Du har fått svar inne på "allmänt", men jag svarar här. Hoppas att mod/admin kan merga dina trådar.
Det här är en till intet förpliktigande skitpolicy som bara är till för att politiker och tjänstemän skall ha ryggen fri när något händer - vilket det redan gjort: någon inom kommunen har tydligen stått på näsan med moppe på arbetstid, och eftersom man tidigare glömt bort 2-hjulingar så måste man man "visa handlingskraft" och lägga till dem. Genom att dra bort dem...
Den nya trafiksäkerhetspolicyn går inte att hitta på kommunens hemsida, bara lite mumbo-jumbo omkring den:
http://www.hofors.se/kommunen/ledig...rhetspolicy.4.1a397a9311a050790ee8000170.html
så vi får dissekera det lilla vi vet:
"Därut*över bör fordonen bland annat ha ABS-bromsar"
Wow! Breaking news... Ett verkligt steg ut i frontlinjen.
"...däcken inte ska vara äldre än fem år"
Varför det? Visst, däck åldras - men hur mycket beror främst på skötsel när dom används och förvaring när dom inte används.
Att försöka dechiffrera producentens kod för tillverkningsdatum på däckssidan är sannerligen inte lätt och kommer knappast att locka någon att engagera sig - och absolut inte bidra till någon reell trafiksäkerhetshöjning.
Varför inte peka ut en riktning som både har chans att ge ökad trafiksäkerhet, är enkelt att kolla för vem som helst och ger en tydlig signal till övriga kommuninnevånare att se om sina däck?
"Hofors kommun har beslutat att sommardäck på kommunens fordon skall ha 3 mm som minsta mönsterdjup istället för lagstadgade 1.6 mm, och 5 mm för vinterdäck istället för 3 mm." Se där - en förändring som
betyder något.
"och krockkuddar ska finnas på förarplatsen."
Hand i hand med kravet på ABS! Det är sannerligen spjutspetsteknologi som skall lura trafikdöden i Hofors kommun...
"Under vintertid bör cyklar vara försedda med dubbdäck." Högst berättigat krav. Hur är det med cykelhjälm? Det kanske nämns i det fulla dokumentet jag inte kan finna på hemsidan.
Två saker stör mig storligen! Det ena är den grandiosa motsägelsen i ingressen;
Så talar en liten skitkommun som levererar plattityder och vill be om ursäkt för sin existens - samtidigt som man försöker framstå som "sparsam".
Men, trafiksäkerhet kostar pengar - att införa. Det
kan komma ut en nettovinst i slutändan i form av höjd produktivitet och minskade kostander på annat håll - men faktum kvarstår: det måste sättas av medel för att öka trafiksäkerheten. Det finns inte en chans i världen att "minska kostnaderna för transporter" genom att "anta en ny trafiksäkerhetspolicy".
Är man så kort i sitt tänkande så blir det varken det ena eller det andra i realiteten - bara ett massa svammel. Som i Hofors Kommun...
Det andra som stör mig är den smetiga floskeln "Den goda arbetsplatsen".
Det vi sett hittills från Hofors kommun är ett hån vad gäller seriös syn på trafiksäkerhet!
Vad man skulle ha gjort? Jo - utbildat, så klart!
"Hofors möter hösten"
Tillsammans med Hofors Trafikskola åker vi till Säker Trafik Dalarna AB och förbereder oss för första halkan på deras trafikövningsplats.
Delmoment:
Genomgång av olika elektroniska hjälpsystem i dagens bilar, vad dom klarar och vad dom
inte klarar.
4-hjulsdrift: möjligheter och risker.
Obligatorisk kurs för hemtjänstens ambulerande personal, och för anställda i kommunens transportavdelning, frivillig för övriga kommunanställda med körkort. Anmäl i tid! Begränsat antal platser.
"Vilt i vägen" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Delmoment:
Hur vet man var viltet går?
Vad gör man vid viltolycka?
Hur förkortar man lidande? Vilka risker tar man?
Varg? Vildsvin? Grävling?
Jägare från Hofors Viltvårdsområde visar och berättar.
Frivillig kurs för alla kommunanställda med körkort.
"Först i spår" Kurs efterlyst av personal inom hemtjänsten.
Körning på oplogade vägar - Fällor, fel och fallgropar.
Chaufförer från Hofors Timmerbilsåkerier delar med sig av sina erfarenheter och berättar historier så öronen kroknar. I mån av väderlek kommer chaufförerna att demonstrera hemtjänstens bilar på oplogade skogsbilvägar för att visa vad som är möjligt att göra med kommunens standardbilar.
Det kommer också att bli tillfälle att öva sig i att lägga på snökedjor i Transportcentralens uppvärmda garage under handledning från erfarna chaufförer.
Frivillig kurs för hemvårdens ambulerande personal, samt för räddningstjänstens hel- och deltidsanställda.
Detta är bara några förslag som ploppar upp från det jag hört kommunanställda här hemma oroa sig för. Jag hade kunna lista 10 till, men jag tror ni hajar?
Jo jo - jag
veet! Kurser kostar pengar - men framförallt lär det bli ett helvete att passa in dom i det ytterligt tajta arbetsscheman kommunerna har.
Men ändå - genom att låta det lokala näringslivet möta kommunanställda på ett annat plan än brukligt är otroligt mycket vunnet. Regionen i stort blir en tajtare och bättre fungerande enhet med ökad förståelse mellan näringsliv och kommun - och kommunen blir trafiksäker på allvar, med sin kompetenshöjning.
Att en visionslös kommun som Hofors författar en helt meningslös trafiksäkerhetspolicy som så uppenbart andas brist på insikt och engagemang är inte förvånande, och att förbjuda det man inte förstår sig på ligger helt i linje med allmän fantasilöshet.
Hofors anser sig med denna reviderade trafiksäkerhetspolicy ha gjort sitt yttersta, antar jag...? Man är helt enkelt inte bättre än så här.
http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/1.4012873-hur-mar-hofors-kommun-
Hampe