Riskutbildning nr 1 & 2

mr2clean

New member
Tjena Svmc!
Håller nu äntligen på att ta mitt mc-kort!

Tänkte att jag startar en tråd där man får ventilera sina tankar om Riskutbildningen.
Du har nu gått riskutbildningen/riskutbildningarna och vill berätt om hur meningslöst/bra det var!

Ps. Fick ett samtal från en körskola igår. Dom påstod att man inte kan göra "risktvåan" privat. Och att jag måste visa för körskolan att jag kan köra, "någon körlektion borde räcka". "Så att du inte behöver göra om den dyra utbildningen". Jag visste ju redan innan samtalet att detta inte var sant, så jag tackade för mig och la på luren.
ds.
 

mr2clean

New member
Jag har inte fått nöjet att göra någon av dom än. Skulle vilja ha gjort dom igår ;)
Men att sitta och diskutera varför man inte ska ta droger och köra kan jag inte begripa. Dom som tänker göra det gör nog det ändån.

Mvh
 

Pisken

New member
ska göra min "risketta" nästa vecka (tror jag...måste kolla kalendern) , misstänker att det känns lite halvt meningslöst efter att haft B kort i herrans massa år , samt som tjejjen på körskolan sa "sunt förnuft utbildning" :p

Har köpt mig en hojj redan , alla hjälmar o kläder å doningar är klart(tack Lelles för bra REA o utförsäljning , kom riktigt billigt undan) , en handledare utsedd , nu skall vi bara få lite väder som passar när vi båda har tid å åka :rolleyes: .... tänkte få endel körvana innan risk2 o tillomed innan körskole lektioner
 

janric

New member
Riskutbildning

Kolla Transportstyrelsens hemsida om du är missnöjd med körskolans information.

Om jag förstått saken rätt måste riskutbildningen vara genomförd av godkänd utbildare.

På denna sajt hittar du godkända riskutbildare; http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

Vad gäller körskolors eventuella påstående om att du måste köra där och visa din duglighet är detta bara humbug. Men som privatövare står man alltid risken att missa något i utbildningen om man inte har rätt handledning. Man får utgå ifrån att de flesta körskolor har kompetenta körlärare med bättre kunskap än de flesta privathandledare.

Det som är viktigt med den egna övningskörningen är mängden, d.v.s. att få vana att köra mc. Träna handgrepp, reaktioner, balans etc. Detaljer, rätt beteende, fordonsplacering, regelefterlevnad o.s.v. kanske man tränar bäst på körskola.
Ta gärna med handledaren och delta på en grundkurs under våren.
 

mr2clean

New member
Det är ju så här att jag har haft B-kort snart sex år. Detta gör ju mig inte till en bra mc-förare, men jag har trafikvana och detta gör ju att man kan vara mer avslappnad och lära sig snabbare...
Ett plus är att jag har tillgång till en yta där jag tränar lågfartsbanorna och har blivit riktigt bra på att hantera mc:n nu.
Har körkortsprovet/övningar på datorn plus Mc-boken och en handledare som har kört motorcykel sedan hjulets upptäckt ;)

Var ute ännu en gång och övningskörde med min handledare igår, perfekt väder. Vi körde en två timmar. Körde "Häckeberga" utanför Genarp, det var första gången för mig och kan bara säga att jag är såld på den krokiga vägen!

Ännu har jag inte bokat in tid till riskutbildning. 27/4 var den första i lund... Förstår inte varför det ska ta sådan tid.

Mvh Ted
 

SuperRetard

New member
mr2clean:

Åk på nån av smc:s grundkurser. Det brukar gå bra även om du övningskör och du får ut massor av bromsövning och så.

Var på det med tjejen i fjol när hon övningskörde och det var natt och dag när vi åkte därifrån.
 

DearHunter

New member
mr2clean:

Åk på nån av smc:s grundkurser. Det brukar gå bra även om du övningskör och du får ut massor av bromsövning och så.

Var på det med tjejen i fjol när hon övningskörde och det var natt och dag när vi åkte därifrån.

Instämmer att det är en mkt bra idé!

Sedan ngt allvarligare: Körde ni så jäkla mycket att det blev snurrigt. Hur kan det vara både natt och dag samtidigt ? :D
 

Nicxter

New member
Just risk 1 utbildningen har jag funderat en del över..
Vem behöver en utbildning för att fatta att man inte ska berusa sig i trafiken?? :confused:

Nu är det ju i och för sig inte bara den biten som jag förstått de.. Varför har det gått bra i så många år innan och Nu, plötsligt tvingas alla nya körkortsaspiraner in på sånt här?
 

SuperRetard

New member
Just risk 1 utbildningen har jag funderat en del över..
Vem behöver en utbildning för att fatta att man inte ska berusa sig i trafiken?? :confused:

Nu är det ju i och för sig inte bara den biten som jag förstått de.. Varför har det gått bra i så många år innan och Nu, plötsligt tvingas alla nya körkortsaspiraner in på sånt här?

Med tanke olycks- och ratfyllestatistiken undrar jag lite över vad du menar med att det gått bra i så många år?


Däremot håller jag med om att utbildningen är att sila mygg och svälja kameler.
 

Pisken

New member
SMC's grundutbildning låter intressant , måste kollas upp :)
Det är just biten med att få vana o reflexer som är viktigt för mig innan jag kör risk2 eller ens en endaste körlektion (vill inte betala onödigt , så vana vill jag skaffa mig innan) ....det var ju i förra århundradet man satt på en MC å lekte sist (cross i grusgropen typ :p )

Men kommer med en utvärdering ang. risk 1 ...den känns för mig lite som att kasta pengarna i sjön ....sunt förnuft har jag redan , antar att den lämpar sig mera till yngre förare som inte har haft körkort speciellt länge , men som sagt vet inte vad den ger innan jag gått den ;)
 

janric

New member
Nytta med riskutbildning?

Tja, nån har väl räknat ut att det behövs mer utbildning och påverkan.

Kopierade detta från f.d. Vägverkets hemsida "Don't drink and drive":
- "Alkohol och bilkörning hör inte ihop! Ändå görs mer än 13 000 bilresor per dag med berusade förare i det här landet. Var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år."
- "Det sker mer än två begravningar varje vecka året runt på grund av alkohol i trafiken".

2/3 är äldre än 24 år. Varje vecka läser jag i lokalblaskan flera gånger om sådana som ertappats otillåten alkoholmängd vid bilkörning. Ofta beskrivs dessa som medelålders.

Kan man sluta sig till att äldre än 24 år inte behöver påverkas även i alkoholavseendet?
 

DearHunter

New member
Tja, nån har väl räknat ut att det behövs mer utbildning och påverkan.

Kopierade detta från f.d. Vägverkets hemsida "Don't drink and drive":
- "Alkohol och bilkörning hör inte ihop! Ändå görs mer än 13 000 bilresor per dag med berusade förare i det här landet. Var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år."
- "Det sker mer än två begravningar varje vecka året runt på grund av alkohol i trafiken".

2/3 är äldre än 24 år. Varje vecka läser jag i lokalblaskan flera gånger om sådana som ertappats otillåten alkoholmängd vid bilkörning. Ofta beskrivs dessa som medelålders.

Kan man sluta sig till att äldre än 24 år inte behöver påverkas även i alkoholavseendet?

Det som man kan sluta sig till är att alkoholmissbrukare behöver hjälp mot sitt beroende. Man informerar bort en alkoholist från ratten lika mycket som man kan förklara för en chimpans att han/hon inte ska äta bananer. Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk och vi har idag uppskattningsvis ca 450000 människor med alkoholproblem!

Att trafik och alkohol inte hör ihop lär man sig väl redan tack vare all den samhällsinformation som finns + skolan inte minst.

Frågan är om alkolås skulle hjälpa? Till viss del, ja!
 

Pisken

New member
en fundering .... borde inte MC folk vara nyktrare bakom styret procentuellt(stavning?) sett, iom att man är mera oskyddad på en MC än i en bil.....alkoholister borträknat (tror att en stor del i "bil statistiken" är "dagen efter körningar")

Gissar även att risk utbildning till MC är nog mycket pekpinnar angånde åka på slangen/åka (jätte)fort/kryssa mellan filer/tro att slingerbulten är en avlyst bana osov .... man har ju sett endel under alla år som bilist
 

Efoo

New member
Risk1 tycker jag var världelös, men däremot risk2 var kanonbra. Fast priset går ju att diskutera, totalt 3600 för båda. De på körskolan tyckte att dom lärde ut samma saker men så är inte fallet. Går inte att jämnföra t.ex kurvtaging ute i trafiken och på bana. Dyrt men bra utbildning tycker jag iaf, åtminstonde 2:an.
 

Pisken

New member
Har inte gjort risk2 ännu...men risk1 kändes väldigt "meh" , möjligen bra för folk som ej har haft något slags körkort innan.
 

mr2clean

New member
Har nu oxå gjort riskettan... tyckte faktiskt att den var helt ok. trodde dom skulle sitta och bara rabbla statistik. istället fick man en liten tankeställare. men sedan det med droger och körning är ju bara sunt förnuft!

Ska göra risktvåan nu i början av juni.
Ni som har gjort den, hur var det och hur grym måste man vara på att köra för att klara den?(vill gärna ha några exempel på vilka moment som genomförs under dagen)
I foldern jag fick med info om tvåan så är det ju nästan formulerat som om man ska kunna göra en "stoppie" på 200 meter...
 

swischmc

New member
På årets avrosning i Stockholm med bmw/smc fick vi en liten inblick i risk2:an. En timme med en utbildad risk2-lärare. Jag blev glatt överraskad. Trodde, som många andra, att det bara skulle handla om allt negativt, typ, ligger-du-för-nära-en-bil-och-den-bromsar-så-kör-du-in-i-den-och-dör. I stället pratade läraren om statistiken på en kul sätt och vi fick göra några övningar som gav i alla fall mig en tankeställare. Klart man vet att man inte ska ligga för nära. Klart man vet att reaktionstiden är en del av bromssträckan och att den i sin tur är beroende av hastigheten osv... men med de övningar vi fick göra så tänkte i alla fall jag en gång till och höll lite bättre avstånd och var lite mer uppmärksam när jag körde hem på eftermiddagen. :)

Nu har det gått några år sedan jag tog kortet, men det jag minns från min utbildning var att allt gick ganska så fort. Hade aldrig suttit på en tvåhjuling med motor innan jag började och köra. Tog kortet tre månader senare. Det var mycket man skulle lära sig på den korta tiden. Med två riskutbildningar blir det ännu mer. Är man mottaglig för detta redan som "student"?

Själv skulle jag gärna gått hela risk2:an, men jag fick inte. "Lämna plats åt dem som behöver den för körkortet", sa instruktören. Hoppas i stället på att vi får mer sånt på nästa års avrostning. Hojåkning är lite mer än att bromsa, svänga och gasa. Det är tänka också! :D :D
 
Top