Rumänien

Jack Fisher

New member
Ska ut på en tripp om en vecka: Autzug Hamburg-Munchen; snurra runt i Österrike några dagar; via Dolomiterna och Österrike till Balkan (ev Grekland); upp till Rumänien; Ungern;Slovakien; Tjeckien; Polen; Tyskland eller Baltikum hem via färja. Har 4-5 veckor på mig. Har ni tips eller råd om denna rutt? Till Balkan har jag god koll men efter det? Hur är det i Rumänien? Gott om camping? Etc! Tacksam för råd! Åker singel om det påverkar.
 

Tibialp

New member
Ska ut på en tripp om en vecka: Autzug Hamburg-Munchen; snurra runt i Österrike några dagar; via Dolomiterna och Österrike till Balkan (ev Grekland); upp till Rumänien; Ungern;Slovakien; Tjeckien; Polen; Tyskland eller Baltikum hem via färja. Har 4-5 veckor på mig. Har ni tips eller råd om denna rutt? Till Balkan har jag god koll men efter det? Hur är det i Rumänien? Gott om camping? Etc! Tacksam för råd! Åker singel om det påverkar.
Hej Jack, jeg hedder Marius og er fra Rumænien(Ro), dog bor jeg i Malmo. Jobar i Kbh. derfor skriver jeg på dansk. ....hvad det angår din rejse i Ro, vil jeg generalisere lidt om det: Men først .jeg kommer fra Brasov er født og opvokset der. Jeg synes at Rumænien er et smukt land, og hvis man er turist er endu bedre. Jeg ved ikke hvor meget du ved om Ro, bortset for at landet er medlem af EU.... hvis du komme der , vær forsigtig i trafikken , og vær forsigtig på lommetyver undervejs, ungår Bucuresti, der er kaotisk og spild af penge! Kør mod central Nord Ro er bedst. I Ro findes kun ca.200km motovej, resten er landeveje. Pas på, disse landeveje gå igennem landsbyer, der findes heste, grisser, hunde osv. bare sprøg mig hvis du vil vide mere...MVH. Marius med HondaXL700
 

Jack Fisher

New member
Lysande! :D och välkommen hit!
Jag har egentligen inte koll på något där så för att börja med något:
-Övernattning. Finns det gott om campingplatser, billiga hotell och standard på dessa?
-Hört historier om polisen, mutor, bötfällning utan grund mm. Någon sanning i detta.
-Bucurest hade jag tänkt att hoppa över, men är det några andra städer du rekommenderar att besöka.
-Jag kommer att resa in i landet söderifrån, troligtvis från Vidin i Bulgarien och åka norrut mot Karpaterna/Transylvanien för att sen svänga av västerut mot Ungern. Något längs med den rutten man inte bör missa att se eller vägar att åka?
-Språket: Kan själv bara engelska och tyska, blir det krångligt?
-Verkstäder: om man behöver nya däck eller annan reparation, blir det svårt? (Jag kör en BMW R1200GSA)
-Valuta: fungerar det med Euro och VISA-kort?
-Brasov som du kommer ifrån är i min väg! Vad kan jag inte missa där?
-Internet-cafeer: är det gott om dem?
Några frågor att börja med! ;) Väldigt tacksam för svar!
 
Last edited:

-ah

New member
"Motorrad" (den tyska, alltså) hade ett resereportage med tonvikt på off-road körning, från Rumänien i nr 05/2009. Finns kanske på ett bibliotek nära dig, fast antagligen inte.
Jag kan ordna en s/v pdf, om du pm:ar din adress.
 
Top