut för småvilt, när något krånglar på hojen. Dom dör PÅ GRUND AV RÄCKET, inte trots räcket.

Ja, det blir ohyggligt dyrt att göra om räckessverige.
Hade man lyssnat på oss redan för 20 år sedan hade vi haft bättre räcken med lägre driftskostnad, lägre totalkostnad - som kanske inte hade behövts bytas ut nu, utan man kunde istället gett sig i kast med de gamla -60tals räckena som varit mogna för byte i 20 år nu...


Det viktigaste nu - fortfarande, måste väl ändå vara att får stopp på uppsättningen av de jävla vajerräckena?
Varenda meter som kommer upp nu, kommer upp mot bättre vetande och kommer att behöva ryckas bort igen.
Ren.
Jävla.
Kapitalförstöring.


Hampe
 

jan-olovj

Active member
Det är ju ganska konstigt för dom folkvalda bör ju sätta ramarna inte bara ekonomiska. Finns det ett uppenbart problem som detta med wireräcken så måste politikerna bestämma att problemet skall lösas. Gör inte politikerna detta så är dom inte lämpliga för sitt uppdrag.
 
Top