Roliga vägar från Sthlm till Gelleråsen

tomasw

New member
Jag skall åka ner från Stockholm med en polare till Gelleråsen och gå BKK steg 1 den 29 maj och det skall bli hur kul som helst.

Jag undrar om någon har några tips på kul vägavsnitt på vägen så att man inte bara ligger och tuffar motorväg (=tråkigt) :)

/Tomas
 

GeCe

New member
Ett trevligare alternativ kan vara att du/ni t.ex. åker söder om Mälaren för vägen över Västerås är ju ganska tråkigt. Vid Eskilstuna tar du mot sydväst så du kommer söder om Hjälmaren vilket är en ganska trevlig mc-väg. Du kommer så småningom till Kumla efter lite fina vyer över Hjälmaren där du hittar en mycket trevlig väg mot Degerfors/Karlskoga som går via Fjugersta/Mullhyttan/Svartå sen är det inte långt kvar till Gelleråsen. :)
 

Frank S

New member
En annan väg som inte är så pjåkig är den som man viker av på, från E18 straxt efter Arboga och håller mot Fellingsbro och väl där så far man mot Örebro. Under stundom kan det dock vara uppkört en del grus på vägbanan i högerkrökarna. Förstår inte varför en del trafikanter ska vara halvvägs ner i diket och köra?:confused:
 

Peter1980

New member
Ska oxå dit :)

Dock så släpar vi ner hojarna.
Mindre kul om man klotar sönder den och är stuck in Karlskoga sen.. :S
 

eha

New member
En annan väg som inte är så pjåkig är den som man viker av på, från E18 straxt efter Arboga och håller mot Fellingsbro och väl där så far man mot Örebro. Under stundom kan det dock vara uppkört en del grus på vägbanan i högerkrökarna. Förstår inte varför en del trafikanter ska vara halvvägs ner i diket och köra?:confused:

Lastbilar med långa släp har oftast inget val om de inte ska korsa mittlinjen i kurvan. :( Skulle önska att Trafikverket kunde göra stödkanterna på annat sätt än med (grovt) grus i skarpa kurvor. Asfalt, kalkcement eller vfsh som fixerar materialet bättre än idag. Det finns kurvor där detta gjorts. Mellan Tjällmo och Prästköp (norra Östergötland) är ett ställe som ploppar upp i bakhuvudet jag sett det på. Bara att ligga på om att det ska ske även på dessa vägar. Finns länk att rapportera vägproblem här på sajten.

Så till saken för tråden;

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=114138200938461819712.0004877e920e99c4ac0e6

Bygger vidare på Franks förslag med att lägga sträckningen Örebro-Gelleråsen över 243:an. Notera grusvarningen i storböjen precis utanför Karlskoga bara! (växla till flygfoto om ni vill se bättre vilken kurva man går miste om pga gruset - rätt najs med höjdskillnaden) http://kartor.eniro.se/m/p1db3
 
Last edited:

tomasw

New member
Verkar vara en riktigt trevlig liten väg förbi Nora, har skrivit ut ett göng kartor som att man inte kör vilse :)
 

skogsdal

New member
Trevlig väg

Hej
Vet inte om du bokat in din resa, jag såg det nu som först.
Ett tips är att åka gamla E20 från Södertälje västerut, När du kommer till Åkers styckebruk svänger du av mot Länna, en kurvig men asfalterad väg. När du kommer ut på 55:an svänger du vänster mot Norrköping. Åk ca en mil, straxt efter en 70 sträcka svänger du höger mot Ärla. Nu har de visserligen lagt nytt asfaltsgrus bitvis där, men jag åkte rullskidor där i kväll och det fungerade. Efter en mil kan du svänga mot Ärla Kyrka. Ute på väg 53 svänger du höger, i rondellen efter någon mil svänger du vänster mot skogstorp, där åker du mot Julita Katrineholm, I Julita mot Örebro.

Det är en mycket trevlig väg.
Christer
 

eha

New member
Verkar vara en riktigt trevlig liten väg förbi Nora, har skrivit ut ett göng kartor som att man inte kör vilse :)

Det är inte så komplicerat som det ser ut (annat än ute på Närkeslätten alltså om du inte kör snabba tråkvägen rv50 till/från Örebro). Men det är Gyttorp du ska till - sväng inte ner i Nora när du kommit dit (om du inte ska tanka ett par tioöringar billigare än normalt eller äta glass/ta en kaffe på torget..) ;)

Karlskoga (lv 243) är skyltat i Gyttorp och Granbergsdal är skyltat från 243:an framme vid KGA, väl där sväng vänster i fyrkorset och vid nästa asfaltskorsning är du bara knappa kilometern norr om Gelleråsen = kör mot Karlskoga. Glöm inte räkna tågövergångarna - musée-järnvägssträcka och trafikerad på sommaren lite då och då - har du tur ser du ett ånglok eller en gammal rälsbuss. :p

Trafikverket avd Eskilstuna har idag meddelat att de ska försöka stabilisera stödkanten i den steniga kurvan jag tjatat om. Blir kul++ om den kurvan blir normalt åkbar.
 
Last edited:

tomasw

New member
Så här blev det...

Åkte övre vägen och svängde ner väg 55 vid Enköping, en mycket vacker väg bitvis, med både låga och höga broar.

Sen försökte vi oss neråt under Hjälmaren, tyvärr hade jag enbart utskrifter från Eniro, Hitta, Google maps och ingen riktig karta så det var svårt att hitta och vi fick försöka navigera efter solen då inga vägnummer eller skyltar fanns att utgå ifrån... ;-) Vi hamnade till slut ovanför Hjälmaren och åkte en rejäl bit grusväg, bitvis väldigt liten. Bra balansträning på en sporthoj :)

Sedan tog vi vägen över Fällingsbro och ett stort smajl satt på ansiktet i princip hela vägen. KANONTIPS! Nu kom regnet - BIG RAIN - och vi uteslöt då tyvärr vägen via Nora. Får ta den nästa gång... Tillbaks tog vi motorvägen - efter att ha kört bana hela dagen var vi ganska slut.

Stort tack till alla "vägtispare" - sparar detta till nästa kurs på Gelleråsen :)
 
Top