"Äntligen" sade vi då, för 4 år sedan - men det har sannerligen inte hänt mycket mer än att folk dör i klasar på räckena.
Men nu då?
Flera väg- och mitträcken i landet kan vara underdimensionerade för dagens trafik. Därför ska nu säkerhetskraven för vägräckena ses över. Sedan regelverket trädde i kraft för 16 år sedan har trafiken ökat och vi kör i allt större och tyngre bilar.
Även antalet motorcyklar har ökat, med över 100 000 i trafik sedan 16 år tillbaka. Och nu höjs också kravet från Sveriges Motorcyklister att vägräckena ska anpassas även för dem.
– Med den nollvision vi ändå har i Sverige och som vi också ska jobba för här är det viktigt att vi tar höjd för att uppdatera så att vi har relevanta och välavvägda krav som passar för dagens trafikflöde och mängd. Det känns väldigt viktigt, säger Per Andersson på Transportstyrelsen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6473488
Japp, "som vi ändå har" kanske skall inkorporera MC också, den här gången...?
Och, sorry - det räcker inte med plåtskärmar i några utsatta kurvor.
Det dör motorcyklister på våra största vägar, rakt fram - när dom blir trängda av bilister upptagna av annat, när man råkar ut för småvilt, när något krånglar på hojen. Dom dör PÅ GRUND AV RÄCKET, inte trots räcket.
Ja, det blir ohyggligt dyrt att göra om räckessverige.
Hade man lyssnat på oss redan för 20 år sedan hade vi haft bättre räcken med lägre driftskostnad, lägre totalkostnad - som kanske inte hade behövts bytas ut nu, utan man kunde istället gett sig i kast med de gamla -60tals räckena som varit mogna för byte i 20 år nu...
Det viktigaste nu - fortfarande, måste väl ändå vara att får stopp på uppsättningen av de jävla vajerräckena?
Varenda meter som kommer upp nu, kommer upp mot bättre vetande och kommer att behöva ryckas bort igen.
Ren.
Jävla.
Kapitalförstöring.
Hampe