Rumänien - Transfăgărăşan

Yxan

Member
HOJ
Jag och två polare avser att hoja ned till Svarta Havet i sommar. Färja Nynäshamn-Gdansk, ned genom Polen, Slovakien, Ungern och slutligen in i Rumänien. Av en händelse, och tack vare google maps, stötte jag på vägen Transfăgărăşan (DN7C), alla moders hojväg hehe? Det var i min jakt på en bra och intressant väg ut från Sighisoara via Sibiu till Bran [Brans Castle - 'Draculaslottet'] som jag stötte på slingerbulten. Någon här som kört på Transfăgărăşan - erfarenheter mm?

Här den tilltänkta lokalrutten i Rumänien: http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv...2457870293889666467.000479bb56671b26d44c9&z=8

Hälsningar Magnus
beronius.eu

stahson

Member
Körde från Bran till Sibiu september 2006. Hade kanonväder och vägarna är bra. I södra ände av sjön (L.Vidraru) där vägarna runt sjö möts, finns det en damm, har för mig att den är 160 meter hög och den kör man över. Från den kunde man hoppa bungejump :rolleyes:. Vi stod över från denna aktivitet :eek: . I Bran på höger sida när man kommer söder ifrån finns ett billigt hotell med resturang där vi bodde.
På Bike.se har jag några bilder från Rumänien sök på medlem stahson så hittar du nog dem. :D
Vägen är helt klart värd att köra.
Har själv tankar på att fara tillbaka dit , men i år tror jag att det blir Ryssland till Uralbergen (Yekatrinenburg)Asien. Men man får se man kan ju ändra sig:rolleyes:.
Hoppas att er resa blir lyckad .

Yxan

Member
Transfagarasan - bilder

Hoj Stahson
och tack för dina kommentarer.

Gjorde en sökning under fotografier på bike.se, fann dock inte mycket när jag sökte på fotograf/förare stahson. Provade istället med en platssökning på 'Rumänien', fem bilder singlade upp - ingen fr dig? (tydligen populärt att sätta 'jag' som fotograf)

Till er andra som ännu inte har provat en googlesökning på transfagarasan - gör det! Förvisso lär det finnas en o annan slingerbult runtom i Europa (och i Sverige för den delen), tror dock denna tar priser.

För att citera fr Wikipedia och gällande det brittiska programmet Top Gear:
"In September 2009 the cast and crew of the British television show Top Gear were seen filming along the road. The segment appeared in first episode of Series 14, which first aired November 15, 2009. Host Jeremy Clarkson claimed they had made a mistake in naming the Stelvio Pass as the best road in the world and instead Transfăgărăşan should have this title."

Har själv kört Stelvio-passet (2008), en förbenad 'päsch' med en Honda VTX1300, inte direkt gjord för den typen av (serpentin)väg.. ;-) Mer om ItalienRiden på min hemsida.

Hälsningar Mange
beronius.eu