royal enfield

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Är det ngn som har kört royal enfield med den ny konstruerade efi motorn som kan lämna en recension?




// Amir
 

fbg

New member
Tjena Amir
Nej ,men de gamla 50 60tals har jag kört man tyckte att dom
gick an men det var inte mycket att ha då heller
HA DE:D
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag har bara hört av en person som kört enfield med den nya motorn och han var nöjd med den. Han hade visserligen bara kört 150 mil med den.
Den nya motorn har ju både insprutning, modern tändsystem och en ny utvecklad växellåda. Jag har snackat med den lokala försäljaren och ska provköra en enfield med den motorn så fort han får in den.

Även om enfielden säkerligen har blivit en mkt bättre cykel så vet jag fan om jag vill byta ut min honda mot en enfield men jag ska provköra först och yttra mig sen:p:D så att jag inte senare får äta upp mina egna ord :p


Vore kul om japanarna hakade på trenden och släppte lite replicor.

Mvh

Amir

Tjena Amir
Nej ,men de gamla 50 60tals har jag kört man tyckte att dom
gick an men det var inte mycket att ha då heller
HA DE:D
 

TMax500

Member
Skaffa en Kawasaki W650. Ser ut som en replica, men är bättre än så. Dvs bättre än en gammal "häck" med rötterna i 40-50-talet... :) Enfield är roliga att se på, kul att de finns! Men Kawan är nog en betydligt bättre hoj. Skulle jag tro. Eller är nästan helt säker på. Eller vad säger Ove 60+ i Sjötorp, han har väl en sådan?
 
H

honda cbf 500

Guest
Royal enfield går ju ordna provkörning på hos handlaren, w 650 är desto svårare. När jag tog kortet 2005 så hade handlarn en ny w650 och han hade bekymmer med att få den sålt och sänkte priset till 76000 till 64000. Jag hade precis blivit klar med min utbildning och hade inte möjlighet att köpa den men gick omkring och hoppades att han inte skulle få sålt den men det fick han till slut.

Jag är intresserad av alla fordon med ekrade hjul, kick och luftkylning. Det jag menar är att utseende på hojen är inte avgörande, dvs det kan var custom,landsväg eller offroad.

Jag är kluven som bara den, ska jag behålla min honda och senare köpa en hoj med kick, luftkylning och ekrade hjul eller göra mig av cbf 500:an och köpa det jag vill ha?

Det enda jag gillar med min cbf 500 är att den är hyfsat ny och driftsäker, dvs jag vågar åka utomlands med den. Vet ej om jag vågar göra det med en äldre hoj.




// Amir




Skaffa en Kawasaki W650. Ser ut som en replica, men är bättre än så. Dvs bättre än en gammal "häck" med rötterna i 40-50-talet... :) Enfield är roliga att se på, kul att de finns! Men Kawan är nog en betydligt bättre hoj. Skulle jag tro. Eller är nästan helt säker på. Eller vad säger Ove 60+ i Sjötorp, han har väl en sådan?
 

Chopperbyggarn

New member
Nya Royal Enfield ser ut att vara ingenomtänkt konstruktion i klassisk kostym.
Intrycket jag har fått när jag har läst om den är att handlar om kvalité...Indierna vet vilken kvaltetsnivå som gäller på den internationella marknaden och dom är duktiga när dom vill. den nya hojen tillverkas med moderna industi maskiner.
Personligen om jag hade velat ha en liten hoj men ganska ny så hade kunnat tänka någon av dom sista Royal Enfields med gamla motorn som jag tror påminner en hel del i gången med dom gamla BSA B33 som jag har hållit på med...en hoj som många framförallt engelsmän har köpt i Indien och kört hela vägen hem..när det det gäller gamla modellerna så har jag läst att export hojarna håller högre kvalié än dom för inhemska marknaden...hojarna med den nya motorn tror jag mycket väl kan hålla hög kvalité.
Indierna är på stark frammarsch och vill konkurrera med övriga världen med sin egen nisch...absolut värt att kolla upp!

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag jobbar för ett företag som sysslar med import och export av varor från Indien och har en fråga till.

Om priset av den nya Royal Enfield vore lägre än det som säljs på blocket skulle det finns en större intresse för royal enfield?

Mvh

Amir
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ska man importera en Royal Enfield från indien bör man veta att endast motorcyklar som tagits i bruk före 17 juni 2003 kan bli godkända i svensk registreringsbesiktning. Efter detta datum måste en MC från tredje land uppfylla amerikanska federala avgaskrav. Eller så måste man ha ett intyg från tillverkaren där det framgår att avgaskraven motsvarar EU:s. Det har ingen fått hittills.
 
H

honda cbf 500

Guest
men de nya royal enfield med efi motorn uppfyller ju det annars skulle väl handlarna inte kunna sälja dessa hojar eller?

http://www.royalmotorcycles.com/images/modeller/UCE_motorn/infoblad_uce_motorn.pdf

Sen handlar det inte om att de inte har fått intyget. Det handlar mer om att de har inte sökt att få det där coc-dokumentet. Det kostar en mindre förmögenhet att få det tillståndet. De skruvar i sär hela cykeln och kollar att allt är enligt eu:s standard. Det är iaf vad honda i Sverige har sagt till mig.

//Amir



Ska man importera en Royal Enfield från indien bör man veta att endast motorcyklar som tagits i bruk före 17 juni 2003 kan bli godkända i svensk registreringsbesiktning. Efter detta datum måste en MC från tredje land uppfylla amerikanska federala avgaskrav. Eller så måste man ha ett intyg från tillverkaren där det framgår att avgaskraven motsvarar EU:s. Det har ingen fått hittills.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ja, Royal Enfield har motorcyklar som uppfyller EU:s krav och säljs genom svensk generalagent. MEN, om du eller någon annan vill importera en MC direkt från Indien, funkar det bara med hojar som tagits i bruk före 17 juni 2003. Ingen tillverkare med svensk generalagent har utfärdat intyg för importerad MC från tredje land.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, Royal Enfield har motorcyklar som uppfyller EU:s krav och säljs genom svensk generalagent. MEN, om du eller någon annan vill importera en MC direkt från Indien, funkar det bara med hojar som tagits i bruk före 17 juni 2003. Ingen tillverkare med svensk generalagent har utfärdat intyg för importerad MC från tredje land.

Så om jag köper en hoj 2003 eller nyare i tex Sydafrika och kör den hela vägen hem eller skickar hem efter resa i södra Afrika vilka alternativ har jag då ?
Sälja hojen i delar här hemma, bygga en ny ram och använda dom väsentligaste delarna för ett Amatörbygge eller finns det någon chans att regga in den som ombyggt fordon om jag sätter kapen o svetsen i orginalramen och bygger om den till stelben o vinklar ut styrhuvudet ( har för mig att tidigare krav har varit att en hoj ska vara reggbesiktigad i sveige INNAN Ombyggnad)?

Har visserligen svurit att aldrig köpa en hoj nyare än 2003 men av dom hojar som faller mig i smaken så kan det vara svårt att snabbt hitta någon äldre i bra skick under omständigheter enligt ovan.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Borde det inte bara att få med eller få intyget via det svenska generalagenten? Jag tänker på det där coc-certifikatet.

//Amir
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bara motorcyklar som säljs i EU har CoC-intyg. Det är ett intyg som talar om att hojen motsvarar EU-krav.
Bara tillverkaren kan tala om ifall en hoj avsedd för Indiska marknaden motsvarar EU-krav. Detta gör ingen tillverkare.
Anders: Jag ska fråga Transportstyrelsen om de godkänner en MC från Sydafrika om den blir ett amatörbygge innan registreringsbesiktning. Men varför ska man göra ett amatörbygge av en Royal Enfield?
Köper du och kör hem en nyare MC än 17 juni 2003 från något annat land än EU/USA blir den inte godkänd i Sverige, inte heller om du bott där och tar hem den som flyttsak. Detta har jag påpekat i ett antal remissvar och påtalat för Transportstyrelsen. Eftersom jag inte kan visa vilka avgasemissionskrav som finns i samtliga länder på jordklotet har jag inte lyckats förändra dessa regler. Tyvärr.
 

Chopperbyggarn

New member
Anders: Jag ska fråga Transportstyrelsen om de godkänner en MC från Sydafrika om den blir ett amatörbygge innan registreringsbesiktning. Men varför ska man göra ett amatörbygge av en Royal Enfield?
Köper du och kör hem en nyare MC än 17 juni 2003 från något annat land än EU/USA blir den inte godkänd i Sverige, inte heller om du bott där och tar hem den som flyttsak. Detta har jag påpekat i ett antal remissvar och påtalat för Transportstyrelsen. Eftersom jag inte kan visa vilka avgasemissionskrav som finns i samtliga länder på jordklotet har jag inte lyckats förändra dessa regler. Tyvärr.

Kanske jag är OT men det var inte specifikt Royal Enfield eller Sydafrika (även om det kan bli något av dessa) utan generellt hoj från tredje land och vad man kan använda hojen till efter resans slut?
Att det är kört att regga in 17 Juni 2003 o nyare i orginal framtår tyvärr som ett klart faktum.

Den viktigaste frågan gäller om hojen kan registreras som "Ombyggt fordon" efter ombyggnad (stel bakram + ändrad vinkel i styrhuvud)utan att ha varit intypad/reggad i sverige INNAN ombyggnad?

Amatörbyggt godkänner inte vad jag vet användandet av modifierad orginalram (nuförtiden) utan här blir det ett från grunden Amatörbygge med ny identitet,ny ram samt med vissa delar från import hojen som tex motor hjul o övriga delar från annat håll.

Glöm inte det glada 80-talet! Byggdes många choppers på hojar liknande Royal Enfield!

Anders.J
 

Mats F

New member
Eller så köper man en hoj med en äldre ram, och får den byggd med den utrustning och motor man vill ha.
Jag var i Delhi och pratade med en av dem som bygger Enfield-hojar åt kunder.
Man kan välja precis allt, det enda som måste bevaras är den gamla ramen för identitetens skull.
350-500, brytare-elektronisk tänding, 4-vxl-5 vxl, kromade-lackade skärmar, singen-dubbelsadel... allt går att välja.

Hojen kostar runt 25.000 med 500 och 5-vxl. Sedan frakten hem, förvånansvärt billigt: runt 4000.

Jag vet flera som köpt hoj på detta sätt, och det har inte varit några problem att registrera dem i Sverige.
Enda problemet brukar vara att få indierna att leverera enligt tidplan, det är ju inte så kul att få hojen i november...
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Låter som vettig lösning på problemet!

//Amir


Eller så köper man en hoj med en äldre ram, och får den byggd med den utrustning och motor man vill ha.
Jag var i Delhi och pratade med en av dem som bygger Enfield-hojar åt kunder.
Man kan välja precis allt, det enda som måste bevaras är den gamla ramen för identitetens skull.
350-500, brytare-elektronisk tänding, 4-vxl-5 vxl, kromade-lackade skärmar, singen-dubbelsadel... allt går att välja.

Hojen kostar runt 25.000 med 500 och 5-vxl. Sedan frakten hem, förvånansvärt billigt: runt 4000.
 

Chopperbyggarn

New member
Eller så köper man en hoj med en äldre ram, och får den byggd med den utrustning och motor man vill ha.
Jag var i Delhi och pratade med en av dem som bygger Enfield-hojar åt kunder.
Man kan välja precis allt, det enda som måste bevaras är den gamla ramen för identitetens skull.
350-500, brytare-elektronisk tänding, 4-vxl-5 vxl, kromade-lackade skärmar, singen-dubbelsadel... allt går att välja.

Hojen kostar runt 25.000 med 500 och 5-vxl. Sedan frakten hem, förvånansvärt billigt: runt 4000.

Mycket smart!!
Ska ha detta i åtanke om jag skulle hamna i Indien utan egen hoj med mig! Hur lång väntetid får man räkna med på en sådan hoj? Är det krångligt och hur lång tid tar det att göra ägarbyte?
Givetvis så ska man köra runt med hojen där ett tag innan man skickar hem den om man nu inte kör den hela vägen hem!
Var i Delhi några dagar 1988 och då kryllade gatorna av Enfield 350 Bullet samt Lambretta kopior. Intressant plats som för mig tyvärr slutade med salmonella...så flygningen Delhi-London blev allt annat än trevlig...

Anders.J
 
Top