Säkerhet eller inte?

adrian_vg

New member
Trafiksäkerhet gäller inte SMC-medlemmar?

Måste få det här ur mitt system på nåt sätt... Jag skriver detta som privatperson, dvs det är mina egna och väldigt personliga åsikter.

"[...] SMC arbetar med alla slags frågor som rör motorcyklism. De viktigaste arbetsområdena är trafiksäkerhet, information, opinionsbildning, turism, försäkringar, konsumentfrågor och internationellt arbete. [...]"

Så beskrivs en del av SMC:s mål.

Vidare till pudelns kärna. Jag har alltid tyckt att SMC:s främsta och bästa "grej" är att utbilda motorcyklisterna till att bli bättre och säkrare förare. Allt annat SMC också gör är ren bonus. Av den anledningen blir jag ganska frustrerad, och också ganska irriterad, när jag får se SMC-medlemmar, och möjligen styreleserepresentanter för distrikten, ägna sig åt motorcykelkörning utan adekvata skydd. Vid ett flertal tillfällen under helgens Riksårsmöte, fattades både hjälm och handskar på SMC-medlemmarna ute på parkeringen vid Vilsta Sporthotell. Jag skymtade en del bara händer även ute vid Gröndalbanan under fredagen (man kom barhänt, men ute på banan var det tydligen farligt, för då var hanskarna på...) Det spelar ingen roll om man "bara ska flytta hojen några meter på parkeringsplatsen" edyl. Vid all mc-körning ska hjälmen vara på; jag vill drista mig till att påstå att lagtexten är otvetydig. Att handskarna inte är på är ytterligare ett irritationsmoment. Vad tar man emot sig med, om man skulle välta vid tex en parkering? Man får hoppas att det inte är huvudet, för hjälmen är ju inte på...

Jag tycker inställningen att man inte behöver hjälm eller adekvata skydd på hela kroppen rimmar illa med SMC:s mål att säkerhet är ett viktigt arbetsområde. Ser man sen att det handlar om personer med en förtroendeställning inom SMC, och att SMC redan 1975 kämpade för en hjälmlag, ter sig det hela rent absurt!

Jag bryr mig inte om vad ni har på er när ni rusar runt med era motorcyklar hemma eller i garaget, men inför icke-motorcyklister och dessutom på en offentlig plats ser det oerhört illa ut.

Som motorcyklist är man, vare sig man vill eller inte, en ambassadör och representant för alla motorcyklister. Om en en "civilist" ser att man beter sig illa eller t.o.m. olagligt i motorcykelsammanhang, är det det alla andra motorcyklister döms och bedöms efter.

Jag är inte ute efter att skämma ut personerna som körde utan hjälm eller adekvata skydd på Riksårsmötet, utan möjligen att få dem att ändra attityd - för allas vår skull.

Låt flamningen börja!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
1. Jag håller med, det är illa.

2. Faktikst, så är det inte ens lagkrav på hjälm vid körning på parkering. Det jämställs med säkerhetsbälte och kravet gäller vid körning på parkering eller när man backar.

3. Någonstans får man dra gränsen. Jag cyklar inte med ryggskydd, 5000-kronorshjälm och 3000-krnonorsstövlar. Och jag cyklar säkert i 20-25 några ggr per vecka. Boirde jag klä mig när jag cyklar, eller menar du att jag slår mig mer i 15 km/h på mc än på trampcykel?

4. Att flytta en mc i depån eller på en parkering, i de farter man då (bör) håller är sannolikt mindre riskfyllt än att stå på en stege och måla huset. Har du hjälm och hårda skyddshandskar då?

5. Det ÄR oerhört viktigt hur "vi" exponeras för allmänheten, och deltagare på kurser för den delen om det nu gäller instruktörer/förtroendevalda. Så visst, jag håller med, men argumentationen är lite väl rabiat.
 

SGM

Moderator
1. Jag håller med, det är illa.

2. Faktikst, så är det inte ens lagkrav på hjälm vid körning på parkering. Det jämställs med säkerhetsbälte och kravet gäller vid körning på parkering eller när man backar.

3. Någonstans får man dra gränsen. Jag cyklar inte med ryggskydd, 5000-kronorshjälm och 3000-krnonorsstövlar. Och jag cyklar säkert i 20-25 några ggr per vecka. Boirde jag klä mig när jag cyklar, eller menar du att jag slår mig mer i 15 km/h på mc än på trampcykel?

4. Att flytta en mc i depån eller på en parkering, i de farter man då (bör) håller är sannolikt mindre riskfyllt än att stå på en stege och måla huset. Har du hjälm och hårda skyddshandskar då?

5. Det ÄR oerhört viktigt hur "vi" exponeras för allmänheten, och deltagare på kurser för den delen om det nu gäller instruktörer/förtroendevalda. Så visst, jag håller med, men argumentationen är lite väl rabiat.

Ang punkt 4 - på SMC-kurser är det alla skydd på så fort man sitter på hojen och flyttar den med dess egen kraft s.a.s. Paddlar man sig fram tvivlar jag på att någon kommer att rycka en i örat.

Jag håller med ang skydd på - kör man hoj har man skydden på, men visst har man slarvat när det är bankörning utanför smc, och man skall rulla hojen till besiktningen från släpet...(den utan skuld kastar första stenen :D ).

/J
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Ang punkt 4 - på SMC-kurser är det alla skydd på så fort man sitter på hojen och flyttar den med dess egen kraft s.a.s. Paddlar man sig fram tvivlar jag på att någon kommer att rycka en i örat.

Jag håller med ang skydd på - kör man hoj har man skydden på, men visst har man slartvat när det är bankörning utanför smc, och man skall rulla hojen till besiktningen från släpet...(den utan skuld kastar första stenen :D ).

/J

P 4.

Absolut, men det ändrar inte faktumet att det är mindre farligt än att cykla till bussen.

Jag är dock som dig, det "känns" fel att köra hoj utan skydd. Så en komination av det och att jag är kroniskt orolig för dåliga batterier gör att jag leder hojen om den ska kortare sträckor. :D
 

adrian_vg

New member
2. Faktikst, så är det inte ens lagkrav på hjälm vid körning på parkering. Det jämställs med säkerhetsbälte och kravet gäller vid körning på parkering eller när man backar.

Inser det, i efterhand; http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20010753.PDF. En del av min argumentation faller där, men tror du gemene man, som inte är motorcyklist, bryr sig? Det enda de ser är en motorcyklist utan hjälm.


3. Någonstans får man dra gränsen. Jag cyklar inte med ryggskydd, 5000-kronorshjälm och 3000-krnonorsstövlar. Och jag cyklar säkert i 20-25 några ggr per vecka. Boirde jag klä mig när jag cyklar, eller menar du att jag slår mig mer i 15 km/h på mc än på trampcykel?

Du riskerar att att skada dig mer eller mindre allvarligt i allt över gångfart. Du kanske blir påkörd av en bil på din cykel. En cykelhjälm är väl inte att begära för mycket? Riskerna finns, men visst, man måste dra gränsen någonstans.

4. Att flytta en mc i depån eller på en parkering, i de farter man då (bör) håller är sannolikt mindre riskfyllt än att stå på en stege och måla huset. Har du hjälm och hårda skyddshandskar då?

Hjälmen är alltid på när jag kör min mc i depå, parkering eller runt huslängan för att ställa in bågen för säsongen. Målat hus har jag aldrig gjort.

5. Det ÄR oerhört viktigt hur "vi" exponeras för allmänheten, och deltagare på kurser för den delen om det nu gäller instruktörer/förtroendevalda. Så visst, jag håller med, men argumentationen är lite väl rabiat.

Var ska vi sätta gränserna då? Vem ska bestämma dem?
 

SuperRetard

New member
Var ska vi sätta gränserna då? Vem ska bestämma dem?


Jag har inga problem med att man på SMCs arrangemang har full utr. som krav så fort man rullar för egen maskin (undantag som SGM sa om man sparkar sig fram med fotkraft). Nolltolerans i ett slutet sällskap som det ändå är ter sig som en vettig plats att dra gränsen på.

Så absolut, men jag skrev faktiskt två (2) ggr att jag höll med också ;)
 

Carnivore

New member
Kan inte uttala mig angående årsmötet men däremot för de kurser jag själv är inblandad i och det är då både storbana, knix och avrostningar och där är det hjälm (knäppt sådan såklart) och handskar på som gäller om man skall flytta hojen med hjälp av motorn.
Försöker man sig på något annat så kommer någon av alla funktionärer och rycker en i örat och talar bestämt om att på SMC-arrangemang så är det skyddsutrustning på som gäller vid flytt av motorcykel.
 

Triumph int

New member
Jag håller med att i dessa hårda mediatider så gäller det att visa sig från den bästa sidan.

Det blir lätt en debatt om detaljer men i stort så måste vi vara mc-ambassadörer.

Jag åker i stan och ser hur en mamma lutar sig fram och säger till sitt barn, -kolla en mc.
Hela familjen vände sig om och hade stora leenden då jag och kompisen åkte förbi.

Om jag hade dragit upp på bakhjulet med 100dB så hade barnet i tänkt på mc som nått kul.
 

Carnivore

New member
Jag håller med att i dessa hårda mediatider så gäller det att visa sig från den bästa sidan.

Det blir lätt en debatt om detaljer men i stort så måste vi vara mc-ambassadörer.

Jag åker i stan och ser hur en mamma lutar sig fram och säger till sitt barn, -kolla en mc.
Hela familjen vände sig om och hade stora leenden då jag och kompisen åkte förbi.

Om jag hade dragit upp på bakhjulet med 100dB så hade barnet i tänkt på mc som nått kul.

Det är sådana gånger man vinkar tillbaka till barnet... brukar alltid framkalla STORA leenden. :)
 

lime

Skriver inte
Mina små och personliga tankar om detta med full utrustning.

Jag kom på mig själv på Gröndal med att slarva med handskarna vid en av förflyttningarna. Det var inte behagligt att köra ens de ca 50 metrarna jag flyttade hojen. Hjälmen var däremot på och knäppt.

Skulle jag flyttat en vanlig trampcykel samma sträcka hade handskar och hjälm inte känts lika viktiga, trots att farten nog varit samma. En viktig orsak till det är att det är så brutalt olika rörelsemassa i en motorcykel på ca 200 kg och en cykel på runt 15 kg. Det är en av de saker man ofta glömmer bort när man jämför de olika fordonstyperna. En motorcykel som välter har kraft att skicka iväg en person på 90 kg med ganska bra kraft. En cykel har inte det på samma sätt utan det är personens egen massa som är den som styr det mesta. Men även det kan ta ont. Personliga, empiriska studier har lärt mig det.

Jag ansluter mig till Adrians ATGATT och skäms för att jag slarvade på Gröndal.
 

Goe

New member
Som arrangör för årets Riksårsmöte och tillika Träningsledare inom SMC kan jag inte annat än hålla med. Hjälm ska vara på i alla lägen. Handskarna också.
I minst två av de aktuella fallen på Vilsta så påtalades också det olämpliga i avsaknaden av utrustning för de skyldiga.
 

Peter1980

New member
Nu är jag ingen representant i form av instruktör eller liknande så jag passar på att gå lite emot strömmen.

Först ska jag bara poängtera att det är helt rätt att "säkerheten går först". Just säkerheten och kvaliten på själva arrangemanget är en stor anledning till att jag kör såpass mkt med SMC.

Håller självklart med om att hjälm ska vara på vid förflyttning, och gärna så mkt övrig utrustning som möjligt. Men senast jag var på Gelleråsen så var det tydligen uppgraderat till "full skyddsutrustning vid förflyttning", dv s skinnställ, skor, hjälm, handskar.

Det drabbade inte mig, men min brorsa. Han skulle, i 25-30 gradig värme, flytta sin mc från besiktningsplatsen i depån till där gruppens instruktör tyckte att de skulle samlas. Satte på sig ryggskydd, hjälm och handskar. Trodde att det skulle räcka.. men icke! När han, i gångfart, hunnit rulla ca 2,5 meter så kommer en skogstokig instruktör springandes och gastandes om att det minsann var full skyddsutrustning som gällde. (något som deltagarna faktiskt inte får info om förrens vid förarmötet)

När sånt där händer så känns det mest stelt och "fyrkantigt" istället för säkert men roligt.

Okej att man har regler, men om det inte är för mkt begärt så kan man väl upplysa om det på ett snyggt sätt? Helst utan översittar/det är jag som bestämmer-attityd.. Gärna säkerheten främst, men när det resulterar i att personal har nerverna utanpå och går i taket när de lyckats hitta en "risk" så tycker jag att det går för långt.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Okej att man har regler, men om det inte är för mkt begärt så kan man väl upplysa om det på ett snyggt sätt? Helst utan översittar/det är jag som bestämmer-attityd.. Gärna säkerheten främst, men när det resulterar i att personal har nerverna utanpå och går i taket när de lyckats hitta en "risk" så tycker jag att det går för långt.

Först och främst, tack alla för en bra diskussion! Det gläder mig att så många faktiskt tycker att skydden ska vara på. Hade faktiskt väntat mig mer flamning. :D

Ang Peter1980:s kommentar, måste jag erkänna att det hänt både en och två gånger att jag med barsk röst stoppat deltagare och instruktörer på Knixkörningar för att de har kört sin mc utan hjälm. I de fallen det har hänt, har det mig veterligen varit deltagare som varit med några gånger och som ska ha vetat om detta med hjälm vid mc-förflyttning. Instruktörerna som dabbat sig där borde ha vetat bättre, men efter ett samtal "var vi alla vänner igen" sas. :)

Det är en sak. Sen har vi det ledsamma andra. Som Lime skriver tidigare är det helt andra massor det handlar om, om man jfm en trampcykel, och man kan bli ganska illa skadad om det vill sig illa även i låga farter. Det skär därför i själen när man ser vuxna människor som inte har hjälmen på. :(
 
Last edited:

Carnivore

New member
Ang Peter1980:s kommentar, måste jag erkänna att det hänt både en och två gånger att jag med barsk röst stoppat deltagare och instruktörer på Knixkörningar för att de har kört sin mc utan hjälm.

Inte för att vara sån, men att springa runt och ryta åt folk skapar sällan god grund för dagen.
 

Peter1980

New member
Inte för att vara sån, men att springa runt och ryta åt folk skapar sällan god grund för dagen.

Jag kan dra en true story på det där.

Förra säsongen lyckades jag efter mycket om och men släpa med en nybliven mc-tjej.. (hade precis tagit körkortet) på en kurs på Sviestad.

Hon hade i princip knappt kört hoj och aldrig varit i närheten av en motorbana.
Det första som händer är att hon kör hojen från släpet till "besiktningsraden" utan hjälm. Detta av ren obetänksamhet, förmodligen mkt nytt och mkt att tänka på ändå.

Det resulterade iaf i att minst halva depån i form av instruktörer, resurser och övriga kommer stormandes viftandes med armarna och gapskrikandes som att världen höll på gå under. Jag håller som sagt med om att man ska ha hjälmen på sig, men det där la lixom ribban för den här personens uppfattning av SMC's kurser. Hon kör fortf. bana, dock enbart med andra arrangörer.

Jag förstår också att det inte är av illvilja eller vilja att sätta dit någon som det blir sådär, men lite finkänsla skadar inte.

Liknande händer i princip varje bandag och jag stör mig lika mkt på det varje gång. Särskilt när det händer innan förarmötet och deltagarna ens inte fått infon om vad som gäller i depån.

(om det dock är folk som man vet kör mkt som kör med bristande utrusning på ren nonchalans/ignorans så är det självklart en helt annan sak).
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Inte för att vara sån, men att springa runt och ryta åt folk skapar sällan god grund för dagen.

Kanske inte så mycket barsk som hög röst, för att höras över alla motorcyklar som är i gång. Är väl lätt hänt att det blir lite för mycket "barskhet". Man vill ju bara väl.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Det kan väl inte vara så svårt att bara gå fram till personen och berätta hur det ska gå till.

Vi ska hjälpa varandra och inte vara värsta poliserna.
 

SuperRetard

New member
Framförallt.. När någon redan kör sin hoj utan skydd, så är knappast det bästa att skrika, vifta och påkalla uppmärksamhet. Då måste den passiva säkerheten vara mer värd i att låta personen avsluta det påbörjade felet utan störande moment som faktiskt skulle kunna orsaka en incident. Och "ta personen i örat" direkt efteråt och förklara hur och varför det ska gå till på ett annat sätt.

PS. Filip & Fredrik har rakat skallarna :eek:
 

micke.r

New member
När sånt där händer så känns det mest stelt och "fyrkantigt" istället för säkert men roligt.

Vi har en tendens att hitta på en massa regler och förbud för att motverka både det ena och andra, såklart i ren välvilja...

När sedan alla ambiösa och välvilligt fulladdade instruktörer samlas, så tar ivern att "göra rätt" över :rolleyes:

Det går nog helt enkelt inte att komma ifrån i det här gänget... - eller ??

/ Micke
 
Top