Säkerhetskontroll av mc

jonnyf

New member
Tog mc kort-82 och har kört många mil! Efter att ha blivit av med lappen skall jag nu efter 3 år återta den tänkte jag.Har nu läst om en sk Säkerhetskontroll som man skall genomföra mer eller mindre innan man får köra iväg iaf när besiktningsman kollar på!Har letat men inte funnit vad detta innebär,självklart begriper jag vad jag skall se efter innan jag kör iväg,men vad vill besiktningsmannen se att jag gör vid uppkörningen?:rolleyes:
 

Eken87

New member
Säkerhetskontroll

Tog mc kort-82 och har kört många mil! Efter att ha blivit av med lappen skall jag nu efter 3 år återta den tänkte jag.Har nu läst om en sk Säkerhetskontroll som man skall genomföra mer eller mindre innan man får köra iväg iaf när besiktningsman kollar på!Har letat men inte funnit vad detta innebär,självklart begriper jag vad jag skall se efter innan jag kör iväg,men vad vill besiktningsmannen se att jag gör vid uppkörningen?:rolleyes:

Säkerhetskontroll

Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ingå ett slumpmässigt urval av följande:

* belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
* bromsar
* hjul och däck
* kraftöverföring
* parkeringsstöd
* backspeglar
* lager (styr-, sving- och hjullager)
* fjädring och stötdämpare
* motoroljenivå
* nödstoppreglage (om det är tillämpligt).

Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen.

Läs mer på http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx

EDIT: Hittade film på säkerhetskontrollen.
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Filmerna som eken87 länkar till är bra. Har du en väldigt gammal hoj så kan en del punkter skilja i kontroll, men det listar du nog ut själv när du ser filmerna.
(brytare på sidostöd och sånt)

Tänk på att lågfartsdelen och högfartsdelen skiljer sig från din uppkörning. Dessa måste du öva på så du kan hur du ska köra i konbanan. Bromsprovet är samma som du hade en gång i tiden tror jag.
 

jonnyf

New member
Tackar så mycket!

Det var riktigt bra,trodde inte att man skulle behöva vara nervös för en sådan sak....men detta grejar jag Tack igen!!!
Säkerhetskontroll

Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. I denna ska ingå ett slumpmässigt urval av följande:

* belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal
* bromsar
* hjul och däck
* kraftöverföring
* parkeringsstöd
* backspeglar
* lager (styr-, sving- och hjullager)
* fjädring och stötdämpare
* motoroljenivå
* nödstoppreglage (om det är tillämpligt).

Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen.

Läs mer på http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____53.aspx

EDIT: Hittade film på säkerhetskontrollen.
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=NmVGdUrHl-E
 

jonnyf

New member
Tackar

Ja,jag såg detta med inbromsning 90-70?! osv men det bör inte vara något problem!"Slalombanan skall inte heller vara något problem,mitt problem för 3 år sen var enbart höghastighetskontroll,dessvärre på en bevakad motorväg :eek:
Filmerna som eken87 länkar till är bra. Har du en väldigt gammal hoj så kan en del punkter skilja i kontroll, men det listar du nog ut själv när du ser filmerna.
(brytare på sidostöd och sånt)

Tänk på att lågfartsdelen och högfartsdelen skiljer sig från din uppkörning. Dessa måste du öva på så du kan hur du ska köra i konbanan. Bromsprovet är samma som du hade en gång i tiden tror jag.
 

Gunsan

New member
Säkerhetskontrollen tyckte jag var det roligaste på uppkörningen.

Speciellt när inspektören bad mig att förklara hur bromsarna fungerar ur perspektivet att han inte kunde innan... efter en stund stoppade han min utläggning och bad mig bara kolla bromssytemet...

Kan ha med det att göra att jag sedan blev instruktör:rolleyes:


Lycka till
 
Top