Roadtrip!

hurreburre

New member
hejsan !

Funderar på att göra en tripp runt i europa denna sommar på hojjen,då är det lite saker jag funderar på. Jag är 20 , har A kort för mellan mc då. Cykeln jag tänkte köra är en 650 (33kw) . Så den klassas som tung då och den får jag ju inte köra i sverige förrens jag är 21. Men då undrar jag hur reglerna är i resterande länder i europa,t ex tyskland,frankrike,spanien osv.

samt vet nån vad för straff det blir om jag kör tung , klassas det som olovlig körning eller får jag bara böter?

Tack på förhand!
 

hurreburre

New member
okey , men det är så att jag tog det för nån vecka sen,och då får jag vänta tills dagen jag fyllt 21,sen köra upp då!. Älska regelsverige:D

Men har inte fått kortet än , men står inte det A behörighet på kortet?,då måste man kolla åldern för att få reda på att man bara får köra mellan?
Så om nån bara vänder på kortet o kollar att man har A så kan man kanske få åka vidare? om man har tur?

Om nån förstår hur jag menar?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Körkortsportalen säger: "Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= en motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och vikt som överstiger 0,16 kW/kg) om du:

•har haft behörigheten A under minst två år, eller
•har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

OAvsett vad det står på körkortet är det du du som avgör vilken hoj du kör på Europa-semestern. Körkorten ser numera lika ut runt om i EU.....
 

OH-

Member
okey , men det är så att jag tog det för nån vecka sen,och då får jag vänta tills dagen jag fyllt 21,sen köra upp då!. Älska regelsverige:D

Men har inte fått kortet än , men står inte det A behörighet på kortet?,då måste man kolla åldern för att få reda på att man bara får köra mellan?
Så om nån bara vänder på kortet o kollar att man har A så kan man kanske få åka vidare? om man har tur?

Om nån förstår hur jag menar?

Nej, jag förstår nog inte. Men å andra sidan är jag ju en gammal besserwisser-gubbe :mad:

Som 20-åring är det ofta svårt att se konsekvenser och risker, man tror liksom att "det ordnar sig". I det här fallet t ex försäkring vid en olycka som drabbar någon annan än dig själv. Fan är lös och din MC brakar in i någon som står i vägkanten och den lokale sheriffen anser att du är vållande. Bolaget som försäkrar hojen står för kostnaderna, i värsta fallet miljonbelopp. Sen dyker polisrapporten upp och försäkringsbolaget kollar upp dig och cykeln - typläge för återkrav från försäkringstagaren. Det skulle ta ett tag att betala av en sån räkning.
 
Nej, jag förstår nog inte. Men å andra sidan är jag ju en gammal besserwisser-gubbe :mad:

Det är du säkert men det ligger ju onekligen något i ditt resonemang.

Tycker nog att trådskaparen ska fundera litegrann till över huruvida den planerade roadtrippen på den föreslagna motorcykeln är ett bra alternativ. Ett annat alternativ hade ju varit att åka på en motorcykel för vilken trådskaparens körkortsbehörighet gäller. Om inte annat innebär ju de att man slipper oroa sig för vad som ska hända vid en eventuell olycka eller annan incident.
Magnus
 
Top