Säker i bil....

Paerhc

New member
Jag fick följande länk på Facebook: http://gd.se/nyheter/hofors/1.401579...akerhets-skull

Borde inte bilförare tvingas gå någon utbildning varje år för att minska antalet olyckor i trafiken? Någon har här på forumet även tagit upp nödvändigheten att bilförare bör ha reflexväst på sig i bilen. Det är väl ett utmärkt förslag tycker jag. Bara för säkerhets skull.

Kanske ett hjälmtvång för bilkörande och ett nackskydd för att minska whiplashskador? Kanske skulle man kunna vända på det där med bil och MC och se till att alla bilförare borde utbildas på MC för att få ta ett bilkörkort?

Tävlingsförarna i bil har särskilda overaller på sig när de kör. Det borde bilförarna också ha tycker jag, förutom hjälm, nackskydd och reflexväst då.

Vi måste ju alla bidra till nollvisionen!

Tror ni politikerna hade tappat röster om man införde dessa helt rimliga krav?


*Jag kanske ska tillägga att jag är något lite ironisk i min text, så ingen missuppfattar det hela. Jag blir så trött på krav för MC, men inga krav för bilkörning! :rolleyes:

Jag upptäckte att jag lade den här texten i fel mapp tidigare. Jag ber om ursäkt för det. Här kommer den igen.
 

Hampe

Skriver massor!
Du har fått svar inne på "allmänt", men jag svarar här. Hoppas att mod/admin kan merga dina trådar.



Ny trafikpolicy för säkerhets skull
HOFORS Med syfte att skydda medarbetare och förtroendevalda i Hofors kommun och minska kostnaderna för transporter antas en ny trafiksäkerhetspolicy.
Det beslutade kommunfullmäktige i måndags. Policyn gäller dels medarbetarnas egna fordon och rekommenderar att mopeder och motorcyklar inte ska användas i tjänsten.

Därutöver bör fordonen bland annat ha ABS-bromsar, däcken inte ska vara äldre än fem år och krockkuddar ska finnas på förarplatsen. Under vintertid bör cyklar vara försedda med dubbdäck.

Det här är en till intet förpliktigande skitpolicy som bara är till för att politiker och tjänstemän skall ha ryggen fri när något händer - vilket det redan gjort: någon inom kommunen har tydligen stått på näsan med moppe på arbetstid, och eftersom man tidigare glömt bort 2-hjulingar så måste man man "visa handlingskraft" och lägga till dem. Genom att dra bort dem...

Den nya trafiksäkerhetspolicyn går inte att hitta på kommunens hemsida, bara lite mumbo-jumbo omkring den:
http://www.hofors.se/kommunen/ledig...rhetspolicy.4.1a397a9311a050790ee8000170.html

så vi får dissekera det lilla vi vet:

"Därut*över bör fordonen bland annat ha ABS-bromsar"
Wow! Breaking news... Ett verkligt steg ut i frontlinjen. :p

"...däcken inte ska vara äldre än fem år"
Varför det? Visst, däck åldras - men hur mycket beror främst på skötsel när dom används och förvaring när dom inte används.
Att försöka dechiffrera producentens kod för tillverkningsdatum på däckssidan är sannerligen inte lätt och kommer knappast att locka någon att engagera sig - och absolut inte bidra till någon reell trafiksäkerhetshöjning.
Varför inte peka ut en riktning som både har chans att ge ökad trafiksäkerhet, är enkelt att kolla för vem som helst och ger en tydlig signal till övriga kommuninnevånare att se om sina däck?
"Hofors kommun har beslutat att sommardäck på kommunens fordon skall ha 3 mm som minsta mönsterdjup istället för lagstadgade 1.6 mm, och 5 mm för vinterdäck istället för 3 mm." Se där - en förändring som betyder något.

"och krockkuddar ska finnas på förarplatsen."
Hand i hand med kravet på ABS! Det är sannerligen spjutspetsteknologi som skall lura trafikdöden i Hofors kommun...

"Under vintertid bör cyklar vara försedda med dubbdäck." Högst berättigat krav. Hur är det med cykelhjälm? Det kanske nämns i det fulla dokumentet jag inte kan finna på hemsidan.

Två saker stör mig storligen! Det ena är den grandiosa motsägelsen i ingressen;
Med syfte att skydda medarbetare och förtroendevalda i Hofors kommun och minska kostnaderna för transporter antas en ny trafiksäkerhetspolicy.

Så talar en liten skitkommun som levererar plattityder och vill be om ursäkt för sin existens - samtidigt som man försöker framstå som "sparsam".
Men, trafiksäkerhet kostar pengar - att införa. Det kan komma ut en nettovinst i slutändan i form av höjd produktivitet och minskade kostander på annat håll - men faktum kvarstår: det måste sättas av medel för att öka trafiksäkerheten. Det finns inte en chans i världen att "minska kostnaderna för transporter" genom att "anta en ny trafiksäkerhetspolicy".

Är man så kort i sitt tänkande så blir det varken det ena eller det andra i realiteten - bara ett massa svammel. Som i Hofors Kommun...


Det andra som stör mig är den smetiga floskeln "Den goda arbetsplatsen".
Det vi sett hittills från Hofors kommun är ett hån vad gäller seriös syn på trafiksäkerhet!

Vad man skulle ha gjort? Jo - utbildat, så klart!

"Hofors möter hösten"
Tillsammans med Hofors Trafikskola åker vi till Säker Trafik Dalarna AB och förbereder oss för första halkan på deras trafikövningsplats.
Delmoment:
Genomgång av olika elektroniska hjälpsystem i dagens bilar, vad dom klarar och vad dom inte klarar.
4-hjulsdrift: möjligheter och risker.
Obligatorisk kurs för hemtjänstens ambulerande personal, och för anställda i kommunens transportavdelning, frivillig för övriga kommunanställda med körkort. Anmäl i tid! Begränsat antal platser.

"Vilt i vägen" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Delmoment:
Hur vet man var viltet går?
Vad gör man vid viltolycka?
Hur förkortar man lidande? Vilka risker tar man?
Varg? Vildsvin? Grävling?
Jägare från Hofors Viltvårdsområde visar och berättar.
Frivillig kurs för alla kommunanställda med körkort.

"Först i spår" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Körning på oplogade vägar - Fällor, fel och fallgropar.
Chaufförer från Hofors Timmerbilsåkerier delar med sig av sina erfarenheter och berättar historier så öronen kroknar. I mån av väderlek kommer chaufförerna att demonstrera hemtjänstens bilar på oplogade skogsbilvägar för att visa vad som är möjligt att göra med kommunens standardbilar.

Det kommer också att bli tillfälle att öva sig i att lägga på snökedjor i Transportcentralens uppvärmda garage under handledning från erfarna chaufförer.
Frivillig kurs för hemvårdens ambulerande personal, samt för räddningstjänstens hel- och deltidsanställda.


Detta är bara några förslag som ploppar upp från det jag hört kommunanställda här hemma oroa sig för. Jag hade kunna lista 10 till, men jag tror ni hajar?

Jo jo - jag veet! Kurser kostar pengar - men framförallt lär det bli ett helvete att passa in dom i det ytterligt tajta arbetsscheman kommunerna har.
Men ändå - genom att låta det lokala näringslivet möta kommunanställda på ett annat plan än brukligt är otroligt mycket vunnet. Regionen i stort blir en tajtare och bättre fungerande enhet med ökad förståelse mellan näringsliv och kommun - och kommunen blir trafiksäker på allvar, med sin kompetenshöjning.

Att en visionslös kommun som Hofors författar en helt meningslös trafiksäkerhetspolicy som så uppenbart andas brist på insikt och engagemang är inte förvånande, och att förbjuda det man inte förstår sig på ligger helt i linje med allmän fantasilöshet.

Hofors anser sig med denna reviderade trafiksäkerhetspolicy ha gjort sitt yttersta, antar jag...? Man är helt enkelt inte bättre än så här.
http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/1.4012873-hur-mar-hofors-kommun-




Hampe
 

Paerhc

New member
Du har fått svar inne på "allmänt", men jag svarar här. Hoppas att mod/admin kan merga dina trådar.





Det här är en till intet förpliktigande skitpolicy som bara är till för att politiker och tjänstemän skall ha ryggen fri när något händer - vilket det redan gjort: någon inom kommunen har tydligen stått på näsan med moppe på arbetstid, och eftersom man tidigare glömt bort 2-hjulingar så måste man man "visa handlingskraft" och lägga till dem. Genom att dra bort dem...

Den nya trafiksäkerhetspolicyn går inte att hitta på kommunens hemsida, bara lite mumbo-jumbo omkring den:
http://www.hofors.se/kommunen/ledig...rhetspolicy.4.1a397a9311a050790ee8000170.html

så vi får dissekera det lilla vi vet:

"Därut*över bör fordonen bland annat ha ABS-bromsar"
Wow! Breaking news... Ett verkligt steg ut i frontlinjen. :p

"...däcken inte ska vara äldre än fem år"
Varför det? Visst, däck åldras - men hur mycket beror främst på skötsel när dom används och förvaring när dom inte används.
Att försöka dechiffrera producentens kod för tillverkningsdatum på däckssidan är sannerligen inte lätt och kommer knappast att locka någon att engagera sig - och absolut inte bidra till någon reell trafiksäkerhetshöjning.
Varför inte peka ut en riktning som både har chans att ge ökad trafiksäkerhet, är enkelt att kolla för vem som helst och ger en tydlig signal till övriga kommuninnevånare att se om sina däck?
"Hofors kommun har beslutat att sommardäck på kommunens fordon skall ha 3 mm som minsta mönsterdjup istället för lagstadgade 1.6 mm, och 5 mm för vinterdäck istället för 3 mm." Se där - en förändring som betyder något.

"och krockkuddar ska finnas på förarplatsen."
Hand i hand med kravet på ABS! Det är sannerligen spjutspetsteknologi som skall lura trafikdöden i Hofors kommun...

"Under vintertid bör cyklar vara försedda med dubbdäck." Högst berättigat krav. Hur är det med cykelhjälm? Det kanske nämns i det fulla dokumentet jag inte kan finna på hemsidan.

Två saker stör mig storligen! Det ena är den grandiosa motsägelsen i ingressen;


Så talar en liten skitkommun som levererar plattityder och vill be om ursäkt för sin existens - samtidigt som man försöker framstå som "sparsam".
Men, trafiksäkerhet kostar pengar - att införa. Det kan komma ut en nettovinst i slutändan i form av höjd produktivitet och minskade kostander på annat håll - men faktum kvarstår: det måste sättas av medel för att öka trafiksäkerheten. Det finns inte en chans i världen att "minska kostnaderna för transporter" genom att "anta en ny trafiksäkerhetspolicy".

Är man så kort i sitt tänkande så blir det varken det ena eller det andra i realiteten - bara ett massa svammel. Som i Hofors Kommun...


Det andra som stör mig är den smetiga floskeln "Den goda arbetsplatsen".
Det vi sett hittills från Hofors kommun är ett hån vad gäller seriös syn på trafiksäkerhet!

Vad man skulle ha gjort? Jo - utbildat, så klart!

"Hofors möter hösten"
Tillsammans med Hofors Trafikskola åker vi till Säker Trafik Dalarna AB och förbereder oss för första halkan på deras trafikövningsplats.
Delmoment:
Genomgång av olika elektroniska hjälpsystem i dagens bilar, vad dom klarar och vad dom inte klarar.
4-hjulsdrift: möjligheter och risker.
Obligatorisk kurs för hemtjänstens ambulerande personal, och för anställda i kommunens transportavdelning, frivillig för övriga kommunanställda med körkort. Anmäl i tid! Begränsat antal platser.

"Vilt i vägen" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Delmoment:
Hur vet man var viltet går?
Vad gör man vid viltolycka?
Hur förkortar man lidande? Vilka risker tar man?
Varg? Vildsvin? Grävling?
Jägare från Hofors Viltvårdsområde visar och berättar.
Frivillig kurs för alla kommunanställda med körkort.

"Först i spår" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Körning på oplogade vägar - Fällor, fel och fallgropar.
Chaufförer från Hofors Timmerbilsåkerier delar med sig av sina erfarenheter och berättar historier så öronen kroknar. I mån av väderlek kommer chaufförerna att demonstrera hemtjänstens bilar på oplogade skogsbilvägar för att visa vad som är möjligt att göra med kommunens standardbilar.

Det kommer också att bli tillfälle att öva sig i att lägga på snökedjor i Transportcentralens uppvärmda garage under handledning från erfarna chaufförer.
Frivillig kurs för hemvårdens ambulerande personal, samt för räddningstjänstens hel- och deltidsanställda.


Detta är bara några förslag som ploppar upp från det jag hört kommunanställda här hemma oroa sig för. Jag hade kunna lista 10 till, men jag tror ni hajar?

Jo jo - jag veet! Kurser kostar pengar - men framförallt lär det bli ett helvete att passa in dom i det ytterligt tajta arbetsscheman kommunerna har.
Men ändå - genom att låta det lokala näringslivet möta kommunanställda på ett annat plan än brukligt är otroligt mycket vunnet. Regionen i stort blir en tajtare och bättre fungerande enhet med ökad förståelse mellan näringsliv och kommun - och kommunen blir trafiksäker på allvar, med sin kompetenshöjning.

Att en visionslös kommun som Hofors författar en helt meningslös trafiksäkerhetspolicy som så uppenbart andas brist på insikt och engagemang är inte förvånande, och att förbjuda det man inte förstår sig på ligger helt i linje med allmän fantasilöshet.

Hofors anser sig med denna reviderade trafiksäkerhetspolicy ha gjort sitt yttersta, antar jag...? Man är helt enkelt inte bättre än så här.
http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/1.4012873-hur-mar-hofors-kommun-




Hampe

Ja, stora ord är billiga och förpliktar inte till någonting. Det får ju inte kosta något heller. Då är floskler bra! Om det sedan dyker upp någon som är seriös och verkligen vill göra något reellt för kommunen ur trafiksäkerhetssynpunkt, så hänvisar man denne till något dokument som inte finns. Eller så får kommunen bråttom att skriva ihop något som ser mer seriöst ut och är lite längre. Men det får bara vara tomma ord för det får fortfarande inte kosta något!

Eller så får någon stressad praktikant skriva ihop något på den nivå den personen befinner sig på i kunnande om trafik och trafiksäkerhet. Vilket leder till sådan spjutspetsteknologi som ABS-bromsar och katalysatorer.

Den som seriöst då fått svaret att leta i det där dokumentet som är lite längre och fyllt av billiga floskler, hittar dokumentet men får lika lite ut av det som av den korta varianten. Fast helst ska det i den långa varianten av dokumenten hänvisas till dokument som tar väldigt lång tid att hitta eller inte finns.

Fast det bästa är kanske att det undangömda dokumentet ska vara så luddigt skrivet att det säger vare sig bu eller bä!

Jag tycker att det är bedrövligt att förbjuda alla tvåhjulingar på det viset. Har ingen någonsin tänkt på att om de flesta körde tvåhjulingar, så hade det också blivit färre olyckor? I alla fall många gånger färre allvarliga olyckor än idag!

Jag tycker att dina (Hampe) förslag på kurser som kommunen kunde ha låtit sin personal gå, är alldeles utmärkta. Det vill säga om man nu verkligen menar allvar med sina något luddiga policydokument hos kommunen.

Jag ska kanske inflika att jag inte äger en bil och inte heller har B-behörighet i körkortet! Det är lite ovanligt, men så är det. Om jag hade bil och B-kort hade jag kanske varit mer förlåtande i den här frågan. Vad vet jag.
 
Top