Risker med 3 och 4 mc

CB_Tobbe

New member
Riisker med 3 och 4 hjuliga mc....


Vi borde skapa ett diskussionsforum för udda fordon som tillhör mc- familjen ( inklusive EU mopeder ur ett föräldraperspektiv. ). Anledningen är dom fordonen lätt påverkar debatten om riskerna med dom vanliga mc fordonen. Vi måste försöka få politikerna att inse riskerna, när folk söker sig till fordon med mc egenskaper och mc risker utan att ha fått nödvändig utbildning.

Ett typexexempel på ett dåligt beslut eller uteblivet beslut är möjligheten att köra en piaggio mp3 500 med 40 hk på B- körkort, men en förare med enbart a1 eller a 2 körkort anses inte kompetent att köra den. Gissngsvis hade hen klarat av körnimgen utmärkt . Men vill en förare med B - körkort köra en KTM 125 duke med ABS bromsar då blir det olagligt. Båda fordonen har i stort likatartade egenskaper och risker för föraren.

Samma grej gäller vägreggade fyrhjulningar. Där tycker samhället att det skall krävas ett B körkort för att framköra den. Fast jag gissar att en förare med någon form av a1 - a körkort hade löst uppgiften på ett bättre och säkrare sätt både vad gäller körning och personöig säkerhetsutrustning.

Fyrhjulingen är tyvärr ett skräckexmpel på hur fel det blir när myndigheterna skiter i en fordonsgrupp för att man inte tycker om den. Man fick istället tre- fyra olika fordonskategorier plus tävlings och lekfordonen. Dom blev inplacerde under tre - fyra olika regelverk trots att egenskaperna och riskerna med fordonstypen var likartad.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Att Piaggo MP3 är tillverkad för att kringgå krånglet med att ta mc-körkort är väl lika solklart som att gamla tiders mc-bilar tillverkades för att kringgå dåtidens bil-körkort men är detta verkligen ett problem för olycksstatistiken?

Fyrhjuliga ATV´s lider väl av samma problem som deras föregångare trehjuliga ATV´s som senare blev förbjudna och det är den höga tyngdpunkten i kombination med smal spårvidd och ofta avsaknad av differensial i drivningen vilket nog gör detta fordon mer lämpat som arbetes/terrängfordon.


Tveksamt om körkorts behörighet A eller B spelar någon roll här då ingen av dessa behörigheter blir rätt på ATV's.

Nu får man ha i minnet att det finns en hel massa andra olika varianter av mc-registrerade fordon på 3 och 4 hjul som är mycket trafiksäkra och ofta mer lämpade för B-kort på grund sina likheter med bilars egenskaper.

En klokt byggd Quad kan bli mycket trafiksäker :
En sådan här kräver inte mer utbildning den kräver bara sunt förnuft och god karaktär hos föraren för att framföras trafiksäkert.


Det börjar dyka upp en hel del quad´s med vettiga vägegenskaper för landsvägsbruk och ofta baserade på landsvägsmotorcyklar som tex Harley Davidson.

Anders.J
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Fordonen som dök upp på 1950 talet var tillverkade p.g.a brist på riktiga bilar och pengar. Tillverkarna var i många fall gamla krigsindustrier som behövde hitta en ersättnimgsprodukt istället för produktionen av jakt- och bombflygplanen som man tillverkade före och under andra världskriget. Dom fordonen hade naturligtvis en dålig eller obefintöig säkerhet.

I dag är en riktig bil ofta det bästa fordonet för ren transport. Dom andra fordonen är mer nöjesfordon eller arbetsmaskiner. Dom flesta som har en mc åker ut för att köra mc som hobby. Det finns få " bruksförare" kvar idag som använder mc som en bil året rumt.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Risker med 3 och 4 mc...

...är att man ibland kan missa någon försäkringsinbetalning och hamna i klorna på ockermaffian "Trafikförsäkringföreningen".
Hmmm... Skulle man inte kunna teckna en flytande försäkring som bilhandlarna har, förresten?
Det skulle avsevärt minska riskerna med 3 - 4 MC.
smiley8.gif


I övrigt ser jag bara möjligheter!




Hampe


Okay, ämnet dårå:
Det blir så när man försöker styra och ställa över något man inte förstår sig på, men är för dumstolt för att ta råd av dom som har insikt.
Jmfr all annan skit man försöker lagstifta kring riktiga, 2-hjuliga hojar.
 
Top