Rost på kedjan.

dunderhonung

New member
Har sett att det pga både regn och dåligt smörjd kedja kommit lite rost på utsidan av min kedja. Hojen har stått utomhus från mitten av april fram tills nu, och stod även ute förra hösten under rådande väderlek.

Är denna lilla rost något att oroa sig över, dvs måste jag byta hela kedjan, eller kan jag på nåt vis bara rengöra den och smörja in den igen och fortsätta köra som vanligt?
Tacksam för svar.
 

Zopilote

New member
Lite rost på utsidan är knappast skadligt för kedjan, så länge insidan av länkarna är smorda. Ett enkelt sätt att kontrollera att inga länkar är skurna, är att kolla kedjespänningen så att den inte varierar i olika lägen. Verkar detta ok är det bara att rengöra kedjan ordentligt och smörja upp den igen så den inte fortsätter rosta. :)
 

dalis

New member
Du lär inte få ett kedjebrott av lite rost så någon anledning till oro finns inte.
Däremot har du förmodligen snabbat på förslitningsprocessen på kedjan genom att inte hålla den smord.
 

dunderhonung

New member
Ok, vad skönt då behöver jag inte springa och köpa ny kedja!!! =)

Däremot behöver jag något bra medel att rengöra kedjan med, vad är bäst?? Har redan införskaffat en "rengöringsborste" så den delen är klar. Dessutom undrar jag var jag kan köpa ett bra chainlube (har Biltemas nu men den bara rinner och är skit) så jag undrar vad ni köper eran chainlube iom att Biltema bara hade deras egena märke när jag var där...
 

Zopilote

New member
Rengöringsmedel: Lampolja, finns på Biltema.
Smörja: Jag kör själv med Profi DryLube, eftersom jag inte gillar kladdig bakfälg, annars funkar t.ex. Castrol Chainwax alldeles utmärkt. Finns hos MC-handlare.

edit: Geggmoppen däremot använder jag vanlig ATF-olja till kedjan. Där vill jag att det skall kladda och stänka ordentligt så leran trillar av :)
 

dunderhonung

New member
Tack, inhandlade chainlube på MC-varuhuset, och det gick finemang!
Mycket av rosten släppte dessutom när jag rengjorde med lampoljan. :)
 
Top