Richa neon allväder

Bengt Allevad

New member
Är det någon som har erfarenhet av Richa allväderställ? Jag gillar deras neonfärgade jacka http://www.xajon.se/richa-rix-neontextil-svartneongul-p-721.aspx men jag har aldrig hört detta namn tidigare och undrar om någon har erfaren av kvalitet och motstånd av regn mm.

Råkade läsa länken du hänvisade till. En textiljacka som har tätskiktet innanför corduraväven eller till och med som här beskrivs: i fodret, blir blöt och tung och kall vid regn.
Avkylningseffekten är inte försumbar när fartvinden blåser på det genomblöta yttertyget!
Ingen konstruktion jag skulle vilja rekommendera.

Mitt tips är att försök hitta en konstruktion, där tätskiktet ligger mera inbakat i- och längre ut-, mot corduraväven.
Rukka-fabrikatet har oftast så och även hos vissa av BMW:s textilställ finns denna konstruktion.
 

bmw650gs

New member
Richa

Tack för svaret, det var något jag inte tänkt på förut!!!


Råkade läsa länken du hänvisade till. En textiljacka som har tätskiktet innanför corduraväven eller till och med som här beskrivs: i fodret, blir blöt och tung och kall vid regn.
Avkylningseffekten är inte försumbar när fartvinden blåser på det genomblöta yttertyget!
Ingen konstruktion jag skulle vilja rekommendera.

Mitt tips är att försök hitta en konstruktion, där tätskiktet ligger mera inbakat i- och längre ut-, mot corduraväven.
Rukka-fabrikatet har oftast så och även hos vissa av BMW:s textilställ finns denna konstruktion.
 

wigge

New member
Råkade läsa länken du hänvisade till. En textiljacka som har tätskiktet innanför corduraväven eller till och med som här beskrivs: i fodret, blir blöt och tung och kall vid regn.
Avkylningseffekten är inte försumbar när fartvinden blåser på det genomblöta yttertyget!
Ingen konstruktion jag skulle vilja rekommendera.

Jag har nämda jacka och tycker inte att det är någon skillnad på den och min tidigare Rukka-jacka map avkylnings-effekt (ja, jag har kommit in till jobbet 'blöt som en katt' i bägge).

Richa-jackan är i tre delar, Cordura-Membran-Foder, så skillnaden mellan min förra jacka och denna är att det nu finns ett extra luftlager innan membranet. Corduran blir ju lika blöt oavsett vilken konstruktion du har (om inte membranet sitter på utsidan, men det finns det ju ingen jacka som har) så jag kan inte se att det borde vara någon skillnad.

Jag gillar färgsättningen på denna (en av orsakerna till att jag köpte den), den är inte så långt ifrån polisens ställ... Så med min BMW, denna jacka och en silvrig hjälm och du har ett recept på väldigt laglydiga bilister... :D

/Magnus
 

wigge

New member
Är det någon som har erfarenhet av Richa allväderställ? Jag gillar deras neonfärgade jacka http://www.xajon.se/richa-rix-neontextil-svartneongul-p-721.aspx men jag har aldrig hört detta namn tidigare och undrar om någon har erfaren av kvalitet och motstånd av regn mm.

Den har en bra färgteckning och motståndet för regn inget att klaga på.
Finishen är dock inte som på en dyrare jacka och Corduran är inte det kraftigaste som finns där ute. Efter att ha tuggat damm i tre dagar uppe i Orsa (grus-kurs) så är drag-kjedorna på armarna lite tjuriga. Jag är nöjd med jackan trots dessa småsaker då den har gett mig det som jag förväntade av den.

Skydden är som du kan förvänta dig i en allvädersjacka. Jag skaffade mig ett helkroppsskydd samtidigt istället för de interna skydden då jag gillar skal-principen, och ibland vill köra med en crosströja istf jackan.


/Magnus
 
Last edited:
Top