Ryckig gång smt smällande motor DR600

Storskurken

New member
Tja!Har lite strul med min skogmoped.

Förutsättningarna:Dr600s 87:a 7700 mil,2mm större mikuni fugge Väldigt lättstartad, går jämnt och fint på tomgång(visst tickar det lite men ändå)

Problemet är att den går väldigt ojämnt och skjuter och har sig när man belastar den.dock är det knappt märkbart på 1:ans växel, Där går det att varva fullt utan att den missar,men på de högre växlarna är den en plåga att köra..Mitt motor öra säger fel på tändningen..men jag är dåligt insatt i mc motorer.ventilspel är ej kollat.komp trycket är inte 100%..

Har ni några tips tankar eller en lösning..då är jag väldigt tacksam

Björn
 

raz

New member
Lite gammal tråd men ändå: Jag gissar att den går alldeles för magert. Blev det så här av att du bytte förgasaren eller har den gått bra med den fram till nu? En vanlig anledning är annars att det läcker i insugsröret, tjyvluft.
 

Storskurken

New member
Denna förgasaren satt på när jag köpte den..har inte gått speciellt bra nån gång.men det blev värre med nya stift och spole...Insugs gummit ser helt ut men jag ska kolla med startgas...Har inget lock på luftburken heller..kan detta påverka?
 

OH-

Member
Denna förgasaren satt på när jag köpte den..har inte gått speciellt bra nån gång.men det blev värre med nya stift och spole...Insugs gummit ser helt ut men jag ska kolla med startgas...Har inget lock på luftburken heller..kan detta påverka?

Mindre motstånd för luften in till förgasaren (och här kan det göra stor skillnad på stampar som ju ska ha rejäla andetag) ger magrare blandning. Detta är betydligt mer säkert än att ett bullrigt avgassystem skulle kräva ombestyckning.
Tänk på att det gäller HELA registret, inte bara fullgas, så justera tomgångsblandning, nålläge och huvudmunstycke.

Sen kan det ju va nåt helt annat .................
 

113bom

New member
håller helt med OH, det är med största sannolikhet mager blandning. Kolla lite genom att ta i choken lite grann och se om skillnad uppstår
 

Storskurken

New member
Har provat med ett provisoriskt lock på burken..verkar inte ge någon effekt..ska fortsätta med lite fugge justering
 

raz

New member
Har provat med ett provisoriskt lock på burken..verkar inte ge någon effekt..ska fortsätta med lite fugge justering

Jag vet inte om det hjälper blandningen så mycket att strypa luftflödet till en förgasare. Det blir ju mindre venturi och andra konstiga ord och i slutänden får man väl ungefär lika mycket mindre soppa som luft och alltså lika mager blandning. Den måste ombestyckas med andra munstycken gissar jag.
 

OH-

Member
Jag vet inte om det hjälper blandningen så mycket att strypa luftflödet till en förgasare. Det blir ju mindre venturi och andra konstiga ord och i slutänden får man väl ungefär lika mycket mindre soppa som luft och alltså lika mager blandning. Den måste ombestyckas med andra munstycken gissar jag.

Stryper man tillräckligt så blir blandningen hur fet som helst. Innan förgasarna utrustades med start-krets (yngre stenåldern) så hade dom "verklig" choke - en strypning av luften ;)

Men det är nog en vansklig metod att försöka trimma in en förgasare genom att strypa luften.
 

Storskurken

New member
har fixat ett provisoriskt lock på burken..rensat förgasren igen..vart skit i filtret vid nålventilen..nu startar den fan inte
 
Top