Ringenresa på G...

SGM

Moderator
Jag hade tänkt ta tag i det där besöket på det "gröna helvetet" i år...det lutar åt att det blir ett litet äventyr på hoj i början av juli.

Om man sneglar på färjan Helsingborg - Helsingör, så vidare genom Danmark, och Rödby - Puttgarden på det...sedan är frågan om lämplig rutt ned mot Adenau.

Motorväg så bränner man mil fort...men det är ju som vi alla vet, ungefär lika kul som den där färgen som torkar. :tummenupp
Finns det någon beprövad lite mer bildskön rutt, kan det räcka med att låta google maps /gps:en föreslå en rutt utan motorvägar?

https://maps.google.com/maps?saddr=...p_pm6y_RzEetQjPnicwsQ&dirflg=h&mra=ls&t=m&z=7

Tanken är väl att få ett par dagar där nere på plats och njuta lite av den där banan.

View attachment 5853

Hur är färjorna för oss på två hjul, just Helsingborg - Helsingör och Rödby - Puttgarden? Spännband plockas med, och jag är van att frakta räser på släp...men är mer nyfiken på möjligheter till förankring väl på färjan, verkar vara lite lotteriverksamhet över det hela.
 

gundj

New member
Hoppas det funkar med en modifierad tripp här.
http://goo.gl/maps/9Twd8

Jag ändrade lite i din första halva, då får du bundesstrasse med finare omgivningar och lite att stanna och titta på om man vill.
Hameln kom undan krigen oskadat i princip, Porta Westfalica har fina omgivningar, Bodenwerder är känt från Baron Munchahusen mm.
Finns rätt gott om camping längs floden Weser, populärt att cykla där.

Nu ska du inte ta mina vägvas som enda sanningen, det finns massor och bäst är att ta gott om tid och snirkla sig fram.
 

SGM

Moderator
Kalas! :) Tyskland är något av en gråzon för en annan...så alla tips tas emot med varm hand! :)

Planen är väl att köra hoj mer än att titta på sevärdheter, men kan man få köra hoj i vackra landskap...win-win. :D
 

Triumph int

New member
Hur ser vägen över Luneburg - Braunschweig - Kassel ut

gundj, eller nån annan som har åkt till Ringen den vägen
 

gundj

New member
Hur ser vägen över Luneburg - Braunschweig - Kassel ut

gundj, eller nån annan som har åkt till Ringen den vägen

Nu har det ju hunnit gå några år sedan jag åkte i området, men Luneburg och Luneburg Heide och kring Verden är fint men inte upphetsande.
Österut, längs vägen Braunschweig - Kassel är det ju lätt att ta svängen förbi Harz, bland de bättre MC-vägarna i Tyskland.
Medan jag bodde där nere var Weser Bergland bra, ingen uppmärksamhet från myndigheter o så, nu börjar det ändra sig har jag hört. Kolla här http://www.weserbergland-kurven.de

I princip så är det bäst att åka på Bundesstrasse, tvåsiffriga vägar är bra, tresiffriga så får man trängas med traktorer och ofta köra genom byar i låg fart. ( händer på tvåsiffriga också)
 

Triumph int

New member
Tack, bra att veta om väg nr

För det blir lite för mycket om man ska över torget i varenda stad

Det är Harz jag nyfiken på, tror nog att jag åker den vägen och övernattar där.
 

Bob Sweden

New member
Beroende på var du startar i Sverige kan Finnlines linje mellan Malmö och Travemünde funka, passar ofta bra i tiden. Kvällsavgång och framme tidig morgon, kostar som hotell + bränsle men sparar de där aptrista motorvägstimmarna genom Danmark...
Upplever att Finnlines Malmö ofta är lite billigare än de bolag som kör från Trelleborg men det varierar säkert.

Köra i Tyskland, hmm, finns två alternativ:
Snabbt eller igenom varenda liten by...

Satsa på snabb transport till en region. Utforska närområdet under ett par dagar. Troligen större chans att få ut något av det än att "tvingas köra genom en massa jäkla byar" under transport-dag...
 

Triumph int

New member
120 mil till Malmö men bara 87 till Göteborg, så jag åker nog till Kiel.

Jag hoppas lite på tvåsiffervägartricket så att jag kan slippa Autobahn

Sist jag körde så pendlade hastigheten mellan 80 - 130 i jämna intervaller

men risken är att man försöker att se för mycket, det är ju ett stort land
 

SGM

Moderator
...såja, kom hem inatt efter en långstint på Gixxern. :D

Startade 08.30 från Hotel Zur Burg, och landade hemma i Surahammar 02.15 - med ett par längre pauser och färjan Puttgarden - Rödby.
Jag körde stigfinnar-åkandet nere i Eiffelområdet, och såg allt annat som ren transport, och det är jag glad för.
Vägarna runt ringen är en egen klass bara de, ren och skär kurvnjutning i extremt lummiga och gröna miljöer.

Det hanns med en kort tripp ned till bildsköna Cochem med, klart rekommenderat det med.

Ringen då...jag saknar ord. Jag är kär. Vi skall dit igen jag och gixxern. Ofta.
Det blev två kvällskörningar med 3 varv varje kväll, och smajlet efter varje varv kunde bara öronen stoppa, annars hade huvudet ramlat av.
Varför bor man i Sverige?
 

SGM

Moderator
View attachment 6303

View attachment 6304

...väntar på ett par bilder till, blev lite från karusellen med. :) Tyvärr inget från min favoritsektion - Eschbach - Brünnchen (självporträttet framför banan är just där)... :D

/sitter och funderar på en tripp till innan säsongen är slut...men med gixxern på trailer..
 

Petrol Head

New member
Vi tittade på att åka ner till ringen när vi var ner till slovakien, men de ströks pga för få hojar med lampor och sådant där annat som man måste ha på väg. Finns de någon grupp för icke gatlegala fordon?
 

SGM

Moderator
Vi tittade på att åka ner till ringen när vi var ner till slovakien, men de ströks pga för få hojar med lampor och sådant där annat som man måste ha på väg. Finns de någon grupp för icke gatlegala fordon?

De vanliga tillfällena är turistkörning med vägdugliga fordon - har dock sett bandagar arrangeras tidigare.

Grym upplevelse är det iaf - skall ned en vecka nu i maj igen.
 

P LINDIS

New member
blir nog för många mil transport sträcka för att det skall falla mig i smaken för att åka runt på
ringen och kunna "fläka" ut för fullt :p
Tror nog en tur till landet där förra Påven bodde passar bättre,,,, vem vet vad det blir ,,,, sommaren har börjat bra iallafall...
 

Marie

Banned
Ringen ligger väl i landet där förra påven bodde?
Eller har jag kommit alldeles fel i geografin?
Förra påven måste ju rimligen vara Benedikt XVI; Joseph Ratzinger, och han är tysk.
 

SGM

Moderator
...jag firade jämnt nyss, och det finns ju bara ett ställe att göra det på.

Födelsedagskvällen spenderades på GP-slingan (4 pass a' 15 minuter i nästan torrt före).


/J
 

SGM

Moderator
Födelsedagsmiddagen fick Pistenklause servera (givetvis en filé på het lavasten), till frugans förtjusning.

...så en mysig liten tur från Nürburg, över Hohe Acht ner till Adenau och Ringvilla (klockrent ställe att bo på för övrigt).

 

SGM

Moderator
...och dagen därpå var nordslingan torr. WOOOHOOO!



...trist nog tyckte liftwaffe ( ;) ) inte om min gopro dag 2...så det blev bara film från en kväll.

Vi skall ned igen i juli, och jag klurar på att försöka skramla ihop till en hösttripp med.

Ni som funderar på ett besök till det gröna helvetet...sluta med det. Gört. NU!

/J
 

Triumph int

New member
Kan bara hålla med allt är perfekt

Inte så långt att åka bara en dagsetapp från färjan

Området runt Ringen är bara det värt en resa

Samt att du kan köra "långsamt" utan att bli överkörd
 
Top