Reserapport NordNorge 2012

Yxan

Member
HEJ

Ånyo gick årets hojrepa upp till Norges nordligare breddgrader - jag har med åren utvecklat en viss fäbless för just nord-Norge!

Självhushåll i det fria, över lag bra väder, men som alltid med Norge ingår även lite regn samt kyyyla....

Resan i ett nötskal; start fr Sthlm TOR em 14/6 och ut på E4:an upp till Skellefteå, tält upp. Vidare via Töre, Pajala, Kittilä och Inari. Slaggar längs väg 971 i Finland straxt innan den norska gränsen. Fortsätter, med en avstickare till Kirkenes, ut till Grense Jakobselv (invid den ryska gränsen). Helt om och ut till Hamningberg/Vardö på Varangerhalvön. Vänder och kör via Tana bru mot Ifjord, slaggar straxt norr om Ifjord längs väg 888. Drar vidare uppåt till Mehamn, Gamvik/Slettnes fyr (halvön Nordkyn). Sedan söder ut, med en avstickare till Kjöllefjord, ned till Lakselv och sedan upp via Olderfjord till Nordkapp. Ånyo helt om och styr ned till Alta för ett framdäcksbyte, slaggar till slut ngn mil efter Alta längs E6:an. Efter ett par timmars sömn vidare på E6 ned till Bjerkvik, viker av på E10 och ut på/mot Lofoten, slaggar straxt innan Bogen. Bränner vidare på E10:an ut till vägs ände; Å i Lofoten. Färja Moskenes - Bodö, tar in på väg 17 längs med Helgelandskysten, tältar. Ny dag och vidare på väg 17 och 12, ink två färjeövergångar, ned till Mo i Rana och sedan ut på E6 ned till Tronheim, tält upp. Från Trondheim kryssar vi vidare via Stören, Röros, Tolga, Engerdal ned mot den svenska gränsen, Långflon/väg 62. Tältar i Likenäs ngn mil S om Sysslebäck. FRE 22/6, Midsommarafton och fortsatt färd ned till Karlstad och vidare ut på E18/20 till Sthlm!

Utförligare beskrivning av trippen finns i mitt albumgalleri:
http://mc.beronius.eu [Nord-NO-2012]

Hälsningar Mange
 

Chopperbyggarn

New member
Härlig resa!!
Inspirerande bilder...o sol vid Nordkapp!!:tummenupp
Har själv varit inspirerad av att utforska Nord Norges övriga utposter utöver Nordkapp o Kirkenes. För vår del blev det sverige runt i strikt övningskörningssyfte o gissa om det sved när vi fick vända vid Riksgränsen samt ta söderut i Karesuando:( ...ja ja min fru fick i alla fall värdefull träning på alla typer av vägar inför sitt blivande A-kort....nästa gång kanske...annars får det bli med Trike.:)

Anders.J
 

Bobbadilla67

New member
Tack för fina bilder, jag kollade in länken.
Ser ut att vara en kanonresa ni gjorde, ska nog försöka mig på nåt liknande när tid finnes
Ser helt underbart ut :)
 

Skye

Kör Mycket!
Riktigt trevligt skildrat. Jag vill oxå dit men får bli ett annat år. Har rest upp alla pengar för i år...
 

mudder

Member
Tack för de fina bilderna, Nordnorge är fantastiskt. Jag har inte varit till Nordkap sedan 2006 så de börjar väl bli dags igen :)
 

Yxan

Member
...återuppkopplad efter en veckas semester, puh!

TACK alla!!

Chopperbyggarn: Ska inte du till Afrika först...?
Bobbadilla67: Vi är mer el mindre grannar, bor i Svedmyra, ett stenkast fr den nedlagda Myrans Livs. Säger bara; Anjas Vedugn = världens bästa pizzor ;-)

Hälsn Mange
 

Chopperbyggarn

New member
...återuppkopplad efter en veckas semester, puh!

TACK alla!!

Chopperbyggarn: Ska inte du till Afrika först...?

Hälsn Mange

:) Det är riktigt att Korsa Afrika står först på önskelistan:tummenupp Då Afrika är tänkt som en flera månader lång resa så får den tyvärr i praktiken hamna en bit ner på listan tills jag o frugan båda har ekonomi nog att släppa våra arbeten om inte "tjänstledighet" beviljas.:):)

Anders.J
 

Bobbadilla67

New member
Anjas Vedugn = världens bästa pizzor ;-)

Stämmer bra, dom e grymt goda. Men framför allt trevligt att sitta ute där en ljummen kväll med ett par pilsner till pizzan :tummenupp
En fråga...vad ligger resebudgeten på när ni åkte sist? Har iof redan rest upp alla pengar för iår, men man vet aldrig :wink:
Ha det
// Peter
 

Yxan

Member
HOJ!

Efter att ha räknat ihop samtliga kortdebiteringar landar den 'löpande notan' på ca 6700 kr.
En inte allför vetenskaplig uppdelning; ca 6000 kr = bensin, övriga kulor = snacks, färjor (3 st) och bom/entrépeng till NK. Egen medhavd matkasse = ca 300~400 kr, ger totalt ca 7 lax för åtta dagars hojande.

Mange
 
Top