Roligare ljud - FJR1300 (-06) Tips på slipon/fullt system?

mbengtsson

New member
Hej alla glada hojåkare!

Jag går och fnular på om jag ska ta och uppgradera original silverburkarna som sitter på min FJR till något som låter roligare.
Har absolut ingen koll på detta, har förstått att man väljer mellan "slip-on" eller fullt system, eller?

Ser även att slip-on varierar mellan ca 2000-12000 om jag kollat rätt, vad skiljer dessa? (i korthet)
Om man vill ha bra skit , men inte det bästa, utan ligga någonstans i mitten. Snälla kom med tips!

som sagt, ljudet är prio1 , utseende 2. :)

STort tack på förhand till er som orkar svara!
 

F800ST

Member
Vad skiljer?
Tillverkarens namn, ju mer känd desto högre pris, sen materialval i de olika delarna, byggkvalitet, Om de är homologiserade eller ej, dvs lagliga på gatan eller inte oavsett db.killer monterad eller ej.
 

mbengtsson

New member
Alright, tack för svar!
Då är det ju jävligt noga att kolla t.ex. om de är lagliga, bra poäng!

Det övriga var ju lite intetsägande, såklart det skiljer med materialval, men kostar aluminium 12 000 och kolfiber 2000 eller ska man förvänta sig det omvända?
Märken skiljer sig i pris, ja det är väl också klart, men vilka märken är bra? finns det nått bra bang for the buck? finns det något överprisat?

så mer konkret svar uppskattas varmt, istället för att bli nära på dumförklarad. Tack på förhand!
 

F800ST

Member
Överprisat? är väl allt, man får kolla vad man får för pengarna, räkna med att kolfiber kostar mer då det anses high tech och inne, livslängden under temperaturerna är dock en fråga man får ställa sig.
Titan finns ju, akrapovic gillar det, dock är titan dyrt och ännu dyrare med akrapovic logga på. En akra slipon till min k1300s kostar väl runt 18000kr.

Effekten får man ingen alls med ett slipon, för det krävs fullsystem och en mappning. Så ev tjat om hästkrafter hit och dit är ren och skär försäljarsnack så länge inte hojen mappas om.

Tillverkare finns ju Mivv, G.P.R, Arrow, SC-project, och mycket mycket mer. Kolla ebay.co.uk , sök på slip-on. Men betänk att UK ha andra regler än vi har, det som benäms street legal där är inte lagligt i resten av europa, de har undantag sen sitt eu inträde, inom EU krävs normalt att prylarna ska ha en homlogisering vilket säkerställer att de uppfyller bullerkraven. Så bara för det står street legal kanske det inte gäller här, ett ECE godkännande eller TUV godkännande med papper på att så finns för produkten skall medfölja, annars är det inte lagligt.

i övrigt är min ståndpunkt gällande buller och mc vad du kan läsa i min signatur.
 

mbengtsson

New member
Enormt stort tack!
Det känns ju kanske som att det är enklast att handla i Sverige då, med garantier både gällande lagligt ljud och funktion.
Helsysten och mapping känns ju också som det bättre alternativet.

Nu kan man tratta ner det ordentligt.
Mvh
 

F800ST

Member
Du har inga garantier bara för det är sverige, det säljs olagliga prylar här med, du måste kolla så att produkten har homologisering om du vill ha lagliga prylar.
Du kan ju kika på sliponbutiken vad de har för din hoj och fråga om papper.
 

HkanB

New member
Hej alla glada hojåkare!

Jag går och fnular på om jag ska ta och uppgradera original silverburkarna som sitter på min FJR till något som låter roligare.
Har absolut ingen koll på detta, har förstått att man väljer mellan "slip-on" eller fullt system, eller?

Ser även att slip-on varierar mellan ca 2000-12000 om jag kollat rätt, vad skiljer dessa? (i korthet)
Om man vill ha bra skit , men inte det bästa, utan ligga någonstans i mitten. Snälla kom med tips!

som sagt, ljudet är prio1 , utseende 2. :)

STort tack på förhand till er som orkar svara!
Det är inte värt pengarna! Ledsen att låta som en Dysterkvist men så ser den trista sanningen ut.
Möjligen att på en mycket lätt hoj skala bort 5-6 kg så man kan se märkbara viktförändringar.
Är det effekt du är ute efter så visar flera ovetenskapliga studier att det är både billigare och ger bättre resultat att gå ner i vikt. Som bonus får man dessutom bättre hälsa.
Glöm inte bort att ljud är en mycket subjektiv sak. Därtill så kommer somliga hojar nog aldrig att låta bra oavsett vilket avgassystem som sitter på. Om din Yamaha är en av dem vet jag ju förstås inte...
Korta svaret är, köp soppa för pengarna i stället. Och fortsätt vara på god fot med grannarna.

För att ett byte skall ge ngt meningsfullt, alltså inte bara ljud, så krävs en översyn av luftfilter/luftbox/mappning o.s.v och pratar vi helsystem, bänkning, filter och ev. en PC5:a eller ngt sånt så blir det dyrt.

Att kanske byta till något annat efter t.ex en marksyning är begripligt då orginal om det ens går att få tag på brukar får t.o.m dyra eftermarknadssystem att verka rätt billiga.
Även om jag upprepar mig så: Korta svaret är köp soppa för pengarna i stället.
 

Cawwa

New member
Kan bara tillägga att ljudet från en LeoVince inte lät så bra i hjälmen. Misstänker att det är liknande fenomen med andra slipons. Har kört genom europa med en FJR -02 med originaldämpare och med en -06 med LeoVince några år senare. Kan bara instämma med "köp bensin för pengarna och kör mer". Fattar inte grejjen med att låta mycket. FJR är en underbar maskin och behagligt tyst vid långfärd.
 

mbengtsson

New member
Det är inte värt pengarna! Ledsen att låta som en Dysterkvist men så ser den trista sanningen ut.
Möjligen att på en mycket lätt hoj skala bort 5-6 kg så man kan se märkbara viktförändringar.
Är det effekt du är ute efter så visar flera ovetenskapliga studier att det är både billigare och ger bättre resultat att gå ner i vikt. Som bonus får man dessutom bättre hälsa.
Glöm inte bort att ljud är en mycket subjektiv sak. Därtill så kommer somliga hojar nog aldrig att låta bra oavsett vilket avgassystem som sitter på. Om din Yamaha är en av dem vet jag ju förstås inte...
Korta svaret är, köp soppa för pengarna i stället. Och fortsätt vara på god fot med grannarna.

För att ett byte skall ge ngt meningsfullt, alltså inte bara ljud, så krävs en översyn av luftfilter/luftbox/mappning o.s.v och pratar vi helsystem, bänkning, filter och ev. en PC5:a eller ngt sånt så blir det dyrt.

Att kanske byta till något annat efter t.ex en marksyning är begripligt då orginal om det ens går att få tag på brukar får t.o.m dyra eftermarknadssystem att verka rätt billiga.
Även om jag upprepar mig så: Korta svaret är köp soppa för pengarna i stället.


Tack för tipset!
Jag måste ju ändå vidhålla att en av de viktigaste egenskaperna med att köra hoj är ju känslan, känslan man får av olika saker och upplevelser man har med hojen, och en sån känsla är definitivt ljudet, som jag tycker personifierar och sätter lite prägel på det hela.
Det är nog mer förnuftigt att låta den vara tyst och inte mecka med andra system, men när man sätter sig på hojen, varvar nån gång och så låter det som en riktigt framgångsrikt ljuddämpad symaskin, så reser sig inte håren direkt på ryggen, sen om håren reser sig så mycket som man önskar efter att man bytt kan man ju aldrig veta... men jag blir ju ändå bra nyfiken på hur mycket mer "känsla" och vad för sorts glädje och feeling det kan ge med lite vassare ljudprofil..
 

mbengtsson

New member
Kan bara tillägga att ljudet från en LeoVince inte lät så bra i hjälmen. Misstänker att det är liknande fenomen med andra slipons. Har kört genom europa med en FJR -02 med originaldämpare och med en -06 med LeoVince några år senare. Kan bara instämma med "köp bensin för pengarna och kör mer". Fattar inte grejjen med att låta mycket. FJR är en underbar maskin och behagligt tyst vid långfärd.


Det låter onekligen klokt.. jag kanske istället borde titta på en äldre, lite lättare hoj som låter och går lite skojigare när man vill ha den där känslan.
Tack för tips och input!
 

HkanB

New member
Tack för tipset!
Jag måste ju ändå vidhålla att en av de viktigaste egenskaperna med att köra hoj är ju känslan, känslan man får av olika saker och upplevelser man har med hojen, och en sån känsla är definitivt ljudet, som jag tycker personifierar och sätter lite prägel på det hela.
Det är nog mer förnuftigt att låta den vara tyst och inte mecka med andra system, men när man sätter sig på hojen, varvar nån gång och så låter det som en riktigt framgångsrikt ljuddämpad symaskin, så reser sig inte håren direkt på ryggen, sen om håren reser sig så mycket som man önskar efter att man bytt kan man ju aldrig veta... men jag blir ju ändå bra nyfiken på hur mycket mer "känsla" och vad för sorts glädje och feeling det kan ge med lite vassare ljudprofil..
Ducati låter visserligen alltid bra men ibland sannolikt för högt. Eller varför inte en Laverda 3:a från 80-talets början. Som den här t.ex:
Dessutom så när det går tillräckligt fort så vem sjutton har tid att lyssna på hur det låter? Och med ordentliga öronproppar i för att ta bort vindbrus så är det inte mycket av avgasljud som når in. Fast det kan kanske låta trevligt vid ett eller annat rödljus eller på väg til och från korvmojjen.
 
Top