ROFFES MOTOR i KONKURS

Chopperbyggarn

New member
Kultfirman Roffes Motor har gått i konkurs. Roffes startades 1943 och har tills nu jämte Duells varit sveriges äldsta mc-tillbehörsfirma. Bland Chopper och Cutom byggare så var Roffes kataloger något man drägglade över i unga år!!
Men Roffes har haft mycket delar även till Engelska och äldre Japanska motorcyklar plus en massa annat tillbehör för motorcyklar.
Just nu pågår utförsäljning med 40% rabatt till privatkunder..finns mycket godis att fynda här!!!
Själv började jag handla hos Roffes 1983..nä..1981/82 var det och har alltid blivit väl bemött på ett lite "familjärt" sätt.

http://www.roffesmotor.se/start.html

Anders.J
 

Zopilote

New member
Det är sorgligt, men tyvärr tror jag den nisch Roffes har haft som sin, har krympt för mycket på sistone... Det är inte särskilt många människor som bygger / bygger om sina hojar nu för tiden, utan nu handlar det mest om att bulta på så mycket eftermarknadskrom som möjligt :(
De som fortfarande bygger, gör det ofta ännu mer seriöst än förr och tillverkar den största delen av bitarna själv, eller anlitar "underleverantörer" som gör helt unika bitar för varje bygge.
 

Marie

Banned
Efter att ha tittat på den firmans hemsida så förstår då inte jag att där skulle finnas någonting att sörja. Hela klabbet borde ju förpassats till närmaste skrotcontainer, och att firman inte konkat för decennier sedan är väl ett av de oförklarliga mysterierna?

Skall man sörja någon "Roffe", så skulle det väl hellre vara motorsportlegendaren Rolf Gülich, som gick ur tiden för några dagar sedan?
 
M

Mister

Guest
Efter att ha tittat på den firmans hemsida så förstår då inte jag att där skulle finnas någonting att sörja. Hela klabbet borde ju förpassats till närmaste skrotcontainer, och att firman inte konkat för decennier sedan är väl ett av de oförklarliga mysterierna?

Skall man sörja någon "Roffe", så skulle det väl hellre vara motorsportlegendaren Rolf Gülich, som gick ur tiden för några dagar sedan?

Sicket lågvatteninlägg ....
 

CB_Tobbe

New member
Jag tror att problemet är att det idag är lika enkelt att beställa från andra länder än hos Roffes. Då blir prispressen mycket hårdare för små aktörer.
 

hamre

Member
Jag tror att problemet är att det idag är lika enkelt att beställa från andra länder än hos Roffes. Då blir prispressen mycket hårdare för små aktörer.

Det ser inte jag som ett problem! Utan som en möjlighet att kunna spara lite pengar.
Svenska handlare får helt enkelt konkurera med dom utländska, alltså sänka priserna!
 

adrian_vg

New member
Sicket lågvatteninlägg ....

Du kan inte på fullt allvar mena att du tycker att deras "webbshop" är juste? Är inte ett företags webbshopp praktisk och enkel att handla från, går i vart fall jag vidare till någon annan, om det nu är en svensk eller utländsk spelar mig ingen roll.

Visst, det är ledsamt att en gammal svensk firma går under, men hallå, utvecklingen måste vidare. Man kan inte harva på i gamla spår och tro att man kommer att klara sig på "trogna" kunder.

För min del spelar priset STOR roll, sen som sagt, om affären är utländsk eller svensk är egalt...

Bikersneed.se, för att ta ett exempel, tycker jag är en ganska ok webb-baserad affär. Det de inte har upplagt på webbsidan, kan man ringa eller mejla om, och vips har man fått reda på om det alls finns att köpa, och får då ett pris. Annars får man leta vidare.
 

NeXTer

New member
Nu finns det ju flera faktorer som gör det knepigt för svenska handlare att helt hänga med prismässigt, bland annat det faktum att vi här har 25% moms medan man i exempelvis Tyskland har 19% (vill jag minnas) vilket gör att en svensk handlare får sämre marginal. Fraktkostnaden kompenserar visserligen lite, men blir ju en mindre del av totalsumman när ordervärdet stiger...

Men situationen blir ju inte bättre om man som handlare bara jämför sig med andra svenska handlare och sedan undrar varför kunderna försvinner. Ska man motivera ett högre pris får man ju dessutom se till att man har något annat att komma med, som snabb och effektiv service.
 

adrian_vg

New member
Men situationen blir ju inte bättre om man som handlare bara jämför sig med andra svenska handlare och sedan undrar varför kunderna försvinner. Ska man motivera ett högre pris får man ju dessutom se till att man har något annat att komma med, som snabb och effektiv service.

Bra skrivet!!
 

Efoo

New member
Efter att ha tittat på den firmans hemsida så förstår då inte jag att där skulle finnas någonting att sörja. Hela klabbet borde ju förpassats till närmaste skrotcontainer, och att firman inte konkat för decennier sedan är väl ett av de oförklarliga mysterierna?

Skall man sörja någon "Roffe", så skulle det väl hellre vara motorsportlegendaren Rolf Gülich, som gick ur tiden för några dagar sedan?

Är väl trist när företag går i konkurs tycker jag iaf. Att dom sedan haft en dålig hemsida eller något som inte passar dig är vä'l en helt annan sak! Ska man tänka så så är det många företag som inte borde finnas...
 

Marie

Banned
Är väl trist när företag går i konkurs tycker jag iaf. Att dom sedan haft en dålig hemsida eller något som inte passar dig är vä'l en helt annan sak! Ska man tänka så så är det många företag som inte borde finnas...

Jag menar givetvis att allt de verkade ha till salu bäst platsar i en skrotbinge. Själva hemsidans utformning har jag inte så mycket åsikter om.

När ett företag som inte verkar vara sunt går i konken finns det inte mycket att sörja. Det är maknadsekonomin som fungerar och företag som inte är livsdugliga skall konka.
 

Chopperbyggarn

New member
Roffes är ett familjeföretag som har gått i arv generation till generation. Jag pratade med "senior" (när jag beställde lite delar i veckan) som är pensionär och fortfarande är med in i det sista, mycket trevlig och sympatisk person som började i familjeföretaget 1955.

Anders.J
 

NeXTer

New member
Självklart är det tråkigt när ett familjeföretag tvingas lägga ned av olika anledningar, men nu är det ju inte hur trevliga människor är som avgör utan förmågan att anpassa sig efter marknadens krav.

Det spelar ju ingen roll hur trevlig människan bakom disken är om han inte har det man letar efter eller har det till ett pris som man inte är beredd att betala.

Det finns tyvärr gott om exempel på återförsäljare som missat detta.
 

OH-

Member
Självklart är det tråkigt när ett familjeföretag tvingas lägga ned av olika anledningar, men nu är det ju inte hur trevliga människor är som avgör utan förmågan att anpassa sig efter marknadens krav.

Det spelar ju ingen roll hur trevlig människan bakom disken är om han inte har det man letar efter eller har det till ett pris som man inte är beredd att betala.

Det finns tyvärr gott om exempel på återförsäljare som missat detta.

Trots att jag inte bygger hojar, bara mekar lite, så är det en förlust för mig att Roffes stänger. Jag skiter väl i "marknaden" och kan väl knöla mig igenom en halvknas katalog och inte behöver jag nån webshopp när jag kan ringa till nån som svarar snabbt, kan allt och är trevlig.

Den stora förlusten är ändå att vi förlorar en av dom där firmorna som har sånna där saker man gett upp att nånsinn hitta och förvånansvärt ofta dessutom hemma på hyllan och leverans samma dag.

Jag tycker faktiskt att en del inlägg i den här tråden är riktigt tråkiga. Ni som inte behöver eller inte känner till Roffes kan väl bara bläddra vidare?
 

Ducatista

New member
För egen del sätter jag ofta personlig service framför prislappen, och många gånger har det i slutänden lönat sig. Är man en riktig stamkund får man det där lilla extra som annars kan kosta i både tid och pengar.

Under en semester började ena hojen krångla. Misstänkte problem med bensinpumpen så verkstan skickade upp en till campingen som vi fick låna under resten av resan.

När jag skulle sälja hojen och hade haft den på service fick jag tillbaka den nytvättad och polerad. För att inte tala om hemleverans när hojarna har varit på service, och alla goda råd som jag fått.
 

cub

New member
Efter att ha tittat på den firmans hemsida så förstår då inte jag att där skulle finnas någonting att sörja. Hela klabbet borde ju förpassats till närmaste skrotcontainer, och att firman inte konkat för decennier sedan är väl ett av de oförklarliga mysterierna?
Det är uppenbart att du inte renoverat eller försökt ta hand om en 70-tals Japshojj. :rolleyes: Roffes har varit oumbärlig både som hjälp, inspiration och med ren hårdvara i form av delar.

Fast du kanske även tycker att 70-tals hojjar ska förpassas till skroten..;)
 
Top