Ryggskydd med extra allt..?

nilfons

New member
Som nybliven MC-åkare så funderar jag lite över skyddsutrustningen jag bör ha. Har kommit till ryggskydd och efter att ha läst runt lite så såg jag någon som rekommenderade ryggskydd med bröstskydd. Har därför kikat lite på detta. Vad säger ni rutinerade, är det att gå lite för långt i frågan om rätt skydd...?
 
Last edited:

Bansaie

New member
Jag har tagit ur alla skydden ur mina jackor och kör med en sån här under. I princip lika lätt att sätta på eller ta av som ett ordinärt ryggskydd fast nu med extra allt.
View attachment 5295View attachment 5296

Då kan jag trä så mycket kläder över som får plats under jacka och skydden sitter alltid där de ska ändå. Varma dagar kan dra en crosströja över så det fäktar skönt igenom.
 

SGM

Moderator
Jag har tagit ur alla skydden ur mina jackor och kör med en sån här under. I princip lika lätt att sätta på eller ta av som ett ordinärt ryggskydd fast nu med extra allt.
View attachment 5295View attachment 5296

Då kan jag trä så mycket kläder över som får plats under jacka och skydden sitter alltid där de ska ändå. Varma dagar kan dra en crosströja över så det fäktar skönt igenom.

...nu beror det ju väldeliga på vilket underlag man åker, men crosströja och nylonplast...ger sådär bra nötningsskydd mot asfalt. :)
Men bra är det med endurovästarna, skydden sitter där de skall, siktar själv på Leatts nya helväst som lirar väldigt bra med deras nackskydd (inte helt oväntat...). :) För geggmoppebruk dock.

/J
 

Hoke

New member
En viktig sak är att skydden passar dig och din kropp, så det bästa är att prova skydden innan man köper dem(har man tur finns det någon duktig i butiken som kan hjälpa till).

Att ha ryggskydd tycker i alla fall jag borde obligatoriskt (vem vill bli förlamad liksom), bröstskydd börjar bli allt mer standard också.

Ett annat tips är att lära dig hantera din motorcykel och tänka på ett sätt som kan rädda dig från att behöva använda skydden -titta här om inte annat http://www.svmc.se/school/ för detta.

Om du vill ha ordentligt med skydd kan jag rek. detta som är/var vanligt förekommande bland Rallydakarförararna -som ju är i backen lite titt som tätt.
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=2320

Bekvämlighet och skyddsverkan är ju oftast två konkurrenter, när man väl är omkull råder det nog dock ingen tvekan om vilket man då vill prioritera.. ;-)

ps
Glöm inte ordentliga handskar, händer och fötter är speciellt svåra att laga.
 

Bansaie

New member
...nu beror det ju väldeliga på vilket underlag man åker, men crosströja och nylonplast...ger sådär bra nötningsskydd mot asfalt. :)
Men bra är det med endurovästarna, skydden sitter där de skall, siktar själv på Leatts nya helväst som lirar väldigt bra med deras nackskydd (inte helt oväntat...). :) För geggmoppebruk dock.

/J
Jo visst är nötningsskyddet i en crosströja minimalt men har du en sån väst på dig under så har du både själva skyddet och paddingen under det som nötningsskydd, så det bör stå emot ungefär som en textiljacka.
Men visst, vill du nötningsskydd är det ju skinn som gäller. Ännu inget syntetmaterial som slår det.
 

nilfons

New member
En viktig sak är att skydden passar dig och din kropp, så det bästa är att prova skydden innan man köper dem(har man tur finns det någon duktig i butiken som kan hjälpa till).

Att ha ryggskydd tycker i alla fall jag borde obligatoriskt (vem vill bli förlamad liksom), bröstskydd börjar bli allt mer standard också.

Ett annat tips är att lära dig hantera din motorcykel och tänka på ett sätt som kan rädda dig från att behöva använda skydden -titta här om inte annat http://www.svmc.se/school/ för detta.

Om du vill ha ordentligt med skydd kan jag rek. detta som är/var vanligt förekommande bland Rallydakarförararna -som ju är i backen lite titt som tätt.
http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=2320

Bekvämlighet och skyddsverkan är ju oftast två konkurrenter, när man väl är omkull råder det nog dock ingen tvekan om vilket man då vill prioritera.. ;-)

ps
Glöm inte ordentliga handskar, händer och fötter är speciellt svåra att laga.

Jo, självklart är hur jag kör viktigast för min egen säkerhet. Jag tror dock att jag är såpass vuxen nu att jag kommer att köra med en stor portion riskmedvetenhet. Samtidigt är ju det viktigt att skydda sig så bra som möjligt, eftersom det fortfarande finns en risk att jag går i backen oavsett hur jag själv kör. Men svaret på min fråga är alltså, nej, det är inte overkill med bröstskydd! Inte ens med en helarmerad skyddsjacka uppenbarligen.. :lemon:
 

SGM

Moderator
Jo visst är nötningsskyddet i en crosströja minimalt men har du en sån väst på dig under så har du både själva skyddet och paddingen under det som nötningsskydd, så det bör stå emot ungefär som en textiljacka.
Men visst, vill du nötningsskydd är det ju skinn som gäller. Ännu inget syntetmaterial som slår det.

:)

Inget ont menat, har repat upp nätbrynjan rätt friskt mellan plastbitarna under marksyningar i skogen (crosströja och enduroväst), så jag skulle personligen inte lita överdrivet på den kombon för asfaltsbruk.
 

JohanLi

New member
Jag gubbkör på olika underlag, gata, grus, skogsvägar och snö och det verkar nog lite svårt att hitta en uppsättning skyddsutrustning som passar perfekt för alla förhållanden. Jag har i alla fall upptäckt att med ökande ålder så gör det ondare att ramla och det tar längre tid för skador att läka…

Så jag har köpt Leatt skyddsväst
http://www.24mx.se/motocross/p/skyddsvast-leatt-adventure-vit/21334/skydd/k30/skyddsvastar/s201/
som passar till flera Leatt nackskydd, t.ex. det jag köpt:
http://www.24mx.se/motocross/p/leat...t/21598/skydd/k30/nackskydd-leatt-brace/s197/

När jag kör grus, skog och snö så har jag antingen crosskläder eller allvädersställ med de inbyggda skydden urtagna. De inbyggda skydden i allvädersställ sitter ju inte särskilt bra fixerade, så man vet aldrig var de är när man väl behöver dem.

På gata har jag skinnställ där det inte går att ta bort de inbyggda skydden för axlar, armbågar och knän men dessa är ju så bra fixerade. Jag använder skyddsvästen under skinnstället, men med västens armbågs- och axelskydd borttagna.

Hur funkar det då? Alldeles utmärkt. De nackdelar jag ser är 1) att armbågsskydden kunde gärna varit bättre fixerade och 2) när jag är på SMC-bankurs kan jag inte böja upp huvudet i kurvorna så mycket som jag vill med nackskyddet på. Men jag tror att det finns andra nackskydd som är justerbara och som har lägre stöd i nacken.

Min egen erfarenhet av hur skydden funkar vid omkullkörning inskränker sig till några mindre vurpor i låg fart. Men på http://forum.soe.se finns mycket och bra information om skydd från förare som har egen erfarenhet av rejäla krascher...
 

Hampe

Skriver massor!
Jag har tagit ur alla skydden ur mina jackor och kör med en sån här under. I princip lika lätt att sätta på eller ta av som ett ordinärt ryggskydd fast nu med extra allt.
View attachment 5295View attachment 5296

Då kan jag trä så mycket kläder över som får plats under jacka och skydden sitter alltid där de ska ändå. Varma dagar kan dra en crosströja över så det fäktar skönt igenom.

1+ på det!

:)

Inget ont menat, har repat upp nätbrynjan rätt friskt mellan plastbitarna under marksyningar i skogen (crosströja och enduroväst), så jag skulle personligen inte lita överdrivet på den kombon för asfaltsbruk.

... å 1+ på det med!


Även jag har plockat ut skydden ur mina jackor och kör med kroppsväst mest hela tiden.
Det är en härlig känsla att ha alla vitala skydd på rätt ställe även i värmen, och behöver man dra ner dragkedjan på jackan lite så har man fortfarande skydden där dom skall vara - även varv 3 och 4...

Men man är mycket mer utsatt för skrubbsår gone köttsår med pikanta inslag av plastbränna utan vettig Cordura att kasa omkring på.
Allt sammantaget - och jag har sett roadrash på läbbigt nära håll, så kör jag ändå hellre med kroppsskydd och tunn tröja i värmen, än dåligt sittande "CE-skydd" i en halvöppen jacka jag skulle svimma i om den var stängd.

View attachment 5309

Men det är jag det. Andra gör som dom vill.



Hampe
 

nir_scorpio

New member
... Har därför kikat lite på detta. Vad säger ni rutinerade, är det att gå lite för långt i frågan om rätt skydd...?

Skydd är bra. Ju mer desto bättre (inom rimliga gränser...) Skydden du tittat på verkar bra men se till att de får plats under skyddskläderna innan du öppnar plånboken. Det är också värt att tänka på hur varmt det blir med dem på en vanlig hojåkardag. Blir det så obekvämt varmt att du lämnar dem hemma så gör de ingen nytta...

Själv kör jag med Alpinestars Bionic Track vest (http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=265_946_388&products_id=5721) under skinnstället. Den har ryggskydd och halvhårt bröstskydd men det är ingen heltäckande bröstplatta. Fördelar är att den inte konkurrerar med skydden i skinnstället, den är tvättbar (man kan ta bort ryggskyddet), väldigt bekväm och lätt att ta av och på. Nackdelar är att den inte har heltäckande bröstplatta och att den är något tjock.
 

swischmc

New member
Bara för att gnälla lite: crossvästar med skydd finns inte i tjejstorlekar, liksom bröstskydd. Jag hade gärna använt crossväst under och svalare tröja över vid höga sommartemperaturer, men det finns inte kläder som passar. Att ryggskydd är obligatoriskt på smc's utbildningar tycker jag är okej. Vad jag hört har ingen haft svårt att hitta rätt storlek. Bröstskydd däremot tillverkas bara för nätta italienskor med storlek 80B. På detta område har ni killaren det lättare med mer likriktad fysik.
 

Bansaie

New member
Bara för att gnälla lite: crossvästar med skydd finns inte i tjejstorlekar, liksom bröstskydd. Jag hade gärna använt crossväst under och svalare tröja över vid höga sommartemperaturer, men det finns inte kläder som passar. Att ryggskydd är obligatoriskt på smc's utbildningar tycker jag är okej. Vad jag hört har ingen haft svårt att hitta rätt storlek. Bröstskydd däremot tillverkas bara för nätta italienskor med storlek 80B. På detta område har ni killaren det lättare med mer likriktad fysik.
Inte så vanligt men det finns faktiskt, Alpinestar Stella t.ex.
Om den passar några andra än småbröstade italienskor ska jag dock låta vara osagt.
 

swischmc

New member
Inte så vanligt men det finns faktiskt, Alpinestar Stella t.ex.
Om den passar några andra än småbröstade italienskor ska jag dock låta vara osagt.

Jag har sett och provat den. Den passar inte storbystade och/eller bredaxlade svenskor, tyvärr. Samma sak med lösa bröstplattor. Efter mycket frustration över att det bara finns i en storlek lekte vi med tanken på att ha två plattor - en på varje sida sas. :)
 
Top