Riskutbildning, men bara för mc-förare?

laban

New member
Från och med den 1 november måste alla som tar körkort för motorcykel genomgå en särskild riskutbildning med en teoretisk och en praktisk del, rapporterar Ekot på fredagen.

Bakgrunden till att riskutbildningen införs, och görs obligatorisk, sägs vara "den dystra olycksstatistiken för mc- förare". Förra året omkom 51 personer i motorcykelolyckor enligt Ekot.

-Motorcyklister löper 20 gånger större risk att dödas i en vägtrafikolycka än den som åker personbil, säger Olof Stenlund, projektledare för utbildningen vid Transportstyrelsen.

Visst. Olycksrisken är större, men har det bara med mc-förarnas dåliga riskbedömning att göra eller kan det hänga ihop med det faktum att motorcyklar saknar både kaross och bilbälte, samt att bilister har dålig uppmärksamhet?

Enligt Trygg-Hansa orsakas 64 procent (SIC!) av motorcykelolyckorna av just bilister!

"De vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att en bilist missbedömt avståndet till motorcykeln vid vänstersväng eller att bilisten missat väjningsplikten. Det visar en undersökning från Trygg-Hansa" skriver Allt om motor.

Riskutbildning, javisst. Men för bilister om motorcyklar!
 

anders_69

New member
Enligt Trygg-Hansa orsakas 64 procent (SIC!) av motorcykelolyckorna av just bilister!


<Rant>
Tänk om journalister, någon enstaka gång åtminstone, kunde lära sig läsa innantill. Trygg-Hansa-resultaten gällde olyckor med fler än ett fordon inblandade, dvs inte singelolyckor som är den dominerande formen för hojåkare.
</Rant>

Därmed inte sagt att jag inte håller med, det händer alldeles för ofta att jag måste bromsa/väja för puckon i plåtlåda som är, om inte fysiologiskt åtminstone mentalt, blinda för tvåhjulingar. Trots att jag (åtminstone i alla hittills förkommande fall) faktiskt hållit mig till gällande hastighetsbegränsningar.

/Anders
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC har länga haft följande text på hemsidan om riskutbildningen - LÄNK
Nästa länk är till det remissvar som SMC har skickat för ca 1 månad sedan -LÄNK

Sen är det intressant att se att SMC och VVs pressrelease om hastighetsmättningar och därmed "Trafikanter som kör för fort" - iställert blev en huvudnyhet om Riskutbildningen..
 

TrollUnge

New member
ja tror mc-förare är mer riskmedvetna från början, med tanke på hur oskyddade vi är. Är det någon körkortsklass som ska ha extra riskutbildning så är det väl ändå för bil (av alla dess slag)!!! När jag tog bilkort för 5år sedan sades det inte ett pip om att det fanns motorcyklar i trafiken att kolla en gång extra efter & visa hänsyn för. Men när jag tog mc-kortet för 1 år sedan tjatades öronen sönder av att vi måste tänka åt andra för vår egen säkerhet... :eek: Bilister som inte har någon egen erfarenhet av att köra hoj fattar nog inte atte kan innebära en dödsolycka att krocka, vurpa, köra av vägen osv med mc, bara för att det inte är lika stor risk i en skyddande bil.

Så även om dendär olycksstatistiken nu innebär olyckor där flera fordon vart inblandade, så är det en mycket oroande siffra att mer än hälften av dessa olyckor är orsakade av bilister :eek: hur ska då mer riskutbildning för mc-förare göra bilisterna i dessa situationer mer riskmedvetna :confused:
 

FrkLugn

New member
Riskutbildning för B-behörighet är redan obligatoriskt. Att det införs nu för A-behörighet är bara en naturlig utveckling.
 

janric

New member
Journalistik

Om man inser att den yttersta strävan för massmedia är att tjäna pengar på sina produkter så förstår man också lättare rubriksättningar och artiklars innehåll i många fall.

Vi som läser får helt enkelt skaffa kunskap på annat håll. Följande och mer finns att läsa på körkortsportalen.se:
"Ny del i riskutbildningen för körkort (personbil, B-behörighet)
Från och med den 1 april 2009 utökas den obligatoriska riskutbildningen till att bli tvådelad.
Den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort är sedan den 1 april 2009 utökad med en del om alkohol, droger och trötthet. Riskutbildningen omfattar nu två delar:

• Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
• Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar och giltighetstiden får inte ha gått ut. Detta gäller även för dig som har haft ett körkort tidigare och ska göra ett nytt förarprov.
Riskutbildningen kan genomföras hos utbildare som är godkända av Transportstyrelsen."

Bestämmelserna gäller enligt VVFS 2008:251 från 1 oktober 2008 och gäller även A-kort. Och orsakerna är säkerligen desamma - minska olyckorna oavsett vem som kan tänkas bära skulden.
 

rednax

New member
Under motorvägskörning vid två tillfällen förra sommaren klarade jag mig med ett nödrop tack vare att det fanns plats nog i vägrenen/delaren till vänster när bilister stack ut för omkörning. Jag litar inte på någon bilist, "riskutbildad" eller ej. F övr återstår att se vad en riskutbildning konkret kommer att innehålla. Räknar inte med en ökad säkerhet för mc åkare som ett resultat av detta! Nä, betrakta varje bilist som en opålitlig idiot i ett par ton plåt och anpassa körningen därefter.
 

laban

New member
<Rant>
Tänk om journalister, någon enstaka gång åtminstone, kunde lära sig läsa innantill. Trygg-Hansa-resultaten gällde olyckor med fler än ett fordon inblandade, dvs inte singelolyckor som är den dominerande formen för hojåkare.
</Rant>

Trygg-Hansa analyserade 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa. Det gäller både singelolyckor och olyckor där andra fordon varit inblandade. I 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.
 

anders_69

New member
Trygg-Hansa analyserade 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 där motorcyklisten varit försäkrad i Trygg-Hansa. Det gäller både singelolyckor och olyckor där andra fordon varit inblandade. I 64 procent av fallen har en inblandad bilist varit vållande till olyckan.

Nästan.

Nu var jag ju tvungen att reda ut detta, lite letande så hittar jag iaf pressmeddelandet i original till slut(hoppas den aplånga länken funkar, annars får ni klistra):
http://www.trygghansa.se:80/04OmTH/...5a40b7b8ae73d93dac70272351f905d4&nd_id=285328

Första stycket, citat:
"En undersökning av motorcykelolyckor som drabbat Trygg-Hansas försäkringstagare under 2006, 2007 och 2008 med fler än ett fordon inblandat visar att 64 procent av olyckorna orsakats av bilister. I endast 30 procent av alla olyckor där en motorcykel är involverad är motorcyklisten direkt vållande."

/Anders
 

janric

New member
Anordnare

Föreskriften för riskutbildning publicerades denna vecka på Transportstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009_26.pdf?epslanguage=sv
Vilka kommer att anordna? Var? Hur ser kurserna ut hos respektive anordnare? Det återstår att se.

NTF Väst överväger anordnande av risk-2 utbildning på Stora Holms trafikövningsplats i Göteborg. Har diskuterat möjligheten till åtkomst för våra rep.kurser därav upplysningen.
 

anders r

Member
Efter att ha läst i körkortportalen och i vägverkets författning om just riskutbildningen för körkort är min slutsats. Bilskolorna måste ha en j-t bra lobbyverksamhet. Speciellt formuleringar i stil med "att har man inte uppnått målen med utbildningen måste den göras om". Att en näringsidkare skall kunna underkänna något som en myndighet enkom borde få göra känns lite rättsvidrigt. Vem ska man överklaga till, ägaren till firman eller? Hade transportstyrelsen eller en icke kommersialiserad organisation typ SMC/FMCK mfl, stått för dessa obligatoriska utbildningar(bil och mc), kunde man kanske kunnat tro på att den är seriöst menad men inte med vinstintresse i botten.

Vilken tur man slipper det själv än så länge.
 

GuzziKungen

New member
Efter att ha läst i körkortportalen och i vägverkets författning om just riskutbildningen för körkort är min slutsats. Bilskolorna måste ha en j-t bra lobbyverksamhet. Speciellt formuleringar i stil med "att har man inte uppnått målen med utbildningen måste den göras om". Att en näringsidkare skall kunna underkänna något som en myndighet enkom borde få göra känns lite rättsvidrigt. Vem ska man överklaga till, ägaren till firman eller? Hade transportstyrelsen eller en icke kommersialiserad organisation typ SMC/FMCK mfl, stått för dessa obligatoriska utbildningar(bil och mc), kunde man kanske kunnat tro på att den är seriöst menad men inte med vinstintresse i botten.

Vilken tur man slipper det själv än så länge.

Måste hålla med dig där.
Någonstans känns det som man håller på att göra en höna utav en fjäder.
Är det inte enklare att ställa högra krav på teoriprovet för att täcka upp
en eventuell okunskap om risktagandet.
Sedan så skiljer sig mc-körning markant från bilkörning då andra fysiska
egenskaper sätter in.
Tror inte att nykterhet och droger är ett så stort problem bland mc-körning så att det behövs en separat utbildning.
Då skulle inriktningen i stället vara att man fick öka sitt kunnande i blick,broms och gaskontroll.
Ha dé
 
Top