Ruta

CalleP

New member
Jag har en lite kanske fånig fråga,men vad tycker ni om dessa små rutor man kan montera på hojen?Fyller de någon funktion eller ser det bara "töntigt" ut?:D
 

swischmc

New member
Vad menar du med "rutor"? Framrutor, reflexmärken, eller något helt annat?
Förklara så ska jag ha en åsikt. ;)
 

Zopilote

New member
CBX 550, har du inte en toppkåpa på den som standard???

I övrigt kan en liten ruta vara både en bra och en dålig idé. En Honda NTV650 jag hade tidigare blev en betydligt bekvämare hoj med en liten flyscreen monterad. Rutan tog bort allt vindtryck från överkroppen, samtidigt som jag fortfarande hade en ren luftström på hjälmen. Däremot gillade jag inte alls Yamahas "Sport Screen" på min nuvarande MT-01:a. Rutan tog visserligen bort vindtrycket i högre hastigheter, men skapade samtidigt väldigt irriterande turbulens runt hjälmen, så den (rutan, inte hjälmen) förvaras numera i garaget.
Slutsatsen måste bli att det är högst individuellt om det är bra eller inte. Det beror på rutans utformning, hojens utformning, din sittställning och din längd...
Bara att prova, prova och prova igen...
 

Dragonheart

New member
Bara att prova, prova och prova igen...

Där hålla jag med ! Du måste prova och prova.

Om din ruta är för stor så har du mycket vindtryck

på hjälmen och om den är för liten så är det bara

en Showruta :rolleyes:

Lycka till ;)

P.S. jag hade också en CBX 550 F2 och jag tycker att de ser nacken vackrare ut än med en ruta
 
Last edited:

erkagn

New member
Jag har en lite kanske fånig fråga,men vad tycker ni om dessa små rutor man kan montera på hojen?Fyller de någon funktion eller ser det bara "töntigt" ut?:D

Hej!

I början av 80-talet hade jag en CBX 550 F (utan toppkåpa). Till den köpte jag en styrmonterad toppkåpa. Och det funkade bra. Den var inte av modell vindruta utan mera som en toppkåpa av vit plast o en genomskinlig ruta. Sen har jag haft en CBX 550 FII med orginal kåpa och den gilla jag inte, det blev för mycket turbolens.

Annars är det en väldigt trevlig hoj din CBX 550.

/Erik
 
Last edited:

-ah

New member
Köp en som är något för stor. Sen sågar du av bit för bit med en sticksåg tills turbulensen är borta, men fortfarande tar en bra del av vindtrycket mot överkroppen.
Polera slutligen kanten med fin smärgelduk så att Bilprovningen inte kommer med synpunkter.
Om det ser fånigt ut avgör du själv, eller hur?
 
Top