säkerhetsdetalj

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag undrar om vad är vanligt med olyckor där motorcyklister blir påkörda bakifrån?

Om det är vanligt kanske det går att lösa det genom att monterna en liten sändare på baksidan av motorcykeln som sänder signaler till bilen bakomvarande om att hastigheten är för hög, högrisk för olycka eller helt enkelt att bilens elektronik tar över och bromsar in bilen? Någon sån anordning borde ju gå att realisera på dagens moderna bilar och motorcyklar eller?

Någon som vet om det finns expriment på sådan teknik eller att de rent av har införts ngnstans i världen?

Mvh

Amir

Spiff

New member
Varför ha en lösning som bygger på att en MC skall kommunicera med en bil? Det räcker väl om bilen har nått som tittar framåt och reagerar om det dyker upp något? Då räddar man ju gående, motorcyklar och allt annat på samma gång.

För övrigt verkar det vara väldigt ovanligt att en MC blir påkörd bakifrån även om jag har råkat ut för det på min BMW C1 som man kan tycka är rätt svår att missa...

mudder

Member
Jag blev påkörd av bilist en gång då jag stannade vid ett övergångsställe.:mad: Detta är svårt att förhindra, för när man minst anar det kommer det någon ouppmärksam bakom. Det man kan tänka på är att lämna lite krachutrymme framför hojen, så att man slipper bli mosad mellan två fordon. Alltså stanna inte för nära framförvarande hinder.

H

honda cbf 500

Guest
En människa är inget annat än en människa och felar. Även om jag inte är förtjust i moderna saker så är det bra om det kan förebygga olyckor.

Jag sa inte att vi måste införa det, det vara bara en bra tanke och kan kanske vara värt att titta närmare på.

Är det ngn som har statestik över olyckor där motorcyklister blir påkörda bakifrån?

// Amir

Varför ha en lösning som bygger på att en MC skall kommunicera med en bil? Det räcker väl om bilen har nått som tittar framåt och reagerar om det dyker upp något? Då räddar man ju gående, motorcyklar och allt annat på samma gång.

För övrigt verkar det vara väldigt ovanligt att en MC blir påkörd bakifrån även om jag har råkat ut för det på min BMW C1 som man kan tycka är rätt svår att missa...

Spiff

New member
Jo men varför göra det mer komplicerat än vad det behöver vara?
Biltillverkarna håller redan på med den här typen av system för att varna föraren eller rent av att ta kommandot och bromsa bilen.

En människa är inget annat än en människa och felar. Även om jag inte är förtjust i moderna saker så är det bra om det kan förebygga olyckor.

Jag sa inte att vi måste införa det, det vara bara en bra tanke och kan kanske vara värt att titta närmare på.

Är det ngn som har statestik över olyckor där motorcyklister blir påkörda bakifrån?

// Amir

Spiff

New member
Jag blev påkörd av bilist en gång då jag stannade vid ett övergångsställe.:mad: Detta är svårt att förhindra, för när man minst anar det kommer det någon ouppmärksam bakom. Det man kan tänka på är att lämna lite krachutrymme framför hojen, så att man slipper bli mosad mellan två fordon. Alltså stanna inte för nära framförvarande hinder.

Det är en av anledningarna till att jag kör och ställe mig längst fram i kön.. jag har usla deformationszoner...

H

honda cbf 500

Guest
ok, det kände jag inte till men jag skrev i mitt första inlägg om att det kanske vara ngt som är redan infört. Jag är mest intresserad av gamla saker och inte så insatt i nyteknik. det ända/enda moderna ting som jag gillar är mobiler.

// Amir

Jo men varför göra det mer komplicerat än vad det behöver vara?
Biltillverkarna håller redan på med den här typen av system för att varna föraren eller rent av att ta kommandot och bromsa bilen.

Spiff

New member
Du verkar ju gilla Internet också.. =)

ok, det kände jag inte till men jag skrev i mitt första inlägg om att det kanske vara ngt som är redan infört. Jag är mest intresserad av gamla saker och inte så insatt i nyteknik. det ända/enda moderna ting som jag gillar är mobiler.

// Amir

mudder

Member
Det är en av anledningarna till att jag kör och ställe mig längst fram i kön.. jag har usla deformationszoner...
Jag håller med, men i det här fallet var det jag som var först i kön.

Inte nog med att jag blev påkörd, jag blev utskälld för att jag stannade för gående också.:eek:

Spiff

New member
Jag håller med, men i det här fallet var det jag som var först i kön.

Inte nog med att jag blev påkörd, jag blev utskälld för att jag stannade för gående också.:eek:

Aah, då är man chanslös... du blev väl utskälld för att personen var lite stressad.. när jag blev påkörd sprang han runt och skyllde på att tofflan hade fastnat i pedalen... hade jag inte haft en bruten fotled och "rätt" ont i ryggen hade strypt honom... men det visade sig senare att hans liv var kaputt ändå av drågmissbruk.

Det har du rätt i, glömde bort internet. Man tar ju det nästan för givet det här med internet:D

Visst gör man =)

Marie

Banned

Nej, och de missade ju uppenbarligen inte heller. Det blev väl snarare en klockren träff, eller hur? :D:p

Marie

Banned
Jag har också blivit påkörd bakifrån. Det var vid en stopplikt. När jag hade fötterna stadigt placerade på marken lättade jag på bromsen, och när bromsljuset slocknade startade kärringen i bilen bakom, men inte jag, för det kom fortfarande trafik på huvudleden.....

Spiff

New member
Nej, och de missade ju uppenbarligen inte heller. Det blev väl snarare en klockren träff, eller hur? :D:p

Helt sant. Tänkte inte på det. Dessutom så blev det stolpe in också för han slungade iväg mig och moppen rätt in i en lyktstolpe =)

DearHunter

New member
Hej!

Det finns en mängd olika system för trafikstyrning och givetvis kollisionsvarnare. Många biltillverkare jobbar med detta. Bland annat kinesiska Vorvo (Volvo) :D

http://www.automotoportal.com/article/Volvo_previews_new_generation_collision_warning_system

och en del andra mer eller mindre fristående:

http://www.roadranger.com/Roadranger/productssolutions/collisionwarningsystems/index.htm

http://www.e-drivesolutions.com/business_pages/colission_warning.html

Man kan numer ha autopiloter som kör bilen åt dig och samtidigt håller koll på trafiken runtomkring. Samma sak tåg, båt och flyg....men hur kul skulle det vara att köra hoj på autopilot?
Det skulle vara som att dricka champagne utan smaklökar och helt ensam....:(

H

honda cbf 500

Guest
Jag sa väl inte att vi skulle lägga oss i motorcyklistens körande utan bilistens:p:D:rolleyes:

Hej!

Det finns en mängd olika system för trafikstyrning och givetvis kollisionsvarnare. Många biltillverkare jobbar med detta. Bland annat kinesiska Vorvo (Volvo) :D

http://www.automotoportal.com/article/Volvo_previews_new_generation_collision_warning_system

och en del andra mer eller mindre fristående:

http://www.roadranger.com/Roadranger/productssolutions/collisionwarningsystems/index.htm

http://www.e-drivesolutions.com/business_pages/colission_warning.html

Man kan numer ha autopiloter som kör bilen åt dig och samtidigt håller koll på trafiken runtomkring. Samma sak tåg, båt och flyg....men hur kul skulle det vara att köra hoj på autopilot?
Det skulle vara som att dricka champagne utan smaklökar och helt ensam....:(

H

honda cbf 500

Guest
nu hänger jag inte med riktigt..läs mitt första inlägg så förstår du hur konstruktion var tänkt ifrån min sida;)

// Amir

Om Du tror att jag hör när Du snackar så tror Du fel...
Du får luta dig närmare mot skärmen och öppna ''windows'' :D;)

DearHunter

New member
nu hänger jag inte med riktigt..läs mitt första inlägg så förstår du hur konstruktion var tänkt ifrån min sida;)

// Amir

och mitt inlägg med länkarna var ju svaret på din fråga som Du inte sa, utan skrev :D

Ja, det finns utrustning till bilar. Utrustningen varnar för kollision och tvärnitar så att den mobilpratande bilisten får mobilens tangenter avtryckta i pannan. Tangenten med frågetecknet brukar fastna bäst och märket sitter kvar en bra stund..... :)