Resvägstips: Rostock - Cortina d'Ampezzo

AntonVisco

New member
Hejsan! Ny här på forumet. Tänkte be om lite resvägstips från Rostock till Cortina d' Ampezzo.
Detta blir min första riktiga långtur på mc.

Jag kommer med nattfärjan till Rostock den 26e Juni kl 07.00 och skall checka in på hotellet i Cortina den 28e på eftermiddagen. (Alltså har jag 2,5 hela dagar att åka på.)
Det är väl främst den första sträckan ner mot Munchen området som jag är osäker på. Har ni något tips på en vettig rutt och övernattning? (Det får inte bli tråkigt) :)

Skall bo på hotell i Cortina i 3 dagar och åka runt där uppe i bergen. Därifrån åker jag till Trieste och hälsar på släktingar i några dagar.
Hemvägen är inte planerad heller.

Längtar som bara den redan...känns ganska långt bort nu när den första riktiga snön kom här i Sthlm idag. :)

Väntar ivrigt på svar! :)
/Anton

TMax500

Member
Klent med svar här! Konstigt. Var är alla touringrävar...?

Det enda tips jag kan ge dig är att ta en extra runda runt Harz-bergen. Fin körning i de trakterna! Kanske en övernattning redan där? Finns ett antal "biker hotels" i Harz eftersom det är så populärt bland nordtyskar och danskar att köra där. Det är c:a 35 mil från Rostock, dvs en halv dag om du tar Autobahn. Eller bortåt en hel dag om du kör mindre vägar på landet och genom alla småbyar. Det finns massor av byar och det tar därför tid att köra småvägar i Tyskland. Men det är ofta vackert!

Ställ även din fråga på sporthoj.com där det finns en resedel (MC Resor / Historier / Äventyr).
Eller i den här Facebookgruppen där det finns mycket kunskap om körning nere på "fastlandet": https://www.facebook.com/groups/187766988080811/

AntonVisco

New member
Man tackar för tipset TMax500! Det får bli en sväng genom Harz om inte en övernattning helt enkelt, ser riktigt trevligt ut! Det känns som att jag hellre åker 7h landsväg än 4h autobahn.

Vilken väg därifrån söderut mot skall man åka då? :)

TMax500

Member
Mja, jag är lite dåligt på vägarna där nere. Någon skrev att man med fördel kunde köra genom Thüringer Wald och att det fanns mycket väggodis runt Bamberg. Men det finns säker andra som vet mer. Den FB-gruppen jag tipsade om drivs av en ex-tysk och han har bra koll.

Själv skissar på en rutt med bra vägar i Tjeckien och Slovakien. Bergen runt gränsen Tyskland-Tjeckien beskrivs om fina och körvärda.

Fast vi kommer nog att köra raka spåret ned från Rostock på morgonen och vara nere i Tjeckien samma dags eftermiddag. 50 mil, ungefär. Eller två timmar om man snittar 250.... :D

EDIT: Autobahn är ju rätt tradigt. Men vi har hyfsat snabba cyklar som kan marscha 130-140 bekvämt. Dvs ungefär det tempo det är i mittfilen på Autobahn. På väg hem från Mosel i våras körde vi de 65 milen till Kielfärjan så här:
15 mil, bensträckare.
15 mil, lunch + tanka.
15 mil, bensträckare.
Och så sista sträckan på 20 mil till Kiel.
Klart. Fika!

EDIT 2: I Harz kan man lätt kan lägga ett par dagar bara där, om man vill. Det är inte så stort, men de flesta vägarna är bra/kul/vackra.

Last edited:

AntonVisco

New member
Ju snabbare du kör desto fler öl hinner du få i dig i Tjeckien innan läggdags! :)
Jag tror jag kör genom Harz och tar in på hotell några mil söderut, därifrån fortsätter jag mot Dolomiterna dag 2. Blir jag less på småvägarna så kör jag upp på Autobahn. Det är ju trots allt i Dolomiterna som den fina körningen börjar...
Svårt att sätta stopp för hur många dagar en semester får ta när man börjar planera...

Baggen

Member
Det är ju trots allt i Dolomiterna som den fina körningen börjar...

Say WHAT? Du skal jo krysse Alpene før Dolomittene. Det skal finnes en og annen fin vei i Alpene også, har jeg hørt...

Etter München ville jeg sikte på Kitzbühel. Så kan du kjøre Grossglockner Hochalpstrasse til Lienz, og da er du nesten framme i Cortina.

Last edited:

AntonVisco

New member
Say WHAT? Du skal jo krysse Alpene før Dolomittene. Det skal finnes en og annen fin vei i Alpene også, har jeg hørt...

Etter München ville jeg sikte på Kitzbühel. Så kan du kjøre Grossglockner Hochalpstrasse til Lienz, og da er du nesten framme i Cortina.

Jag menar förstås att det fina börjar i Alperna! Tack Baggen, det blir en fin rutt! :victorious: Sover i Kitzbühel och fortsätter sen vidare till Cortina via Lienz.